Tomáš Svoboda
fShare
0
Pin It

Student Akademie výtvarných umění v malířském ateliéru Jiřího Sopka, má ve svých 24 letech za sebou téměř deset samostatných a několik společných výstav v Praze i po Čechách.

Jeho nejnovější práce se objevily na nedávné netradiční výstavě v avantgardně pobořených prostorách někdejšího rockového klubu Bunkr. Výstava Dole v Bunkru získala příznivý ohlas mezi příbuznými vystavujících i širší veřejností.

THINK: O co šlo doe v Bunkru?

TOMÁŠ: Pro tuto výstavu se dalo dohromady třináct mladých výtvarníků, převážně malířů. Pokusili jsme se zabydlet dlouho nefungující klub našimi pracemi, skombinovat je s prostorem, který je sám o sobě dost intenzivní. Nejobtížnější bylo vyvážit působení obrazů s atmosférou Bunkru, stěnami pokrytými grafitti, vyprázdněným prostorem. To se, myslím, celkem podařilo.

THINK: Všiml jsem si, že tvé práce jsou pospojovány do ucelených útvarů, kterým sebevědomě říkáš „série".

TOMÁŠ: Když mě něco napadne, namaluji obraz, přičemž mě neustále napadají další a další varianty. Takhle se to řetězí dál a dál, dokud nemám alespoň deset obrazů a zároveň pocit, že jsem nápad ještě nevyčerpal. Má to tu výhodu, že série je mnohdy silnější než jeden obraz. Jinak vypadá jeden osamocený hotelový pokojíček a jinak, když je jich vedle sebe dvacet.

THINK: Když už jsi zmínil sérii hotelových pokojíčků a postup, jak jsi k nim dospěl, zajímalo by mě, jestli si některý kus ze série oblíbíš víc a proč. Logicky by to měl být ten poslední, se kterým jsi natolik spokojen, že sérii uzavřeš.

TOMÁŠ: Určitě mám v každé sérii oblíbenější kusy, ale nemusí to být nutně ty poslední. Série nekončí s mou spokojeností, ale mírou opotřebovanosti tématu. Některé varianty jsou prostě lepší, jiné horší. Ty horší se pak snažím prodat.

THINK: Řady zaparkovaných vozů, šťastní zákazníci, pobavení účastníci podnikových večírků, osamělé bazény, uklizené hotelové pokoje. Všechno v sériích, všechno v množném čísle.

Tomas Svoboda umeniTomas Svoboda umeniTOMÁŠ: Fascinuje mě fenomén masovosti. Drtivá většina lidí nakupuje se slevou v supermarketech, které jsou všechny stejné, jezdí do nich automobily, které jsou všechny stejné, o dovolené jezdí do kempů, které jsou všechny stejné, nebo do hotelů, které jsou všechny stejné, a koupají se v bazénech, které jsou všechny stejné.

Večer pak zapínají televize a sledují pořady, které jsou všechny stejné, nebo chodí na večírky, které jsou všechny stejné. To je pro mne natolik bizarní, že se nemohu nevyjádřit. Na druhou stranu jezdím nakupovat autem do supermarketu, po večerech chodím na večírky a v létě jezdím do kempů a koupu se v bazénech.

THINK: Zpracováním se tvé série trochu liší. Myslíš si, že máš svůj styl?

TOMÁŠ: Když už konečně přijdu na to, co namalovat, zabývám se tím, jak to namalovat. Ke každému obsahu se snažím najít adekvátní formu. Zatím pořád maluji, což ale neznamená, že nebudu někdy dělat plastiky, instalace nebo video. Obsah si sám o formu řekne. Ostatně několik smělých pokusů na poli plastiky mám už za sebou (dřevěný objekt Jazyk s afty).

THINK: Jak má podle tebe vypadat dobrý obraz?

TOMÁŠ: V obraze by mělo být pro každého něco, měl by mít několik vrstev pro různě vnímavé a vzdělané diváky. Jeden přijde k obrazu a řekne: „Ááá, bazén!", druhý řekne: „Ááá, bazén a pěkná modrá", třetí: „Ááá, bazén, pěkná modrá a zajímavá technika" čtvrtý: „Ááá, bazén, pěkná modrá, zajímavě uděláno a taková zvláštní atmosféra" a tak dále, až třeba pětadvacátý řekne: „Ááá, bazén, pěkná modrá, zvláštní technika, nový formální přístup, až existenciální atmosféra ve smyslu vyprázdnění, určité minimalistické hodnoty, chladivě děsivé aranžmá, bazény maloval taky David Hockney." Když si každý něco v obrazu najde, může výtvarné umění zajímat zase víc lidí.

