MŮŽETE TĚŽE UŽITOVAT ČTENÍ TOTO >>
METALLICA - Garage Inc. V kariéře známé rokové kapely přichází čas, kdy jsou její členové nezastavitelně postiženi ideou nahrát nějakou poctu těm, kteří je ovlivnili, nebo třeba něco udělat pro své oblíbené kolegy. ...

Co je to House?
fShare
0
Pin It

Jungle, drum’n’bass a house jsou slova, která dnes slyšíme na každém rohu. Vypadá to, že kamkoli přijdete, vždycky někdo důležitě vykládá, jak byl na skvělé undergroundové party a nebo jak právě slyšel nový junglový trhák.

Takové rozhovory jsou vynikající, pokud jste v obraze a máte přehled o tom, co zrovna probíhá v pražské undergroundové scéně. Pro ty ostatní slova jako break-beat a jungle nehrají v životě žádnou roli. Souvisí to především se skutečností, že tyto hudební výrazy odkazují na značně pokrokový hudební žánr. Je proto těžké skutečně porozumět a ocenit jungle, pokud vlastně nerozumíte jeho hlavnímu předchůdci jménem house. Vezměme to tedy pěkně od začátku.

Co je to house? Housová hudba je pokračováním diska. Nikoliv diska, jak ho definovali Bee Gees nebo Saturday Night Fever, cukrátková příšernost, která vedla k populárnímu sloganu sedmdesátých let, že „disko je na hovno”. Mluvíme zde o klasic­kém, černém, městském, R&B stylu diska z Philadelphie, tak, jak ho poprvé představili umělci jako First Choice, Loletta Halloway, Barbara Roy nebo MFSB. Mnozí dokonce považují basový model použitý v klasické písni Love is the Message od MFBS za prvotní stavební kámen housu. Tato konkrétní skladba byla mnohokrát předělána a remixována.

Počátek housové hudby sahá až do roku 1977, kdy newyorkský DJ Frankie Knuckles přijel do Chicaga a založil zde noční taneční klub jménem Warehouse. Knucklesovi se podařilo přivábit davy lidí, protože úspěšně sloučil techniky populárního newyorkského stylu mixování a remixování s černošským městským diskem.

Knucklesův unikátní styl spolu s dj-skými technikami oblíbených chicagských dj-ů, jakými byli třeba Kenny „Jammin” Jason a Farley „Jackmaster” Funk, vyšlapal cestičku současnému „tradičnímu” housu. Tyto první housové pecky byly charakteristické syrovým, pravidelným beatem, kláve­sovými riffy a chytlavými syntezátorovými vlnkami.

Ve vokálech se míhaly větičky jako „jack your body” a „jack the house” (jack znamená tančit, ale častokrát bylo toto slovo spojováno se sexuálním významem). Úspěch těchto raných housových klubů jako byl Warehouse, vedl k vytvoření premiérových chicagských housových labelů Trax a DJ International. Během let se housová hudba rozrůstala, různě štěpila a připojovala jiné hudební styly, podobně jako to dělal hip-hop.

Například v polovině osmdesátých let se chicagský house přestěhoval do New Yorku, kde se začlenil do plně produkované klubové hudby a získal lepší aranžmá, lepší hudební provedení a působivé vokály podobné kázání. Tuto hudbu nejlépe charakterizují hity jako Communicate od Full House, Fantesize Me od Pleasure, Pump nebo Promised Land od Joe Smoothe.

Pokračující integrace chicagského housu a new­yorkského stylu R&B klubové hudby vedla k tomu, co dnes nazýváme deep house a garage house. Skladby s oduševnělými a kázání podobnými vokály jsou často pojmenované garage po proslaveném, nyní ovšem zrušeném, newyorkském housovém klubu.

Podobně jako jakákoli jiná undergroundová hudba i house se začal prosazovat v komerčním měřítku. Někteří jeho průkopníci, např. skupina JM Silk, podepisovali smlouvy s předními labely a k housu se připojili i takové popové hvězdy jako Rick Astley (Together Forever) nebo Nathalie Cole (Pink Cadillac). Jádro housového publika tuto komercializaci odmítalo, a to vedlo její zakladatele k tomu, aby se ponořili víc underground a vytvořili nové progresivní formy housu.

Jedním z příkladů je acid house, kříženec tradiční a high energy housové hudby. Tento žánr je typický bzučivou basou, známou pod jménem „funky žížala”, vyrobené zastaral ým syntezátorem 303. (Příklady zahrnují i Acid Over od Tyreeho a Acid Thunder od Fast Eddieho.)

Výraz „acid” se původně vztahoval k vykrádání samplováním nebo napodobování něčího hudebního stylu. Tento výklad ovšem zanikl, když se hudba vydala přes oceán do Londýna, kde housoví fanoušci začali výraz spojovat s drogou šedesátých let. Lidé začali tuto hudbu poslouchat, aby si ulítli, když sjížděli drogy jako je extáze. A právě zde se house začal mísit s tanečně orientovaným rockem a industriální hudbou, což pak vedlo k některým pilířům drum’n’bassové a junglové scény.

