Illustrace: Michael Lennea
fShare
0
Pin It

Určitě znáte výhody Internetu: e-mail kamkoliv na světě, porno na WWW a možnost vlastního exhibicionismu téměř okamžitě a skoro zadarmo.

Znáte i výhody osobního kontaktu: mluvené slovo a pokud si troufnete, živé porno i možnost vlastního exhibicionismu zcela okamžitě a úplně zadarmo, i když vše jen s osobami nepříliš vzdálenými.

Jak vidíte, Internet a osobní kontakt se skvěle doplňují: neomezenou vzdálenost vyvažují nulové poplatky a naopak. K čemu by nám taky byl další způsob komunikace? Navíc takový, který je drahý, trvá třeba několik dní, chcete-li oslovit jiného člověka, a týdny, chcete-li něco sdělit větší skupině lidí. Přesto existuje a je pohříchu rozšířen.

K čemu jsou knihy a tištěné slovo vůbec? Chtělo by se vykřiknout „to je jasné, k ničemu!" ale přece: nedávno jsem si pod vlivem tištěného slova čtyřikrát propíchl levé ucho, a to jsem si přečetl pouhý dvoustránkový rozhovor s malířem Vojkůvkou v jistém časopise.

Nerad bych domýšlel, co by se stalo, kdybych si přečetl nějakou brožuru nebo dokonce celou knihu! Raději se nebudu vrhat do takových neuvážených PRAKTICKÝCH experimentů a záležitost rozeberu teoreticky (pokud studujete hudební vědu, neberte si, prosím, narážku osobně.)

Domnívám se, že mocný vliv tištěného slova se skrývá v jeho nejasném původu. Když vám někdo něco řekne, většinou víte, kdo to je nebo alespoň jak vypadá, jaký má hlas a podobně.

Pokud vám přijde zpráva po Internetu nebo si přečtete nějakou stránku na WWW, možná, že nevíte, kdo je autorem sdělení, ale aspoň můžete zjistit, odkud se to všechno vzalo a kudy to přišlo (jen se nebojte a přečtěte si odstavec o nslookup a traceroute). V případě tištěného slova je však zcela zamlžen původ informací i způsob, jakým se k vám dostali.

Až budete zítra číst v novinách o dalším úplatkovém skandálu (což po dočtení tohoto článku již patrně nebudete), zkuste si na chvilku představit, co se s článkem dělo předtím, než jste noviny vyndali ze schránky, tlamy svého psa nebo zakoupili v trafice. Snad se o aféře dozvěděl nervózní redaktor telefonem pár minut před uzávěrkou. Naťukal zprávu chvějícími se prsty do stroje ve směsici stresu z nedostatku času a uspokojení ze senzace získané na poslední chvíli.

Třeba ho přitom napadlo, jestli není škoda trávit drahocenné minuty života hltáním špíny kdesi v politických výšinách a na chvíli se zasnil v představách lepšího zhodnocení času (viz. „porno zadarmo"). Poté se ale realisticky, altruisticky, stoicky a masochisticky vrátil zpět k práci. Za pár minut, během kterých článek prošel rukama lidí, jejichž profese nedovedu ani jmenovat, již novina udivovala obsluhu rotačky.

Nebo snad způsobila ucpání stroje a její vtělení do písmen provázelo klení personálu, který se v době, kdy upocený redaktor bušil do klávesnice, právě vracel z hromadného tahu a neměl na komplikace při ranní směně ani pomyšlení.

Netrvalo dlouho a několik desítek exemplářů tištěné informace skončilo svou pouť v kaluži bláta nebo posloužilo rozvažeči tisku k očištění bot. Co s novinami vyváděli pošťák, pes nebo trafikant, ví jen bůh.

V každém případě, než se k vám dostal, musel skandální článek projít mnohýma rukama. Během tak trnité a klikaté pouti ke svému čtenáři samozřejmě nabyl auru tajemství a důvěryhodnosti, která vás nutí přijímat jej s úctou a bez pochybností jako pravdu.

Ale i kdyby byla původní informace pravdivá, kolik z ní se tak složitou cestou dostane až k vám? Není snad redaktor, více než zachováním obsahu, vázán termínem uzávěrky a místem vyhrazeným na stísněné stránce novin? Není volba jeho slov více než touhou věrně zachytit podstatu věci ovlivněna pravidly novinářského stylu a zvyklostmi příslušných novin?

