Koko s kotětem
fShare
0
Pin It

Znaková řeč - prostředek porozumění lidoopům...

Francine Pattersonová (dále jen Penny), kandidátka věd na Stanfordské univerzitě, se rozhodla zkoumat, zda jsou někteří primáti schopni komunikovat prostřednictvím znakové řeči a aktivně ji užívat.

Nebyla první, v tu dobu již byly rozběhnuty m,nohé projekty zkoumající jazykové schopnosti šimpanzů jako například projekt manželů Gardnerových.

Gardnerovi se nejprve snažili naučit šimpanzici Washoe lidské řeči a vychovávali jí proto se svým vlastním dítětem, dosáhli však jen malého úspěchu. Později přišli na to, že neschopnost naučit se lidské řeči nepoukazuje na nedostatečnou inteligenci, ale že jejich hlasové ústrojí prostě není pro řeč uzpůsobeno.

Začali tedy Washoe učit znakové řeči Amelsan (American Sign Language). Tato volba se ukázala jako šťastná, během prvních 22 měsíců se naučila 34 znaků, tedy více než osminásobek množství mluvených slov, které se podařilo vyslovit šimpanzici Viki po šesti letech tréninku manželi Hayesovými. Po čtyřech letech byla schopna zvládnout 132 znaků a používala je v různých kombinacích podobným těm, které vytváří děti během prvních let.

Penny si však na rozdíl od předchozích projektů pro svůj výzkum vybrala gorilu. Její kolegové zdůrazňovali, že gorily nejsou tak zručné jako šimpanzi a byli skeptičtí nad jejím intelektem. Významní primátologové však potvrzují, že gorila může mít lepší strukturu myšlení než jakýkoliv jiný lidoop díky její převaze v jistých modech adaptačního chování.

V této souvislosti Penny tvrdí, že gorily jsou tragicky nepochopená zvířata. Představy o nich jako o zuřivých krvelačnících jsou naprosto mylné. Ve skutečnosti jsou to nesmírně plachá, mírná a neagresivní zvířata. Zároveň zjistila, že na rozdíl od šimpanzů jsou gorily klidnější a celkově mají jiný temperament.

Gorila, kterou si Penny pro svůj projekt vybrala, se jmenovala Koko, což byla vlastně přezdívka původního Hanabi-Ko, japonského výrazu pro „dítě ohňostrojů." Narodila se totiž 4. července. Ihned poté, co Koko dostala do své péče, začala ji učit znakovou řeč. Užívala techniku, kterou používali Gardnerovi s Washoe, techniku „tvarování," která spočívá v tom, že brali její ruce do svých a pomáhali tvarovat do správné pozice za přítomnosti znázorňovaného objektu.

Jakmile zvíře začalo asociovat pohyb rukou a jeho význam, učitel postupně ustupoval od držení opiččích rukou, až to zvíře začalo dělat samostatně. S Koko byly ze začátku potíže, protože kousala pokaždé, když se Penny chtěla dotknout jejích rukou. Nicméně pomalu ale jistě začala předkládat důkazy o gorilím intelektuálním prvenství. V šesti a půl letech používala 645 různých znaků, pravidelně z nich pak 375.

Při měření IQ dosáhla výsledku lehce podprůměrně inteligentního dítěte. Ale test je přizpůsoben lidské kultuře a některé body nevyhovují gorilí mentalitě. Co je dobrého k jídlu? Blok, jablko, bota, květina, zmrzlina. Koko podle gorilích způsobů vybrala jablko a květinu. Kde se skrýt před deštěm? Klobouk, lžíce, strom, dům. Koko přirozeně vybrala strom. A tyto odpovědi byly považovány za chybné.

Koko dělala i mnoho dalších „chyb." Posunkovala „Tamto je červené" a ukazovala na své hnízdo z bílého ručníku. „Víš dobře, jaká je to barva, Koko." koko trvala na svém a sebrala malinký chuchvalec červených vláken a vesele se šklebila. Žertování jí bavilo. Často reagovala přesně opačně na to, co po ní bylo požadováno. Když byla požádána, aby umístila hračku pod tašku, zvedla ji naopak ke stropu.

Ale bylo možné ji napálit. Přestala lámat plastikové lžičky poté, kdy jí bylo řečeno, že je dobré je lámat. Ihned je přestala ničit a začala je líbat. Koko se sama nazvala „umíněným ďáblem." Vyhradila si i svoji vlastní zásobu nadávek: „zatuchlý smrad, špinavý záchod, pták, ořech" pro lidi, kteří se chovali špatně. Penny nazvala „Penny záchod špinavý ďábel." Velice ráda se hádala.

Aby Penny zjistila, zda je Koko schopna „hovořit" o událostech oddělených v čase i místě, což je typické pro lidskou řeč, zkoušela vést s Penny rozhovor o tom, jak ji před třemi dny kousla:

„Co jsi udělala Penny?"

„Kousat."

„Přiznáváš to?"

„Promiň kousat škrábat." (V tu chvíli ji Peny ukázala odřeniny.)

Koko: „Špatný kousat."

„Proč kousat?"

„Protože šílený."

„Proč šílený?"

„Koko nevědět."

Koko si tehdy pamatovala minulou událost i minulý emocionální stav, ale nemohla vyjádřit, co ji přimělo ke kousání. Koko prokazovala smysl pro odlišné časy. Naučila se užívat: napřed, potom, později a užívala je ve správném kontextu. Jednou jí Peny řekla, že když odpoledne nebude pršet, půjdou ven. A když odpoledne za Koko přišla, Koko hned posunkovala „slunce" a dožadovala se vycházky.

