BABE LN: Na výsluní nejznámějších pražských DJs se stále častěji objevuje jméno

Babe LN
Pin It

BABE LN. Za tímto jménem se skrývá Elen Řádová a krom toho, že skvěle hraje, také skvěle vypadá.

Málokdo ovšem ví, že Elen je také multimediální umělkyní a předloni získala prestižní ocenění na výstavě ORBIS FICTUS spojené s měsíční stáží v kalifornském San Francisku. Sešly jsme se v divadelním baru Paláce Akropolis, kde ji také nejčastěji můžete spatřit v akci.

THINK: Kdy se u tebe poprvé objevil impuls zkusit to jako DJ?

ELEN: U mě to bylo v trochu jiném pořadí. Nejdřív jsem dostala nabídku pouštět hudbu v chill-outu v Tam-Tamu, protože jsem měla velkou sbírku ethno-dance. Až potom jsem začala pozorovat DJe, kteří hrají z gramofonů a chtěla jsem to taky zkusit. Před čtyřmi lety jsem si tedy koupila gramofony a zkoušela, jak na to. Ze začátku jsem si kupovala pomalejší desky, hip-hop a acid-jazz, teď hraju hlavně breakbeat. Ale nechci hrát jenom jeden styl, důležitější je pro mě nálada toho tracku, než rytmus.

THINK: Jungle, drum'n'base, break-beat - v poslední době spousta nových stylů. Je možné přijít ještě s něčím novým?

ELEN: Myslím, že nejde o to vymyslet něco nového. To je stejné jako s módou. Všechno už vlastně někdy bylo, záleží na tom, jak se dají staré věci dát do nových souvislostí. Pak vznikne něco, co přesně vystihuje momentální okamžik.

THINK: Muziku „jen" pouštíš a mixuješ nebo máš i své vlastní hudební nápady?

ELEN: Nápady by byly, teď jen přijít na to, kde a hlavně kdy je realizovat.

THINK: Hraješ na něco?

ELEN: Na gramofony.

THINK: Nedávno jsi hrála v Divadle Archa na večírku Radia 1 se skupinou X-life. Jak se ti s nimi hraje?

ELEN: Tak z téhle partičky mám obrovskou radost, hodně si s nimi rozumím. Jak po lidské, tak i hudební stránce.

THINK: Máš v plánu další projekty?

ELEN: Možná víc, než se dá zvládnout. Kromě sólo DJingu a X-life je tu ještě hraní s DJ Liquidem A, Stricktly Orangem coby MC a Mr. Bassem. Taky hrajeme tři ze čtyř gramofonů - s DJ'em Blue a Alim, což je geniální scratcher.

THINK: Na chvilku odbočíme od hudby. Dokončila jsi úspěšně Akademii výtvarného umění. Jaké tvorbě se věnuješ?

ELEN: Na Akademii jsem byla v atelieru Aleše Veselého, Michala Belického a Milana Knížáka. Takže jsem dělala instalace, video a videoinstalace. Až v poslední době jsem se zase vrátila k malbě a kresbě.

THINK: Také se účastníš výstav. Chystáš něco v dohledné době?

ELEN: Teď v květnu by měla být taková výstava zlobivých holek v galerii MXM, v létě v Berlíně pak výstava „Tělo jako důkaz," která byla vloni v Olomouci a německá kurátorka se rozhodla ji převézt do Berlína. Na podzim zase ve Veletržním paláci bude zajímavá výstava, kterou organizuje člověk, jenž chápe, že výtvarné umění je momentálně mrtvola a zajímavé věci se dějou někde na pomezí a v rámci subkultur. Jeho koncept začíná citátem z Goldieho a vystavovat tu bude např. skupina WAX DOG z Londýna, která dělá módu na přežití. Krom toho kreslím komix, chci točit video - takový celovečerní agentský klip. To všechno by se mělo propojit v rámci projektu „Do nebe", který pořádá časopis Umělec alias Divus ve spolupráci s radiem Limonádový Joe. Výstupem by měla být párty s live hudebníky, videem, tanečníky...

Babe LnBabe LnTHINK: Co jsi dělala v San Francisku?

ELEN: Za svůj exponát vystavený na Orbis Fictus jsem dostala cenu, která obnášela peníze a měsíční pobyt v San Francisku s možností vytvořit projekt v Exploratoriu, což je taková hodně zábavná verze Technického muzea. V šedesátých letech vytvořili koncepci propojení umění s technikou, spolupracovali s lidmi jako Brian Eno, Paul Demarini a pod.

Vystavují tam spoustu objektů, ve kterých ozřejmují např. nějaký fyzikální jev. Výborné jsou třeba akustické objekty, můžete surfovat v netu nebo si v malém kinosálku promítat nějaké nekomerční filmy z archívu. Je to skvělý prostor a samotná budova je pro Evropana trochu šok - antika mezi cadillaky a lachtany na Alcatrazu opravdu zapůsobí.

