Quo vadis, musica?
fShare
0
Pin It

Miliony let se naše modrá koule pachtí po oběžné dráze a lidské vzpomínky spřádají vlákno dějin.

Hudba patří mezi ty výtvory naší mysli, které lze kdykoli oživit. Je jaksi nadčasová, a každá interpretace jedné a téže skladby je vždy originál. Je ryze ženská, protože jejím posláním je vyjádřit empiricky neprozkoumatelná zákoutí duše člověka - oblast citu a tajemné intuice.

Je zvláštní tím, že ačkoli vyžaduje ucho posluchače, lze si ji vybavit i bez slyšitelných zvuků. Vždycky vystihuje charakter doby, ve které vznikla. Z gotických chorálů vytušíme tehdejší váhu církevní instituce.

Z renesančních skladeb vyvěrá rozverná nálada a naděje vložená v nastupující humanismus. Moderní hudba konce druhého tisíciletí se vyznačuje především pevnou rytmickou smyčkou, monotónními bloky melodie a zásadním sepětím s dokonalou technikou. Athénský hudebník Dámón (5.století), který patřil mezi učitele Sokrata a Perikla, napsal, že nikde se nehýbe hudebními slohy bez otřesení nejdůležitějších zákonů obce".

Pokud se tedy chceme pustit do polemizování o dalším možném vývoji hudby, je nutno nejprve analyzovat vývoj společnosti. Snahy státníků se upínají k vizi sjednocení, internetová exploze bourá komunikační bariéry a hudba odráží tyto tendence velmi zřetelně v propojování různých stylů.

Dnes už takřka módní indické stupnice lze zaslechnout v nejulítlejších tanečních projektech. A kdo by neznal proslulý koncert Leningradských kovbojů s Alexandrovci nebo metalového "Bacha" Yngwie Malmsteena.

Blues a swing, proudy, které mají kořeny v dávné rituální hudbě primitivních afrických národů, odstartovaly celé to rock´n´rollové šílenství druhé poloviny dvacátého století. Bezbranný černý šaman zvítězil nad bílým kolonizátorem a jeho extatický buben udává tempo rozhlasovým vlnám celého světa.

Množství mladých lidí trýznících svá těla na house party výrazně symbolizuje touhu po ztracených obřadech a dokazuje, že psychedelická revoluce zdaleka nepodlehla nátlaku klišovitých hymnů let osmdesátých. Orientální mysticismus bují na vyprahlé, dialektickým materialismem hnojené půdě.

To, co starší generace sledují s pohoršením, zhnusením nebo shovívavým úšklebkem, nemá vůbec daleko k tancům vzývajícím Mannitoua. Konzumní životní styl, který má ve svém středu obrazovku, skýtá peníze a za peníze množství zabíječů času. Přirozená touha po duchovním zážitku je nejsilnějším motivem jednání člověka, a tedy i motivem v hudební tvorbě. Je pochopitelné, že nás v souvislosti s koncem milénia stále více tíží otázka kudy dál?

Kudy dál v technickém pokroku, když ekologie pomalu vytlačuje ekonomiku z jejího vedoucího postu ve vládních programech. Kudy dál s balvanem náboženské tradice, když kdekdo se cítí být prorokem.

A samozřejmě - kudy dál v hudbě, když stupnice má jen dvanáct tónů a jejich kombinace není nevyčerpatelná. Může se zdát, že například industriální muzika tvoří jednu z mezí, za které nelze jít. Pokud vůbec splňuje podmínky pro zařazení do kategorie hudebního umění. Samplery umožňují využít v tvorbě nekonečné množství zvuků.

Minimalistické hříčky mohu ve své fantazii dovést k absurdní představě.

Dvakrát praštím klackem do stromu a natočím sedmdesátiminutové cédéčko s názvem "Ticho rušené údery", které si ovšem nikdo nekoupí. Posluchač potřebuje rytmus a melodii, respektive alespoň zvuk určité frekvence.

Tato potřeba staví hudbě pevné mantinely, v nichž je nucena nějakým způsobem se pohybovat. Je dost možné, že rozmach techniky bude ještě velmi dlouhý a velmi závratný a jednou nám třeba umožní používat kosmické šumy. A nebo se stanou populárními přímé přenosy tlukotu srdce interpreta přes gigantickou aparaturu.

