Jan P. Muchow
fShare
0
Pin It

2.2.2000 se dočkala premiéry adaptace Shakespearova 'Snu noci svatojánské' v Divadla Komedie.

Martin Hilský hru vybavil neuvěřitelným překladem a se svým týmem herců ji pak nastudoval režisér Michal Dočekal. O hudbu a písně se postaral Jan P. Muchow, a proto nebylo bez zajímavosti se ho zeptat, jak si to vůbec představoval.

THINK: Jane, toto byl tvůj divadelní debut?

JAN: Ano.

THINK: Proč zrovna Shakespeare?

JAN: Na to by ti asi nejlépe odpověděl Michal. On mi to nabídl, takže jsem vlastně zvolit autora nemohl. Už jsem dělal hudbu k filmu a reklamám; toto však znamenalo krok do neznáma a jako takové mne to lákalo. Nemohl jsem totiž tvořit kalkulativně, byla to trochu hra na tušenou spojená s určitým rizikem. Pomocí při orientaci mi byl scénář a zhlédnutí několika zkoušek.

THINK: Měnili jste s Michalem tvoje demosnímky při prvním poslechu ?

JAN: To máš pravdu, byly to skutečně "demo" snímky. Dodal jsem je však v podstatě bez ladu a skladu a nespecifikoval jsem, kde by který měl být použit. Několikrát mne však Michal překvapil a zabalil situaci do hudby, která třeba záměrně vznikla k úplně jinému mementu. Ano, a několik věcí poupravil, ale jenom velmi,velmi málo. Jenom jeden z motivů zůstal nepoužit, některé se ve hře opakují.

THINK: Byla to osvobozující tvorba?

JAN: Ano osvobozující ve smyslu autorského vyjádření a díky demokratickému přístupu se strany Michala, necítil jsem žádný limit. V osobním slova smyslu to bylo naopak trochu zavazující, cítil jsem odpovědnost za to, aby se to povedlo. Vážím si této možnosti spolupracovat na umění, které sám považuji za "vyšší" a třeba i důstojnější. A mohl jsem skládat na základě intuice čili v tom smyslu určitě osvobozující.

THINK: Věděl jsi, že tam budou různé dobové songy, šansony a tak? Hra začíná v bombardovaném Londýně 1941.

JAN: Nevěděl, myslím, že tam dokonce byly dosazeny až v průběhu zkoušení.

THINK: Ptám se proto, že jedna z tvých písní trochu připomíná Kurta Weila v onom "mackiemesserowském" duchu.

Martin HilskýMartin HilskýJAN: To nebyl záměr, spíše naopak - ta píseň otevírá dění v kouzelném lese a jako šantánový song vyznít měla.

THINK: Nahrával jsi to všechno přes počítač? Ten kontrabas se mi zdál opravdový.

JAN: To je opavdická akustická basa, ale většinu hudby jsem nasamploval, pak zeditoval atd.

THINK: Skoro to vypadá, že jsi na jedné straně komponoval jakési perpetuum abstractus pro dobarvení nálady a na druhé straně písničky s typickou strukturou (sloka, refrén, sloka). Pocítil jsi v prvním případě někdy potřebu či touhu po nějakém akustickém nenapodobitelném nástroji, třeba hoboji?

JAN: Jistě. Byl jsem však limitován produkčně - nemám zatím ani studio - a navíc, Michal chtěl z velké části právě ten "moderní " zvuk. A jestli něco nemám rád, je to právě imitování nástrojů, to už dám přednost schválně studeně syntetickému zvuku.

THINK: Jakou důležitost má podle tebe nápad hudebního motivu vzhledem k aranži?

JAN: Je to, jako když děláš film. Natočíš to podle určité představy, pak se to dostane do střižny a někdo jiný nebo ty sám to může úplně od základů změnit. V dobrém i špatném. Takže někdy se zdánlivě mrtvý nápad zaskví až skrze správnou aranži. Zdůrazněním repetice či stupňováním dynamiky můžeš udělat zázraky.

THINK: Slyšíš hudbu, kterou chceš tvořit, v hlavě už hotovou nebo máš jen základní nápad?

JAN: Většinou už to slyším dopředu, například při písničce Lullaby. Věděl jsem, že skladba bude v angličtině a když jsem si přečetl text, okamžitě jsem dostal nápad. Vytvořil jsem umělé přemostění založené na fonetice /Lulalulalulalulaby/, trochu jsem pana Shakespeara pozměnil, ale jsem si jistý, že by mu to nevadilo.

