Saša Gedeon
fShare
0
Pin It

Saša Gedeon Narodil se v roce 1970 v Praze, ale jelikož jeho maminka je Slovenka, žil do svých čtyř let na východním Slovensku u Prešova.

Po té se přesunul do Kladna, kde vystudoval základní školu a gymnázium. V té době se stále více a více zaobíral myšlenkou – co bude dál?

„Vždy jsem byl humanitně založený. Měl jsem rád sloh a kreslení.

Pokoušel jsem se psát povídky, dokonce některé publikovali v tehdejších periodikách." Později si uvědomil, že z ani jednoho nic nebude. „Je to sice moc hezké, ale nejsem ani malíř, ani spisovatel. Tak mě napadl film."

Již v druhém ročníku gymnázia natočil možná trochu podivně stylizovaný černobílý film Schody. Tento krátkometrážní snímek, který předložil k přijímacímu řízení na FAMU, byl natočen v havířské čtvrti v Kladně. Ve své ponuré atmosféře dává průchod zamyšlení nad láskou - rozchodem i návratem. Po dokončení střední školy byl přijat na obor filmové a televizní režie. „Chtěl jsem zjistit, o co vlastně jde. Co po člověku chtějí a jestli na to vůbec mám."

Studovat FAMU znamenalo žt v Praze, kterou zatím znal jen ze školních výletů - návštěv ZOO, Matějské poutě a Karlova mostu, což bylo pro něj velkým šokem. Ale také zjištění, že tato škola člověka pěkně zkrouhne nebo nastartuje.Talentovaného jedince leckdy docela zničí a polotalentovaného kolikrát dobře usměrní do výrobního procesu tak, že se pak může zabydlet na teplém místečku v televizi a natáčet napřlklad televitní inscenace.Záleží na jedinci, co si ze školy vezme. Sašovi dala možnost natáčet filmy - naučit se svou profesy. „Rozhodně není pro lidi s malou vůlí, kteří nemají vytrvalost. Člověk musí vydržet a být přesvědčen až k vlastnímu sebezničení".

V prvním ročníku natočil dva snímky. Blátošlap - třinácti minutový dokument o vesnickém pobudovi, jenž je ztvárněn jako crazy figura - smutná i veselá, za který obdržel třetí cenu na Festivalu mladého filmu Forum Bratislava 91. V jeho druhém dokumentu měl figurovat výrobní postup - od jeho počátku až do konce.

Saša si pro svůj chronologický dvouminutový snímek vybral rasovnu na kuřata v Libuši, přesněji speciální linku, na jejímž začátku se připevní kuře, které se po 120 sekundách cestování holandskou linkou změnilo v paštiku. Tento smutný úděl zvířete natočil zpětným chodem, takže výsledkem byla konstrukce živého kuřete z hnědé hmoty. Dalším krátkým filmem byl hraný snímek Zkouška (cena Pavla Juráčka 91) a inscenace Vajíčko (cena Českého literárního fondu 1991).

* Dramatický zlom nastal ve druhém ročníku. Při natáčení ateliérového cvičení, které probíhalo v hostivařských ateliérech, se Saša nechal inspirovat obdobím padesátých let. Zavřeno pro rodinný smutek,jak se deseti minutový snímek jmenoval, obdržel několik uznání a cen. Mezi ně patřila i hlavní cena „The Best Drama" na festivalu F.F.I.C.S. v Tokiu, jenž byla spojena i s finanční odměnou.

Ta později umožnila, alespoň z části, natočit jeho zatím nejslavnější celovečerní hraný film - Indiánské léto, na kterém spolupracoval s Českou televizí, pedevším s Čestmírem Kopeckým. Indiánské léto se stalo jedním z nejúspěšnějích filmů roku 1995. O rok později absolvoval FAMU a stal se režisérem. Již v té době věděl, že se chce pokusit jít svojí vlastní a individuální autorskou cestou.

Pokusil se odstartovat dosti vyhraněný způsob v české kinematografii, čímž je zpracování vlastního námětu, napsání scénáře a teprve potom samotná režie. Tedy od inspirace ke konkrétnímu výsledku. Tímto způsobem pracoval na svém novém filmu Návrat idiota, přičemž od prvotního nápadu k premiéře 25.února, uběhnou dva roky.

Jeden z nejúspěšnějších režisérů a scénáristů generace individualistů, jehož fimy jsou spojovány s poetikou šedesátých let...

