Co je to House?
fShare
0
Pin It

Jungle, drum’n’bass a house jsou slova, která dnes slyšíme na každém rohu. Vypadá to, že kamkoli přijdete, vždycky někdo důležitě vykládá, jak byl na skvělé undergroundové party a nebo jak právě slyšel nový junglový trhák.

Takové rozhovory jsou vynikající, pokud jste v obraze a máte přehled o tom, co zrovna probíhá v pražské undergroundové scéně. Pro ty ostatní slova jako break-beat a jungle nehrají v životě žádnou roli. Souvisí to především se skutečností, že tyto hudební výrazy odkazují na značně pokrokový hudební žánr. Je proto těžké skutečně porozumět a ocenit jungle, pokud vlastně nerozumíte jeho hlavnímu předchůdci jménem house. Vezměme to tedy pěkně od začátku.

Co je to house? Housová hudba je pokračováním diska. Nikoliv diska, jak ho definovali Bee Gees nebo Saturday Night Fever, cukrátková příšernost, která vedla k populárnímu sloganu sedmdesátých let, že „disko je na hovno”. Mluvíme zde o klasic­kém, černém, městském, R&B stylu diska z Philadelphie, tak, jak ho poprvé představili umělci jako First Choice, Loletta Halloway, Barbara Roy nebo MFSB. Mnozí dokonce považují basový model použitý v klasické písni Love is the Message od MFBS za prvotní stavební kámen housu. Tato konkrétní skladba byla mnohokrát předělána a remixována.

Počátek housové hudby sahá až do roku 1977, kdy newyorkský DJ Frankie Knuckles přijel do Chicaga a založil zde noční taneční klub jménem Warehouse. Knucklesovi se podařilo přivábit davy lidí, protože úspěšně sloučil techniky populárního newyorkského stylu mixování a remixování s černošským městským diskem.

Knucklesův unikátní styl spolu s dj-skými technikami oblíbených chicagských dj-ů, jakými byli třeba Kenny „Jammin” Jason a Farley „Jackmaster” Funk, vyšlapal cestičku současnému „tradičnímu” housu. Tyto první housové pecky byly charakteristické syrovým, pravidelným beatem, kláve­sovými riffy a chytlavými syntezátorovými vlnkami.

Ve vokálech se míhaly větičky jako „jack your body” a „jack the house” (jack znamená tančit, ale častokrát bylo toto slovo spojováno se sexuálním významem). Úspěch těchto raných housových klubů jako byl Warehouse, vedl k vytvoření premiérových chicagských housových labelů Trax a DJ International. Během let se housová hudba rozrůstala, různě štěpila a připojovala jiné hudební styly, podobně jako to dělal hip-hop.

Například v polovině osmdesátých let se chicagský house přestěhoval do New Yorku, kde se začlenil do plně produkované klubové hudby a získal lepší aranžmá, lepší hudební provedení a působivé vokály podobné kázání. Tuto hudbu nejlépe charakterizují hity jako Communicate od Full House, Fantesize Me od Pleasure, Pump nebo Promised Land od Joe Smoothe.

Pokračující integrace chicagského housu a new­yorkského stylu R&B klubové hudby vedla k tomu, co dnes nazýváme deep house a garage house. Skladby s oduševnělými a kázání podobnými vokály jsou často pojmenované garage po proslaveném, nyní ovšem zrušeném, newyorkském housovém klubu.

Podobně jako jakákoli jiná undergroundová hudba i house se začal prosazovat v komerčním měřítku. Někteří jeho průkopníci, např. skupina JM Silk, podepisovali smlouvy s předními labely a k housu se připojili i takové popové hvězdy jako Rick Astley (Together Forever) nebo Nathalie Cole (Pink Cadillac). Jádro housového publika tuto komercializaci odmítalo, a to vedlo její zakladatele k tomu, aby se ponořili víc underground a vytvořili nové progresivní formy housu.

Jedním z příkladů je acid house, kříženec tradiční a high energy housové hudby. Tento žánr je typický bzučivou basou, známou pod jménem „funky žížala”, vyrobené zastaral ým syntezátorem 303. (Příklady zahrnují i Acid Over od Tyreeho a Acid Thunder od Fast Eddieho.)