Původně jsem měla bydlet v penzionu nedaleko Exploratoria se samými japonskými turisty, ale já neměla pocit, že ten měsíc chci strávit takhle, takže jsem penzion odmítla a odletěla do S.F. s pár telefonními čísly v diáři. Nakonec jsem bydlela u jednoho člověka v Mission spolu s mexickým indiánem, skateboardistou z Floridy, peršanem a arménsko-židovským emigrantem. Mou ložnicí byl mini domek na stromě v krásné zahradě.

Myslím, že jsem prakticky poznala většinu tváří S.F. Na týden jsem vzala house-sitting a jeden den v týdnu jsem pomáhala s programam distribuce jídla pro bezdomovce, za což jsem kromě bydlení měla i co jíst. Takže za ty peníze, co bych utratila v penzionu, jsem radši jela na dva týdny za kamarádem do N.Y.C., nakoupila si desky a po příjezdu do Čech si koupila motorku a splnila si tak jeden dětský sen. Byla jsem v USA podruhé a můj pohled se oproti prvnímu pobytu dost proměnil - spousta věcí, která mi tradičně vadila, vadit přestala. Myslím, že v Evropě je celá ta nůše kulturního povědomí a tradic v tuto chvíli trochu na obtíž. Pop vznikl v Americe a já mám jistou slabost pro postoj „nestydím se za svůj životní styl."

THINK: Zašla jsi tam určitě i do klubů, jak to tam šlape?

ELEN: Kluby byly vesměs příjemný, mile mně překvapila větší diverzita, než je zvykem v Evropě, rozhodně to nebyl z 99% house. V S.F. a NYC jsem navštívila asi tak 20 klubů, včetně jedné soukromé hip hop párty v Berkley a objevila všechno od ethno-dance přes funky a jazzy grooves až po trance. Docela legrační bylo moje vysílání na pirátském rádiu.

Babe Ln artBabe Ln artTHINK: Hrála jsi už na mnoha místech v zahraničí. Kde všude?

ELEN: Největší zážitek bylo asi hraní v Anglii v Manchesteru, kde jsem hrála nejdřív v jednom malém klubu a potom na párty s Mr. Scruffem. Ráda jezdím do Bratislavy, několikrát jsem hrála ve Vídni, s Liquidem a Strictlym jsme hráli v Banja Luce a teď na festivalu v Bourges ve Francii.

To, že jsme mohli vidět věci, které mě zajímají, jsme si museli dost tvrdě odpracovat. Viděla jsem Freestylers + Tenorfly + Mc Navigator, Orbital, Skint Soire s Cut le Rockem. Byla to docela prdel vidět Touchého, jak pouští ty samé desky, co mám v kufru, skoro vůbec se nenamáhá je mixovat a jen se culí se zdviženými ukazováčky z té své kazatelny na skákající 2000 lidí pod sebou...

THINK: Můžeš srovnat atmosféru, lidi - tam a tady?

ELEN: V tomhle mě hodně bere Anglie, jak kluby vypadají, co se tam hraje, jaký jsou tam lidi a taky, jak se baví. Třeba ve Francii mně přišlo, že jsou hrozně studený, což jsem od Francouzů fakt nečekala. Celkově je u nás pořád instituce DJ něco hrozně podřadného ve srovnání se situací venku. Tady na tom rocku usnulo strašně moc lidí. To, že se s nima nemá DJ chuť vybavovat uprostřed mixu o tom, proč tam nepustí něco „normálního" (třeba Zeppelíny), absolutně nechápou.

THINK: Mezi DJ's se objevilo mnoho nováčků. Máš mezi nimi nějakého favorita?

ELEN: No, napadli mě lidi, co už ale nejsou žádní nováčci, spíš jsou hodně mladí, takže toho můžou ještě hodně nastíhat. To je třeba Ali nebo Lukas. Z lidí, co hrajou celkem krátce jsou to kluci z Punta. A taky mě potěšilo, že do toho šlo konečně dost holek.

Babe Ln rozhovorBabe Ln rozhovorTHINK: Mají tuzemští DJ's šanci koupit tady dobré desky?

ELEN: Tohle není zrovna nejlepší situace, na druhou stranu mě těší, že si i ve zdejších podmínkách pořizují dobré desky. Když vyjedeš ven a máš možnost srovnání, naši DJ's nedopadají špatně ani technicky, ani co se týče repertoáru.

THINK: Máš někdy pocit, že bys chtěla něco změnit?

ELEN: Pokud myslíš měnit něco ve svém životě, tak ne. Jen ty složenky by mohl někdo platit... Pokud myslíš v sobě - tak bych si přála, aby mě nedostávala agresivita a tupost. Kdybych měla tu moc změnit svět, tak bych tyhle dvě věci zrušila.

THINK: Co ti tady nejvíc chybí?

ELEN: Moře a teplo. Víc žen, které se nechtějí přizpůsobit tomu, co se od nich očekává a nebojí se.

THINK: Co nejraději děláš, když si vyšetříš nějaký čas sama pro sebe?

ELEN: Tak tenhle pojem neznám.