„V synopsi k tvému novému filmu jsem se dočetla: Olga miluje Emila. Emil miluje Annu. Anna miluje Roberta. Idiot miluje všechny. Kdo miluje Idiota? Sašo můžeme si o filmu chvilku povídat?" „Příběh je vymyšlený, ale hlavní postava není můj nápad. Pochází od F.M. Dostojevského, který takto nazval svého absolutně dobrého a absolutně krásného antihrdinu, knížete Myškiva. Jenže my jsme zjistili, že v dnešní době se ta kniha nedá udělat jako film.

Od začátku šlo o příběh ze současnosti a musela vzniknout naše verze Idiota. Je to chlapík, který je čistý a bezelstný, vrací se odkudsi z ústavu mezi své blízké, kteří o něm vůbec nevěděli. Postupně se zaplete do jejich složitých vztahů, se všemi soucítí a vše se ho dotýká. Octne se v milostném čtyřúhelníku a je docela bezradný - jak může pomoci jednomu proti druhému, když má oba stejně rád. V celém filmu nejde jen o Idiota. Jde spíše o to, zahlédnout všechny aktéry jeho očima. Film je taky hodně o holkách, z kterých se klubou mladé ženy a možná pro ně je nejvíce určen.

V hlavních ženských rolích dvou sester figuruje Táňa Vilhelmová a Aňa Geislerová. Každé z nich je více než dvacet a obě řeší vztah k mužům, milostné a partnerské zápletky, které v tomto období přichází. Táňa je spíše křehká a vnitřně obnažená, plná citu. Zatím co Aňa hraje postavu, kteá je již rafinovanější, umí své emoce lépe kontrolovat - je dospělejší. Roz­hoduje se, kterým směrem půjde a ke kterému muži se přikloní.

Nechová se již spontánně, jako nějaký puberťák. V dalších rolích hrají Jiří Macháček utajeného m­i­len­ce Ani Geislerové a Jirka Langmajer, pro kterého byla role, nadneseně řečeno, filmovým comebackem. Hraje takového namyšleného frajírka a je naprostým protipólem ‘čistého’ Idiota. Jak už z toho všeho vyplývá, vznikají ve filmu různé propletence a milostné mnohoúhelníky, spousta napětí i absurdních komických situací. Film sestavený z pestrých mezilidských skečů.

A jako kontrast k těmto citovým zraněním a kolizím vztahů je všudypřítomný Idiot. Člověk odnikud, který nemá žádné bariéry a každému rozumí. Dokonce jim rozumí víc, než oni sami sobě, což ho také dokonale odzbrojuje." „Kde se Návrat idiota natáčel?" „Natáčel se všude možně po republice, například v předměstí Trutnova, v Plzni a Brně, interiéry v Praze…, ale to není tak podstatné. Nám šlo o to, vystihnout i náhodným výběrem prostředí, tu zvláštní atmosféru svátečního mezičasu - období mezi Štědrým dnem a Silvestrem, kdy jsou všichni poněkud zjitřelí a citlivější. Uprostřed toho svátečního klidu a pohody, se prozradí nevěry a utajené lásky, dojde k různým citovým explozím. Příběh vrholí o silvetrovské půlnoci pod širým nebem na němž třaskají rachejtle ohňostroje." „Je těžké v dnešní době natáčet fim?"

„Je to stále těžké, přestože podmínky jsou vlastně poměrně slušné. O tom také svědčí množství debutů , které stále vznikají. Pro to, aby film mohl skutečně vzniknout, je zapotřebí získat podporu státního grantu a České televize. Pokud se oběma těmto subjektům zalíbí scénář a dají mu finanční i výrobní podporu, je tu velká šance, že film vznikne. Ale potom je ještě potřeba, zaopatřit celý projekt z organizační stránky, což také není snadné."

Návrat idiotaNávrat idiota „Jak jsi vybral natáčecí štáb?" „S producentem Petrem Oukropcem jsem se seznámil již na Indiánském létě. Už tenkrát mně vytrhl trn z paty a pomohl z absolventského snímku udělat celovečerní debut. Stali se z nás kamarádi a štáb jsme postavili z kamarádů nebo lidí, kteří nám byli sympatičtí.

Vznikla podobně nezávazná atmosféra, jako na Indiánském létě, takže jsme občas nevypadali příliš profesionálně. Věkový průměr štábu byl opět velice nízký a ti zkušení a seriózní se zase divili, že nás za tu techniku někdo pustil."