Konečně, není sdělení formulováno člověkem, který sám informaci získává zprostředkovaně a podvědomě ji vykládá z pozice svého názoru na věc a předešlých životních zkušeností, o kterých my nevíme zhola nic? A není to nakonec spíše skupina jednotlivců, která do textu otiskne své vztahy podřízených a nadřízených a naprosto nesourodé osobní problémy a vědomé i nevědomé cíle?

Jak vidíte, text, který nakonec čtete, pojednává zcela o něčem jiném, než se vám zdá, ale přesto mu věříte. Teď už je snad i vám jasné, že číst je naprosto k ničemu a navíc nebezpečné. Ne, nechci slyšet žádné „ale jeden odstavec párkrát za měsíc nemůže tolik uškodit!" Vzpomínáte na mé ucho? Tím článkem jsem si krátil chvíli čekání na kamaráda v městské knihovně.

Proti tištěnému slovu nejsme nikdy dost ostražití, ale přesto vám mohu dát několik rad: když vaříte instantní polévku, nečtěte návod! Raději se zeptejte na postup přípravy někoho známého. V restauraci rezolutně odmítněte menu a rovnou si objednejte smažák. Stejně by to tak nakonec dopadlo. Vyjímkou je kniha Moby Dick od Hermana Melvilla. Do té se klidně pusťte, protože ji stejně nedočtete.

Chcete-li zachránit nejen sebe, ale i své blízké, rozhodně jim tento článek neukazujte. Raději jim o něm vyprávějte nebo jim pošlete e-mail.

Amsterdam & Prague: A Tale of Two Cities
Colin Shea

I left Prague a few months ago because I realized it was killing me. I suppose it had been from the  [ ... ]

A brief history of the Quadrant Soundsystem
Dr Drew Hemment Quadrant Soundsystem

It's not much when you think about it. A bunch of like minded people, some speakers, records and a v [ ... ]

Have We Evolved Yet?
N.W. Pledger Have We Evolved Yet?

What many of us seem to be neglecting is the fact that every one of these dysfunctional patterns [ ... ]

Notes from Prague Six: The Ugly Americans
Milkmoney Jones

Every year around this time I get nostalgic for the States. Spring training is starting up and I lon [ ... ]

What a year it was: The 1999 Darwin Award Winners!
News Desk 1999 Darwin Award Winners!

How about a flashback to some pre-millennial insanity, as nobody did crazy like they did in the old  [ ... ]

Is Vesna really a Loner?
Petra Šedinová Labina Mitevska in a scene from Samotáři (the Loners)

At first glance Labina Mitevska looks like a vulnerable schoolgirl, but the opposite is more like it [ ... ]

The Ugly Three
J. Hurewitz Photo by Jurgen Reisch

Seen on the streets of Prague...

MILES' TONES: Workshoptalk
miles

It's come to a point, it seems, that some kind of support group should be formed...

Read more...

ThinkTV

ThinkTV

Back when the IMF/WB came to Prague, we created a two part programme for TV3. Check it out here.

Name Day/Svatek

Yesterday : Anna Today : Věroslav Tomorrow : Viktor After tomorrow : Marta

PRAVDA JE TAM VENKU: Agentura Hedonix
Hedonistům naslouchala Efka Kolářová PRAVDA JE TAM VENKU: Agentura Hedonix

Lidičky z Hedonixu jsem poznala při rozhovoru s DJem Incognitem, jejich residentem, kter& [ ... ]

Dolores French; Ten hotel už jsem znala z dřívějš...
Michael Kyselka Dolores French

Událost, která mě straší dodnes, spadla jako peklo z nebe a já věřím, [ ... ]

Země Maorů
Štěpán Hospodka Nový Zéland Maori

Historie Nového Zélandu spadá do poloviny 14.století našeho letopočtu. [ ... ]

OLIVE - Extra Virgin
Keith Kirchner OLIVE - Extra Virgin

Tohle je prostě trip hop, rozumíme?

Deph po padesáti číslech
Ondřej Skalický Deph a Žaneta Hučíková

Ne, ne, ne, nebudeme zde probírat Dephovy sexuální výkony, jde ná [ ... ]

MUKI - Cabin Fever
Keith Kirchner MUKI - Cabin Fever

Jednoduše identifikovatelný styl Cabin Fever.

Vetřelci z vlastní planety
Alan Turing Vetřelci z vlastní planety

Představte si, že se díváte na zrychlený film.

Rozhovor Klára Nademlýnská
Marie Sommerová Klára Nademlýnská

Klára Nademlýnská pracovala od roku 1989 v Paříži jako návrhářka a modelistka střihů. V  [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.