Výraz „acid” se původně vztahoval k vykrádání samplováním nebo napodobování něčího hudebního stylu. Tento výklad ovšem zanikl, když se hudba vydala přes oceán do Londýna, kde housoví fanoušci začali výraz spojovat s drogou šedesátých let. Lidé začali tuto hudbu poslouchat, aby si ulítli, když sjížděli drogy jako je extáze. A právě zde se house začal mísit s tanečně orientovaným rockem a industriální hudbou, což pak vedlo k některým pilířům drum’n’bassové a junglové scény.

House MusicHouse MusicZároveň s tím se tradiční house začal mísit s hip hopem, díky v Brooklynu sídlícímu producentovi Toddu Terrymu a chicagským veteránům Fast Eddiemu a Tyree Cooprovi.

Předtím byly hip hop a house na opačných stranách hudebního spektra, což se ovšem změnilo, když Rob Base a EZ Rock přišli s klasickým jamem It Takes Two.

Středně rychlý swingový beat této hip hopové pecky byl oblíben všude a podařilo se mu sjednotit tyto dva tábory. Jeho existence pomohla Terryho housovému stylu k větší přijatelnosti u posluchačů tradičního housu. Ti, kterým se líbil latinský volný styl, již dříve oceňovali Terryho kousky, charakteristické klasickými klávesovými riffy, obratným samplováním a středně až více rychlými hip hopovými beaty. Nedlouho poté produkoval Terry hity jako A Day in the Life od Warlocka, The Dream of Swan Lake nebo Can You Party od Royal House, které se staly oporami housové hudby.

Skladby, které Fast Eddie a Tyree produkovali v Chicagu, se zdály být více zakořeněné v tradičním housu se začleněným hip hopem. Eddieho skladba Yo Yo Get Funky, podobná Planet Rocku, je klasika a mnozí tvrdí, že zásluhou Eddieho vznikl termín hip house. Za první housovou desku, na které je použité rapování, mnozí považují I’ll House You od Jungle Brothers.

Zatímco se vlády ujímal hip house, rodil se v Detriotu techno house. Hlavní jména, která vytanou na mysli jsou Kevin Saunderson, Juan Atkins a Frankie Bones. Techno styl produkovaný Saundersonem přišel ve formě skupiny jménem Inner City (Big Fun a Good Life).

Byl to deep house v nové produkci s trošku drsnějším elektronickým šmrncem. Dílo Juana Atkinse a Frankie Bonese mělo spíše elektronický, kovový a industriální zvuk. Zajímavé je, že Atkins byl hlavním architektem skupiny Cyboton, která vytvořila hip hopovou elektronickou klasiku Clear.

Jak se house rozvíjel, začaly se jeho různé žánry a podžánry mísit s jinými hudebními styly, a tak byl položen základ pro proudy junglové a drum’n’basové scény. Jungle je tvrdší odnož taneční hudby, která má stejné rytmické prvky jako jiné housové žánry, ale používá drsnější syntezátor a drsnější samply. Z těchto tvrdších samplů je odvozená basová linka dnešních junglů. Jungle je také typický rychlejšími rytmickými sledy.

Techno má obyčejně 126-130 bpm, zatímco deep house, který je odvozen převážně z R&B a deep hudby z New Yorku a New Jersey, se pohybuje někde kolem 116-122 bpm. V jiných žánrech housu, jakými jsou deep a garage, je energie více emotivní, porovnáme-li ji s agresivnější energií techna.

Jedním z důvodů, proč jsou dnes tyto termíny tolik nadužívány je, že zkrátka letí, a že jejich jinak nedefinovatelný význam popisuje nejnovější undergroundovou taneční scénu. I hnutí techno je módní výraz. Techno má různé větve, jako „hard house”, „hard techno”, „ambient techno”... Ale jediné, na čem doopravdy záleží je, že se lidi odvážou a dobře se baví.

Rave scéna v České republice a zvláště v Praze je pěkně rozjetá. Mnohé z místních aktivit vlastně předčily Berlín, který je často uváděn jako město, stanovující trendy taneční hudby.

„Celá junglová scéna tady v Praze se stává životním stylem,” poznamenává pravidelný návštěvník klubů. „Lidé chodí do klubů a podle toho se i oblékají. Nosí ulítlý hadry, pískají a vyjadřují svou individualitu. Je to otázka módy. Když vypadáš funky a jinak než všichni ostatní, tak jedeš.”