O důležitosti kulicha
Idiotův červený kulich - hlavní symbol a nejdůležitější rekvizita filmu - byl v průběhu natáčení velmi populární. Pro obyvatele podhorské obce Zásada, kde se štáb usídlil na několik týdnů, se stal doslova symbolem filmaře. Jak viděli červený kulich, už věděli, jaký cirkus zase v místní sokolovně vypukne. Jediný kulich byl zakoupen před natáčením v second handu a nebyla za něj náhrada. Po celou dobu natáčení byl proto opatrován jako oko v hlavě. Možnost, že by se ztratil, byla téměř tak strašlivá, jako kdyby se ztratil Pavel Liška, představitel hlavní role, který v kulichu odehraje téměř všechny extériérové scény. Krátce před dotáčkou se ale přihodilo to, čeho se všichni báli - neztratil se Pavel, ­­ale jeho kulich.

Návrat idiotaNávrat idiotaByl prostě příliš populární a vydal se svou cestou, nezávislou na osudu filmu, ve kterém ještě nedohrál. Producent Petr Oukropec dal proto uplést několik různých kulichů na několika místech, aby se pravdě­podobnost, že kopie bude odpovídat originálu, přiblížila jistotě.

Saša Gedeon jednotlivé kulichy podrobil velmi přísnému výběru. Výsledný kulich, určený nakonec pro Pavla, je sešitý z několika různých exemplářů. Několik dní po dotáčce se původní červený kulich našel.

Global Culture on Video
Sinclair Nicholas

I just watched a film I have been wanting to watch for a long time now; I watched it so I could writ [ ... ]

Wake up, it's a beautiful moaning
Miles Turkish coffee, Czech style

Yeah, ok, it's been done before and it's going to continue. As the fish come into the block all fire [ ... ]

The Sociobiology of Style
Jonah Weiss (Photo by Kent Williams)

Once upon a time, clothing was like food: necessary and free. Almost as soon as we left the jungle,  [ ... ]

Let the Kazoos Sound: A Decade of English Language...
Alexander Zaitchik English Language Press in Prague

It used to be said that you couldn’t swing a dead cat in Old Town without knocking ov [ ... ]

Long-term expat Chris Stander passes away at 48
Mike Gisondi The inimitable Chris Stander. Photo: Provided by family

Former owner of Terminal bar and neo-Renaissance man was a fixture on the '90s scene...

Men and women, viva la difference!
David Berry Men and women, viva la difference!

Men and women are different, and yea, sure, you probably think you know all the ways. But now we hav [ ... ]

The Dragon & the Lion: Vietnamese Organized Crime ...
Miroslav Nozina Vietnamese Organized Crime in the Czech Republic

Since 1975, the Vietnamese population in Europe has exploded. France, with the oldest Vietnamese dia [ ... ]

The Tao of Bruce Lee: A Martial Arts Memoir by Dav...
Alexander Zaitchik The Tao of Bruce Lee: A Martial Arts Memoir by Davis Miller

The first two-thirds of this follow-up consist of a personal essay about his adolescence in rural No [ ... ]

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Petra Today : Helena Tomorrow : Ludvík After tomorrow : Bernard

Zase něco novýho: Martin Fořt
Eva Kolářová Martin Fořt

Spojením dvou prvních slabik jeho jména a příjmení se dobereme názvu hudební agen [ ... ]

14 způsobů jak vzrušit ženu bez doteků
Jarka Fricová Kim, painted by Richard Martinez

Bylo nebylo. Jestliže v 16. století v Praze muž položil ruku na ženu, aniž byli formálně zas [ ... ]

Vrchlabí
Jarka Fricová Vrchlabí

Když se řekne Špindlerův Mlýn, každému je hned jasné, kter [ ... ]

Průvodce časopisu Think dívčím oblečením na snowbo...
Joe Bodia Průvodce časopisu Think dívčím oblečením na snowboard

Přiznávám, že mám víceméně stejné pocity, jde-li o specificky ženské oblečení na snowbo [ ... ]

Průvodce po letních evropských hudebních festivale...
Roskilde Festival Tent

Pro ty, kteří se toto léto chystají vydat za muzikou do vzdálenějších míst, podívejt [ ... ]

DAVID MATÁSEK: Z Orlíku přes Národní do Divadla K...
Michael Kyselka DAVID MATÁSEK

"A cejchem mu vypálili na čelo nesmazatelné znamení  [ ... ]

Bílí otroci za velkou louží
Honza a Vašek Bílí otroci za velkou louží

Náš příběh začal někdy koncem února 1998 po několikaměsíčním neúspěšném hl [ ... ]

Pozor!!! Nečtěte!!!
Tomáš Partl Illustrace: Michael Lennea

Určitě znáte výhody Internetu: e-mail kamkoliv na světě, porno na WWW a možnost vlastního ex [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.