Vznikne náročná opera pro třicet Fordů jedoucích na dvojku do kopce a škodovku s uvařeným motorem. Nebo tak jako v kultovním sci - fi románu "Stopařův průvodce po Galaxii", ze kterého nemohu nezacitovat pár řádek o plutoniové rockové kapele Postižená oblast. "...nejkvalitnějšího poslechu je možno dosáhnout v mohutných betonových bunkrech asi padesát pět a půl kilometru od pódia.

Hudebníci sami hrají na své nástroje prostřednictvím dálkového ovládání z dobře izolované kosmické lodi, která zůstává na oběžné dráze planety (velmi často úplně jiné)."

V reálné pozemské verzi se podobně zachovali Grateful Dead, když svou country music prohnali skrz tisíciwattové reprobedny a přišpendlili k ní půlhodinová psychedelická sóla.

Jsem přesvědčená, že základní stavební jednotka hudby - totiž nota vyjadřující duševní rozpoložení skladatele - musí zůstat zachována. Měnit se mohou nástroje, kulisy, lidé, technika hry. Slabé falešné proudy smete ohon času a zůstane dílo se silným nábojem svobodomyslnosti Ten, kdo bude poslouchat Boba Dylana za tisíc let, se nestane terčem posměchu, stejně jako ten, kdo se sjíždí gregoriánským chorálem dnes.

A propós, věříte v Boba?

7 fresh and healthy fast food options in Prague
Kenny Dunn Sisters Bistro. Photo: Eating Prague Tours

Good news for health-conscious visitors to Prague: klobása and deep-fried cheese are not the  [ ... ]

Jeďte pracovat do zahraničí
Joe Bodia pracovat do zahraničí

Dejte se do toho, ať už máte volný jenom jeden měsíc nebo celý ro [ ... ]

Apocalypse, Now?
Steven Rubio Source: Gifphy

As if you didn't already feel it in your bones, scientists just declared Doomsday is nearer - it's [ ... ]

Americanism
Jean-Paul Sartre Americanism by Jean-Paul Sartre

The American system is a great external apparatus, an inexplicable machine which one might  [ ... ]

Why Czech racism is different from Western racism
Christopher Lord Racism in the Czech Republic

We who grew up in the liberal, post-Vietnam West approach the racism of the Czechs [ ... ]

The Demise of the Prague Expat Dating Game
Joe Bodia Is true love in Prague an impossibility?

The dating game for the expat in Prague is one with an ever changing rule-book, and one that's getti [ ... ]

Karma Violations: How to Tell When Someone Is Lyin...
Craig Harper The Tell: Trump smiles when he knows he is lying. Jewel Samad/AFP/Getty Images

Some researchers suggest that the average person lies three times every ten minutes in conversation [ ... ]

A Family Portrait
Michael Lennea A Family Portrait

My family comes from the old country. I'm not sure which one, we're not that close, but judging by t [ ... ]

Read more...

ThinkTV

ThinkTV

Back when the IMF/WB came to Prague, we created a two part programme for TV3. Check it out here.

Name Day/Svatek

Yesterday : Anna Today : Věroslav Tomorrow : Viktor After tomorrow : Marta

Sláva z druhé ruky?
Jarka Fricová Decline revival skupina v prahy

Chtě nechtě musím přiznat, že když jsme začali s naší výpravou za kapelami, které hrají  [ ... ]

S vajglem citu jsem típnul sám sebe
M. Stránský

Vyčistil jsem si zuby, aby mi nesmrdělo z pusy. Styděl bych se za to před tebou. Dal jsem si tel [ ... ]

Oskar Petr
Michael Kyselka Oskar Petr

Muzikant, který se vlastně vždy soustředil spíše na nekomerční  [ ... ]

DAFT PUNK - Alive
Vlastimil Beránek DAFT PUNK - ALIVE

épřed čtyřmi lety uchvátil novátorský debut Homework dvou mlad&yac [ ... ]

COMPOST - One Hundred
Vlastimil Beránek COMPOST - One Hundred

Znalci klubové scény dobře ví, že Německo dalo současnému hudebn&iac [ ... ]

Byla jsem cizinkou v cizí zemi
Eva Kolářová Francie, Normandii

Nevzpomínám si, kdo přišel první s nápadem jet do Francie. Každopádně 24. & [ ... ]

Krátká historie rtěnky
Anna Koslová Krátká historie rtěnky

Jste-li dívka, pak ten nejlevnější způsob, jak vlastnit výrobek známé design [ ... ]

Zenový experiment s televizí
Bernard McGrane Zenový experiment s televizí

"Kolik z vás ví, jak se dívat na televizi?" zeptal jsem se jednoho dne ve své třídě. Po [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.