Když jsem se zeptal na populární pražská místa, dozvěděl jsem se, že hlavními jsou Radost FX v úterý s Ricovým Soul Train a ve středu s DISKEM 2001, a dále Technical Support, jejichž akce se konají pokaždé někde jinde, i když jejich členové začnou hrát na Cibulce každý týden. Jmenoval mimo jiné SHAKE Roxydustu, Citric Sound, D Smack U s nabídkou akcí po celé republice, Tango, pražský underground On-Strike, Super Sonic garage party v Brně a L klub v Pardubicích.

Upozornil mě, že téměř v každém obchodu s deskami, pohodovým oblečením nebo botami v Praze najdu plno reklamních letáků na různé undergroundové party. Stojí za to poznamenat, že i když je jungle určitý fenomén, neznamená to, že zapadne, protože má kořeny v housu. Znovu a znovu na povrch pod různými jmény vyplouvají rozličné typy housu a jungle je jedním z nich. Jungle se tady rozjel v roce1993.

Na chvíli potom zmizel a znovu se objevil v roce 1995 a 1998. „Právě teď probíhá v pražských klubech revoluce. Mladý lidi vzali konečně věci do svých rukou. Nečekali, až majitelé klubů stanoví změnu, ale naopak změny přišly od promotérů. Nebude to trvat dlouho a i nudné kluby na vesnicích budou mít jungle večery.”

A day at the beach
Jeffree Benet

Carol and I are at the beach, naked on an Independence Day around 1:30 PM and the sand is full of su [ ... ]

In the footsteps of the bold: Old School Prague Ex...
Stanley Holditch Cigarettes and the breakfast menu at Jama (photo by Jeffree Benet)

Walking into a stylish cafe, a Mexican restaurant, or a tasteful and intriguing bar in Prague is som [ ... ]

Cloud 9 Sky Bar & Lounge
News Desk Cloud 9 sky bar & lounge's Charisma cocktail

The bar where the famous Charisma cocktail was created, perfect for NYE!

One weekend: Romance in Budapest
Francis Pruett Chain Bridge in Budapest

The Paris of the East offers a somewhat affordable getaway

10 Reasons Women Date Jerks Instead of Nice Guys
Joe Bodia She hasn't left you yet, but she will!

Having witnessed this phenomenon more than once personally and to decent dudes I've known, I've ofte [ ... ]

The Romantic Corners of Prague
Marie Jarodova Prague is for lovers

It's not so difficult to find romantic corners in Prague, those perfect places where love creeps up  [ ... ]

NASA Mooned America: Did man Ever land on the Moon...
Karl Rotstan NASA Mooned America: Did man Ever land on the Moon?

Did man really walk on the Moon or was it the ultimate camera trick, asks David Milne?

The Think Plank For IMF Reform
Think Magazine

The IMF frequently comes under a lot of criticism for its practises and cold hard policies regarding [ ... ]

Read more...

ThinkTV

ThinkTV

Back when the IMF/WB came to Prague, we created a two part programme for TV3. Check it out here.

Name Day/Svatek

Yesterday : Anna Today : Věroslav Tomorrow : Viktor After tomorrow : Marta

Artist Showcase: Terezy Urbanové
Joe Bodia

Think ptá se o Obrázky. Proč v dnešní době, kdy je každá výstava virtuální nebo multimedi [ ... ]

PRIESSNITZ-ZORRO - Zero.rmxs
Barbora Gregorová

Jesenická kapela Priessnitz má za sebou za léta svého hraní už [ ... ]

PROFIL: Umělec Petr Kratochvíl
Eva Kolářová Umělec Petr Kratochvíl

THINK: Zaměření?  [ ... ]

Barmanské kurzy
Petra Carterová

Býti dobrým barmanem, toť věru velký kumšt!

Adam Holý, povolání fotograf
Eva Kolářová Foto z výstava

Volba povolání: To tak vyplynulo, když jsem šel na grafárnu, tam se ukázalo, že v mém příp [ ... ]

Vukovar
Petra Matušinová Vukovar

Válka ještě neskončila...

Jak správně ubalit jointa?
Howard Marks Jak správně ubalit jointa?

Navzdory nebezpečným vlivům tabáku na zdraví, kouření jointu (ručně ubalená cigaret [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.