Koko byla schopná i mnohé předstírat, „lhát" podobně jako člověk. Snažila se tak vyhýbat potrestání za něco špatného. Když rozbila dřez, sváděla to na ošetřovatelku Kate: „Kate tam špatný." Některé její lži však byly velmi vynalézavé. Jednou vzala Koko pastelku a začala ji okusovat. Penny se zeptala: „Ty tu pastelku nejíš, že ne?" Koko ukázala znak „rty" a začala pastelkou pohybovat jakoby se líčila.

Jeden z Kokoiných vtipů rovněž prokázal, že je schopna vytvářet asociace. Nos označila jako falešnou pusu. Stejně reagovala i další den, když se jí ptali, kde je falešná pusa, posunkovala „nos." Koko prokázala i úžasnou mentální gymnastiku spojováním různých znaků k vytvoření složených či smíšených slov. Například ke znaku pro „cocacolu" připojila znak pro „lásku." Znak pro „grep," který nemá ráda, současně spojila se znakem pro „nelibost." Znak pro „pít" zase prováděla v pozici znaku pro „ovoce" (většinou pila ovocný džus.)

Díky znakové řeči jsme došli k mnoha významným zjištěním. Koko se nejen naučila klást a odpovídat na otázky, vyjádřit, kdy se cítí šťastná a smutná, vztahovat se k minulosti a budoucnosti, podávat definice různých objektů a vytvářet znaky pro nové předměty, ale projevila i sklony využívat jazyk stejným způsobem jako my lidé, neboť projevila značný smysl pro humor a schopnost předstírat a lhát.

Jazyka tedy nevyužívala pouze k dosažení základních potřeb či popisu svého okolí, ale i k utužení sociálních vazeb či ovlivňování reakce okolí, dokázala tvořit složitější myšlenkové konstrukce. Je tedy nyní již více než zřejmé, že jde o inteligentní tvory, kteří jsou schopni zvládnout i náročnější způsob komunikace, který byl až donedávna výlučnou schopností člověka.


www.koko.org
Major warning signs of insanity
Think Magazine Illustration by Mark Alan Stamaty.

In a world as crazy as this, the Trumpian era, you have to wonder if you are possibly becoming craz [ ... ]

The De-evolution of Santa Claus
Keith Bearden The De-evolution of Santa Claus

You know Jesus was an important dude when his birthday is the single greatest consumer event in his [ ... ]

Why Mindfulness Matters To Your State Of Being
Keye Wu Colouring books for adults reduce stress and improve focus

If you've been wondering what all the fuss has been about colouring books for adults, then prepare t [ ... ]

Animal Behaviour & Morphogenetic Fields
Dr Paul Kail

One reason why creationism is still popular is because science has failed to plug the holes in its o [ ... ]

Enter the WU-TANG Clan
Aaron Kirtz Wu Tang Clan's GZA "Genius"

The first time I ever remember seeing the Wu-Tang Clan was on the "Box", a video channel i [ ... ]

The Fall of America – A Bitter Tale to Tell
Martin Blank The Fall of America

Back in 1965-1971, when Allen Ginsberg wrote the poems that made up the collection entitled The Fal [ ... ]

Daaahlink! I’m an art critick!
Sha Najak Illustration Eclectech

Can you make it through the day pretending to be an art critic? Arm yourself with some pitch-black c [ ... ]

How to get foreigners to like you
Skeeter Gently

(or, you're right, your country IS the best in the world).

Read more...

ThinkTV

ThinkTV

Back when the IMF/WB came to Prague, we created a two part programme for TV3. Check it out here.

Name Day/Svatek

Yesterday : Anna Today : Věroslav Tomorrow : Viktor After tomorrow : Marta

Morcheeba: Charango
Jakub Štefanko Morcheeba: Charango

Tak by se dala označit tvorba britské hudební trojky,skládající se z bratrů Paula a Ross [ ... ]

Dr. MAX - MAXimální pohoda
Jarka Fricová

Je to soustavný boj o zákazníka.

Oskar Petr
Michael Kyselka Oskar Petr

Muzikant, který se vlastně vždy soustředil spíše na nekomerční  [ ... ]

Byla jsem cizinkou v cizí zemi
Eva Kolářová Francie, Normandii

Nevzpomínám si, kdo přišel první s nápadem jet do Francie. Každopádně 24. & [ ... ]

Zacházejte se svými zaměstnanci jako s pokladem
Eva McLeanová

Nyní je ve společnosti povědomí, že každý je ohodnocen stejným dílem ve všech ob [ ... ]

Další na spadnutí?
Eva Kolářová Slavná Šlechtova restaurace v dobách největší slávy

Náš seriál o schátralých památkách v našem hlavním městě pokračuje v rozsáhlém parku S [ ... ]

Péče o krásu vlasů - Tajemství lesklých vlasů...
Alice Bles a Eva Kolářová

Vlasy ovlivňují naši psychiku. Jestliže naše vlasy nejsou v pořádku, něco se děje. Chlubím [ ... ]

ANDY SMITH - The Document
Keith Kirchner ANDY SMITH - The Document

Co mě nejvíc bere na albu „The Document” DJe Andyho Smithe z Portishead, nejšílenějšího m [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.