Koko s kotětem
fShare
2
Pin It

Znaková řeč - prostředek porozumění lidoopům...

Francine Pattersonová (dále jen Penny), kandidátka věd na Stanfordské univerzitě, se rozhodla zkoumat, zda jsou někteří primáti schopni komunikovat prostřednictvím znakové řeči a aktivně ji užívat.

Nebyla první, v tu dobu již byly rozběhnuty m,nohé projekty zkoumající jazykové schopnosti šimpanzů jako například projekt manželů Gardnerových.

Gardnerovi se nejprve snažili naučit šimpanzici Washoe lidské řeči a vychovávali jí proto se svým vlastním dítětem, dosáhli však jen malého úspěchu. Později přišli na to, že neschopnost naučit se lidské řeči nepoukazuje na nedostatečnou inteligenci, ale že jejich hlasové ústrojí prostě není pro řeč uzpůsobeno.

Začali tedy Washoe učit znakové řeči Amelsan (American Sign Language). Tato volba se ukázala jako šťastná, během prvních 22 měsíců se naučila 34 znaků, tedy více než osminásobek množství mluvených slov, které se podařilo vyslovit šimpanzici Viki po šesti letech tréninku manželi Hayesovými. Po čtyřech letech byla schopna zvládnout 132 znaků a používala je v různých kombinacích podobným těm, které vytváří děti během prvních let.

Penny si však na rozdíl od předchozích projektů pro svůj výzkum vybrala gorilu. Její kolegové zdůrazňovali, že gorily nejsou tak zručné jako šimpanzi a byli skeptičtí nad jejím intelektem. Významní primátologové však potvrzují, že gorila může mít lepší strukturu myšlení než jakýkoliv jiný lidoop díky její převaze v jistých modech adaptačního chování.

V této souvislosti Penny tvrdí, že gorily jsou tragicky nepochopená zvířata. Představy o nich jako o zuřivých krvelačnících jsou naprosto mylné. Ve skutečnosti jsou to nesmírně plachá, mírná a neagresivní zvířata. Zároveň zjistila, že na rozdíl od šimpanzů jsou gorily klidnější a celkově mají jiný temperament.

Gorila, kterou si Penny pro svůj projekt vybrala, se jmenovala Koko, což byla vlastně přezdívka původního Hanabi-Ko, japonského výrazu pro „dítě ohňostrojů." Narodila se totiž 4. července. Ihned poté, co Koko dostala do své péče, začala ji učit znakovou řeč. Užívala techniku, kterou používali Gardnerovi s Washoe, techniku „tvarování," která spočívá v tom, že brali její ruce do svých a pomáhali tvarovat do správné pozice za přítomnosti znázorňovaného objektu.

Jakmile zvíře začalo asociovat pohyb rukou a jeho význam, učitel postupně ustupoval od držení opiččích rukou, až to zvíře začalo dělat samostatně. S Koko byly ze začátku potíže, protože kousala pokaždé, když se Penny chtěla dotknout jejích rukou. Nicméně pomalu ale jistě začala předkládat důkazy o gorilím intelektuálním prvenství. V šesti a půl letech používala 645 různých znaků, pravidelně z nich pak 375.

Při měření IQ dosáhla výsledku lehce podprůměrně inteligentního dítěte. Ale test je přizpůsoben lidské kultuře a některé body nevyhovují gorilí mentalitě. Co je dobrého k jídlu? Blok, jablko, bota, květina, zmrzlina. Koko podle gorilích způsobů vybrala jablko a květinu. Kde se skrýt před deštěm? Klobouk, lžíce, strom, dům. Koko přirozeně vybrala strom. A tyto odpovědi byly považovány za chybné.

Koko dělala i mnoho dalších „chyb." Posunkovala „Tamto je červené" a ukazovala na své hnízdo z bílého ručníku. „Víš dobře, jaká je to barva, Koko." koko trvala na svém a sebrala malinký chuchvalec červených vláken a vesele se šklebila. Žertování jí bavilo. Často reagovala přesně opačně na to, co po ní bylo požadováno. Když byla požádána, aby umístila hračku pod tašku, zvedla ji naopak ke stropu.

Ale bylo možné ji napálit. Přestala lámat plastikové lžičky poté, kdy jí bylo řečeno, že je dobré je lámat. Ihned je přestala ničit a začala je líbat. Koko se sama nazvala „umíněným ďáblem." Vyhradila si i svoji vlastní zásobu nadávek: „zatuchlý smrad, špinavý záchod, pták, ořech" pro lidi, kteří se chovali špatně. Penny nazvala „Penny záchod špinavý ďábel." Velice ráda se hádala.

Aby Penny zjistila, zda je Koko schopna „hovořit" o událostech oddělených v čase i místě, což je typické pro lidskou řeč, zkoušela vést s Penny rozhovor o tom, jak ji před třemi dny kousla:

„Co jsi udělala Penny?"

„Kousat."

„Přiznáváš to?"

„Promiň kousat škrábat." (V tu chvíli ji Peny ukázala odřeniny.)