THINK: Studuješ na Akademii výtvarných umění. K čemu je to dobré?

TOMÁŠ: Jsem neustále ve styku s výtvarným uměním, konfrontuji své malování s ostatními. Jezdím do ciziny na podobné školy, neztrácím kontakt, a co je nejdůležitější - škola funguje jako katalyzátor. Věci, se kterými bych se dlouho trápil a třeba rok přicházel na to, že to takhle nejde, se ve škole dozvím za třicet vteřin.

THINK: O výtvarném umění už toho víme dost. Závěrem nám, Tomáši, přibliž svůj životní styl.

TOMÁŠ: Nevstávám před devátou, chodím konvenčně oblečen, piju červené víno, jsem milý a zábavný společník, mám hnědé oči a vlasy a zdravé zuby. Spát chodím po půlnoci.

Smithers, release the hounds! (humanifesto 39)
Keith Kirchner Image: Vanouffen

Yes, I lack 21st century cultural references and the deft urbanity that I exchanged for the ability  [ ... ]

Why the Gypsies went to Dover
Rod Morgan Why the Gypsies went to Dover

When I was a teacher of English in Prague I came into contact with adult Czechs everyday. Many of m [ ... ]

Winters of Discontent - humanifesto 23
Keith Kirchner Winter in Prague

Well, I survived my first winter in Prague, and having lived in a temperate climate for many years I [ ... ]

Post-Industrial Propaganda: How Does It Work?
James A. Baldwin David Foltz by Jeffree Benet

From Russian troll mills spewing out fake news to old school CIA trickery in Cuba, the world is awas [ ... ]

Notes From Prague Six: Sqquuuuaak!
Milkmoney Jones Artwork by Truman, for Gamma World's "Famine in Far-Go" module

Has everyone heard the rumor about the chain formerly known as Kentucky Fried Chicken?

An Exercise in Social Control: How company policie...
Author Unknown 5 ape banana experiment

Start with a cage containing five apes. In the cage, hang a banana on a string and put stairs under [ ... ]

A Family Portrait
Michael Lennea A Family Portrait

My family comes from the old country. I'm not sure which one, we're not that close, but judging by t [ ... ]

Holidays in the Czech Lands
Bruce Englishman Traditional Czech Christmas meal (Wikipedia)

Oh, how quaint are these Czechs with their holiday customs and habits.

Read more...

ThinkTV

ThinkTV

Back when the IMF/WB came to Prague, we created a two part programme for TV3. Check it out here.

Name Day/Svatek

Yesterday : Anna Today : Věroslav Tomorrow : Viktor After tomorrow : Marta

Viva la Mexico!
Pavel Jirat

Tak jsem se zase jednou vrátil ze země „machos“ a tekily. Tenhle rok jsme se rozhodli jet až  [ ... ]

Humana People to People Movement
Marie Sommerová Humana People to People Movement

Mezinárodní organizace Humana People to People Movement byla založena v říjnu r. 1998.  [ ... ]

Jsi skvělý milenec?
Joe Bodia Jsi skvělý milenec?

OK hřebče! Možná si myslíš, že umíš potěšit, ale jsi si opravdu jistý, že víš, jak u [ ... ]

Rozhovor s Saši Gedeona
Eva Kolářová Saša Gedeon

Saša Gedeon Narodil se v roce 1970 v Praze, ale jelikož jeho maminka je Slovenka, žil do svých  [ ... ]

O Minulosti A Současnosti Akropole S Jiřím Smrčkem...
Jarka Fricová Jiří Smrček

Dnes přicházím na smluvenou schůzku včas. Jirku nacházím v kanceláři ve dru [ ... ]

Jak se nejlépe sblížit s prknem
Šárka Hanousková Jak se nejlépe sblížit s prknem

"Největší pohoda, jakou si dokážeš představit!" pokřikovala má kamarádka Jana, když se vr [ ... ]

NATALIE MERCHANT - Ophelia
Keith Kirchner NATALIE MERCHANT - Ophelia

Začala napodobováním sirény Kristen Hersh z „The Throwing Muses”, pak se jí zmocnil pocit n [ ... ]

Do Meccy na house
Jarka Fricová Jaroslav "Yarda" Krampol

O tom, jak se to mění v holešovickém klubu Mecca si povídám s novým produkčním devětadvace [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.