THINK: Máš nějaké oblíbené místo, kde se zašít, když nemáš na nikoho náladu?

ELEN: Vanu. Nanosím si tam všechno, co potřebuju: popelník, kávu, telefon, jointa...

THINK: Jakou hudbu si pouštíš doma?

Babe Ln artBabe Ln artELEN: To záleží na počasí a náladě. Na usínání mám takový kousky jako Morcheebu, Cocteau Twins, Rockers Hi-Fi. Na probrání jungle. Taky jsem trochu deformovaná a na cédéčkách mi vadí ty pauzy mezi tracky. Poslouchám zamixovaný kazety, teď jsem si oblíbila tu od Stanzima a Blua.

THINK: A co mimozemšťani?

ELEN: Teď jsem žádala o jedno stipendium do New Yorku. Bohužel asi vzali moc vážně, že jsem do zdůvodnění napsala, že mě umění zas tak moc nezajímá, ale ráda bych v N.Y.C. chodila do klubů a komunikovala s UFO.

Pořád narážím na stejný problém. Otázky v rozhovorech se formulují v duchu: „Nevadí ti, že jako magistra umění pouštíš desky a kreslíš komixy?" nebo „Nevadí ti, že neděláš ,vážné, umění?" Podle mne je nesmysl takhle to oddělit. Díky některým svým odchylkám si vůbec myslím, že jsem tu přeměnu v UFO, kterou na sobě pozoruju, v sobě měla geneticky zakódovanou. Ale teď jsem byla v Roxy na koncertě Audio Active a myslím, že Japonci jsou v tom podstatně dál.

THINK: Díky. Já věděla, že je nás tu víc.

Cold Weather, Hot Deals - Get $40 off hotel bookings

Naše mise

1. Chcete-li si myslíte
Uděláte-li si lidé myslí si myslí, budou tě miluju. Pokud jste opravdu si myslí, budou vás nenávidět.
2. Sdělit světu pravdu
Když si jen říct pravdu, začnete vydělávat důvěru, jako novináři, naším posláním je říkat pravdu.
3. Aby se budete smát
Chceme, aby se budete smát, smích, úšklebek, škleb, nebo úsměv, když se snažíme najít vzhůru života ve vší zla kolem nás.
Think Magazine is a grenade in the lap of journalism!

_ The Economist

 

Name Day/Svátek

Yesterday : Soňa Today : Taťána Tomorrow : Arnošt After tomorrow : Kvido

 
Proč je lepší být z ...
Think Magazine stereotypní Francouz

10 HLAVNÍCH DŮVODŮ, PROČ BÝT FRANCOUZEM: 1. Když mluvíte rychle, zníte  [ ... ]

JESTOFUNK- Universal Mother
Tomas Otradovec JESTOFUNK- Universal Mother

Jestofunk podruhé! Ti chlapci jsou opravdu produktivní...  Tentokrát do světa pouštějí tro [ ... ]

Kvalita versus množství
Emma Goldman Emma Goldmannova

Kdybych měl jedním slovem shrnout tendenci naší doby, řekl bych Kvantita.

Studna s Čistou vodou
Jarka Fricová Katarína Krnová

Katarínu mi představil měj kamarád před několika dny. Katarína Krnová je tanečnice, cho [ ... ]

Jak je New York?
Dan Levine Jak je New York?

New York nezažívá znovuzrození, jak tvrdí řada kritiků, ale za [ ... ]

Další trocha do mlýna proti zneužívání žen....
Jarka Fricová Další trocha do mlýna proti zneužívání žen.

Podle posledních mezinárodních výzkumů se odhaduje, že do sítě obchodu se &# [ ... ]

MAXWELL - Embrya
Keith Kirchner MAXWELL - Embrya

Jsou chvíle, kdy recept „víc stylu než jádra” funguje, a jsou chvíle, kdy ne.

THE BRIAN SETZER ORCHESTRA - The Dirty Boogie
Keith Kirchner THE BRIAN SETZER ORCHESTRA - The Dirty Boogie

Tím nejúžasnějším na Sitzerovu posledním naklonovaném „frisbee” toho, které vyšlo pře [ ... ]

Kam se jen poděly ty kavárny?
Tomáš Lachman Lenka Reinerová: Kavárna nad Prahou. Labyrint 2001

Lenka Reinerová: Kavárna nad Prahou. Labyrint 2001

4 HERO - Two Pages
Keith Kirchner 4 HERO - Two Pages

Třetí nahrávka od tajemné skupiny drum and bassových hlav, která úzce spolupracovala s Roni S [ ... ]

Ještě k novému protidrogovému zákonu
Luděk Hrdina Ještě k novému protidrogovému zákonu

Počátkem května 1998 schválil Parlament ČR návrh tzv. protidrogového zákona.

Něco málo o… DJ A.L.I.
Eva Kolářová DJ A.L.I. (Fotky; Honzo)

Možná ho znáte z pravidelných středečních akcí v XT 3. Tři roky si sem chodí zahrát, ale  [ ... ]