Koko: „Špatný kousat."

„Proč kousat?"

„Protože šílený."

„Proč šílený?"

„Koko nevědět."

Koko si tehdy pamatovala minulou událost i minulý emocionální stav, ale nemohla vyjádřit, co ji přimělo ke kousání. Koko prokazovala smysl pro odlišné časy. Naučila se užívat: napřed, potom, později a užívala je ve správném kontextu. Jednou jí Peny řekla, že když odpoledne nebude pršet, půjdou ven. A když odpoledne za Koko přišla, Koko hned posunkovala „slunce" a dožadovala se vycházky.

Koko byla schopná i mnohé předstírat, „lhát" podobně jako člověk. Snažila se tak vyhýbat potrestání za něco špatného. Když rozbila dřez, sváděla to na ošetřovatelku Kate: „Kate tam špatný." Některé její lži však byly velmi vynalézavé. Jednou vzala Koko pastelku a začala ji okusovat. Penny se zeptala: „Ty tu pastelku nejíš, že ne?" Koko ukázala znak „rty" a začala pastelkou pohybovat jakoby se líčila.

Jeden z Kokoiných vtipů rovněž prokázal, že je schopna vytvářet asociace. Nos označila jako falešnou pusu. Stejně reagovala i další den, když se jí ptali, kde je falešná pusa, posunkovala „nos." Koko prokázala i úžasnou mentální gymnastiku spojováním různých znaků k vytvoření složených či smíšených slov. Například ke znaku pro „cocacolu" připojila znak pro „lásku." Znak pro „grep," který nemá ráda, současně spojila se znakem pro „nelibost." Znak pro „pít" zase prováděla v pozici znaku pro „ovoce" (většinou pila ovocný džus.)

Díky znakové řeči jsme došli k mnoha významným zjištěním. Koko se nejen naučila klást a odpovídat na otázky, vyjádřit, kdy se cítí šťastná a smutná, vztahovat se k minulosti a budoucnosti, podávat definice různých objektů a vytvářet znaky pro nové předměty, ale projevila i sklony využívat jazyk stejným způsobem jako my lidé, neboť projevila značný smysl pro humor a schopnost předstírat a lhát.

Jazyka tedy nevyužívala pouze k dosažení základních potřeb či popisu svého okolí, ale i k utužení sociálních vazeb či ovlivňování reakce okolí, dokázala tvořit složitější myšlenkové konstrukce. Je tedy nyní již více než zřejmé, že jde o inteligentní tvory, kteří jsou schopni zvládnout i náročnější způsob komunikace, který byl až donedávna výlučnou schopností člověka.


www.koko.org

Naše mise

1. Chcete-li si myslíte
Uděláte-li si lidé myslí si myslí, budou tě miluju. Pokud jste opravdu si myslí, budou vás nenávidět.
2. Sdělit světu pravdu
Když si jen říct pravdu, začnete vydělávat důvěru, jako novináři, naším posláním je říkat pravdu.
3. Aby se budete smát
Chceme, aby se budete smát, smích, úšklebek, škleb, nebo úsměv, když se snažíme najít vzhůru života ve vší zla kolem nás.

Name Day/Svatek

Yesterday : Evženie Today : Vojtěch Tomorrow : Jiří After tomorrow : Marek

Jeďte pracovat do zahraničí
Joe Bodia pracovat do zahraničí

Dejte se do toho, ať už máte volný jenom jeden měsíc nebo celý ro [ ... ]

Gang-ala-Basta
Vlastimil Beránek Gang-ala-Basta

S názvem Gang-Ala-Basta, novým projektem na domácí hudební scéně, jste se doposud mohli sezn [ ... ]

Průvodce časopisu Think dívčím oblečením na snowbo...
Joe Bodia Průvodce časopisu Think dívčím oblečením na snowboard

Přiznávám, že mám víceméně stejné pocity, jde-li o specificky ženské oblečení na snowbo [ ... ]

SONIC YOUTH - A Thousand Leaves
Keith Kirchner SONIC YOUTH - A Thousand Leaves

Pamatuji se, že jsem Live At Leeeds od Who poprvé slyšel v roce 1979.

Klid: Aromaterapie
Marie Sommerová Klid: Aromaterapie

Aromaterapie patří mezi nejstarší a rozhodně i nejpříjemnější metody léčby, podpory zdra [ ... ]

Akta X: Boj s budoucností
Joe Bodia Akta X:  Boj s budoucností

Steven Spielberg nám lhal. Mimozemšťané nejsou naši přátelé. Muži v černém, kteří kolab [ ... ]

4 HERO - Two Pages
Keith Kirchner 4 HERO - Two Pages

Třetí nahrávka od tajemné skupiny drum and bassových hlav, která úzce spolupracovala s Roni S [ ... ]

Už žádná ignorovaná varování...
Rosťa Hedvíček

Včera, 9. října 2001, jsem se díval na Billa O'Reillyho, jak se ptá Newta Gin [ ... ]

Ostatní články