THINK: Tento song zpívá Tereza z Colour Factory. Připadá ti při ní dostatečně svatá?

JAN: Určitě, ona to všechno zvedla ještě výš. Šel jsem do kolen, když jsem ji poprvé slyšel tu písničku zpívat. Tereza je velice křehká, ale je v ní přítomen i ďábel. Courtney Love by se od ní mohla učit.

THINK: Jak jsi to vyřešil s českými herci zpívajícími anglicky?

JAN: Tam šlo do tuhého, ale zvolil jsem kompromis americké angličtiny s českým akcentem, přestože jsem spíš zvyklý na britskou angličtinu. Nějakou dobu jsem tam žil. Snesu i francouzský akcent, německý nemůžu vystát.

THINK: Co se stane s hudbou, kterou Michal nepoužil?

JAN: Mám to všechno uložený, o všech nevyužitých motivech vím a ony podvědomě vyplavávají a dostávají se do života. Pracuju každý den a nevyužitých nápadů je hodně. Pro poslední album Ecstasy of St. Teresa jsem měl asi 200 kompozicí. Dokončili jsme jich asi dvacet a deset pak použili.

THINK: Cítíš vakuum mezi písní a scénickou hudbou?

JAN: Vakuum?

THINK: Dobře, zeptám se jinak. Nemáš strach, že se z tebe stane 'hitmaking machine' jako Karel Svoboda a jemu podobní?

JAN: Písničky pro divadlo vidím trochu jinak než běžné popové songy (což není moje zaměření) a věci s kapelou. Také to obvykle není muzika z nejjednodušších, a to se také odráží v mém osobním životě.

Zezadu se vynoří Janova kamarádka, zakryje mu dlaněmi oči a trochu ho vystraší. A to je konec našemu příjemnému posezení v Café Tragedie.


- www.shakespeare.cz

Naše mise

1. Chcete-li si myslíte
Uděláte-li si lidé myslí si myslí, budou tě miluju. Pokud jste opravdu si myslí, budou vás nenávidět.
2. Sdělit světu pravdu
Když si jen říct pravdu, začnete vydělávat důvěru, jako novináři, naším posláním je říkat pravdu.
3. Aby se budete smát
Chceme, aby se budete smát, smích, úšklebek, škleb, nebo úsměv, když se snažíme najít vzhůru života ve vší zla kolem nás.

Name Day/Svatek

Yesterday : Vojtěch Today : Jiří Tomorrow : Marek After tomorrow : Oto

JESTOFUNK- Universal Mother
Tomas Otradovec JESTOFUNK- Universal Mother

Jestofunk podruhé! Ti chlapci jsou opravdu produktivní...  Tentokrát do světa pouštějí tro [ ... ]

Necestuj Daleko: 20 hodin v Plzni
Eva Kolářová Plzeň

Plzeň má zhruba 167,472 obyvatel a rozlohou zabírá 12,500 hektarů. A co je nejdůležitější  [ ... ]

Tvoje auto právě nevoní!
Joe Bodia Tvoje auto právě nevoní!

Někdo, kdo používá osvěžovač vzduchu ve svém bytě na tom musí být pěkně bledě... pod [ ... ]

Jak to chodí v tržní ekonomice
Charles Oliver The Morality of Free Markets

Kapitalistické přemlouvání vs. socialistický diktátekonomice...

RONI SIZE - New Forms
Keith Kirchner RONI SIZE - New Forms

Nečistá basa a pevné perkuse, to dělá drumnbass výjimečným.

Muchow k Sv. Janovi
Michael Kyselka Jan P. Muchow

2.2.2000 se dočkala premiéry adaptace Shakespearova 'Snu noci svatojánské' v Divadla Komedie.  [ ... ]

DAVID MATÁSEK: Z Orlíku přes Národní do Divadla K...
Michael Kyselka DAVID MATÁSEK

"A cejchem mu vypálili na čelo nesmazatelné znamení  [ ... ]

Lezu po kolenou, říká Jiří Černický
Petr Pokorný Jiří Černický lampa

Narozen v severočeském sídelním městě 1.8.1966, poučen ve školách: střední uměleckoprům [ ... ]

Ostatní články