House MusicHouse MusicZároveň s tím se tradiční house začal mísit s hip hopem, díky v Brooklynu sídlícímu producentovi Toddu Terrymu a chicagským veteránům Fast Eddiemu a Tyree Cooprovi.

Předtím byly hip hop a house na opačných stranách hudebního spektra, což se ovšem změnilo, když Rob Base a EZ Rock přišli s klasickým jamem It Takes Two.

Středně rychlý swingový beat této hip hopové pecky byl oblíben všude a podařilo se mu sjednotit tyto dva tábory. Jeho existence pomohla Terryho housovému stylu k větší přijatelnosti u posluchačů tradičního housu. Ti, kterým se líbil latinský volný styl, již dříve oceňovali Terryho kousky, charakteristické klasickými klávesovými riffy, obratným samplováním a středně až více rychlými hip hopovými beaty. Nedlouho poté produkoval Terry hity jako A Day in the Life od Warlocka, The Dream of Swan Lake nebo Can You Party od Royal House, které se staly oporami housové hudby.

Skladby, které Fast Eddie a Tyree produkovali v Chicagu, se zdály být více zakořeněné v tradičním housu se začleněným hip hopem. Eddieho skladba Yo Yo Get Funky, podobná Planet Rocku, je klasika a mnozí tvrdí, že zásluhou Eddieho vznikl termín hip house. Za první housovou desku, na které je použité rapování, mnozí považují I’ll House You od Jungle Brothers.

Zatímco se vlády ujímal hip house, rodil se v Detriotu techno house. Hlavní jména, která vytanou na mysli jsou Kevin Saunderson, Juan Atkins a Frankie Bones. Techno styl produkovaný Saundersonem přišel ve formě skupiny jménem Inner City (Big Fun a Good Life).

Byl to deep house v nové produkci s trošku drsnějším elektronickým šmrncem. Dílo Juana Atkinse a Frankie Bonese mělo spíše elektronický, kovový a industriální zvuk. Zajímavé je, že Atkins byl hlavním architektem skupiny Cyboton, která vytvořila hip hopovou elektronickou klasiku Clear.

Jak se house rozvíjel, začaly se jeho různé žánry a podžánry mísit s jinými hudebními styly, a tak byl položen základ pro proudy junglové a drum’n’basové scény. Jungle je tvrdší odnož taneční hudby, která má stejné rytmické prvky jako jiné housové žánry, ale používá drsnější syntezátor a drsnější samply. Z těchto tvrdších samplů je odvozená basová linka dnešních junglů. Jungle je také typický rychlejšími rytmickými sledy.

Techno má obyčejně 126-130 bpm, zatímco deep house, který je odvozen převážně z R&B a deep hudby z New Yorku a New Jersey, se pohybuje někde kolem 116-122 bpm. V jiných žánrech housu, jakými jsou deep a garage, je energie více emotivní, porovnáme-li ji s agresivnější energií techna.

Jedním z důvodů, proč jsou dnes tyto termíny tolik nadužívány je, že zkrátka letí, a že jejich jinak nedefinovatelný význam popisuje nejnovější undergroundovou taneční scénu. I hnutí techno je módní výraz. Techno má různé větve, jako „hard house”, „hard techno”, „ambient techno”... Ale jediné, na čem doopravdy záleží je, že se lidi odvážou a dobře se baví.

Rave scéna v České republice a zvláště v Praze je pěkně rozjetá. Mnohé z místních aktivit vlastně předčily Berlín, který je často uváděn jako město, stanovující trendy taneční hudby.

„Celá junglová scéna tady v Praze se stává životním stylem,” poznamenává pravidelný návštěvník klubů. „Lidé chodí do klubů a podle toho se i oblékají. Nosí ulítlý hadry, pískají a vyjadřují svou individualitu. Je to otázka módy. Když vypadáš funky a jinak než všichni ostatní, tak jedeš.”

Když jsem se zeptal na populární pražská místa, dozvěděl jsem se, že hlavními jsou Radost FX v úterý s Ricovým Soul Train a ve středu s DISKEM 2001, a dále Technical Support, jejichž akce se konají pokaždé někde jinde, i když jejich členové začnou hrát na Cibulce každý týden. Jmenoval mimo jiné SHAKE Roxydustu, Citric Sound, D Smack U s nabídkou akcí po celé republice, Tango, pražský underground On-Strike, Super Sonic garage party v Brně a L klub v Pardubicích.

Upozornil mě, že téměř v každém obchodu s deskami, pohodovým oblečením nebo botami v Praze najdu plno reklamních letáků na různé undergroundové party. Stojí za to poznamenat, že i když je jungle určitý fenomén, neznamená to, že zapadne, protože má kořeny v housu. Znovu a znovu na povrch pod různými jmény vyplouvají rozličné typy housu a jungle je jedním z nich. Jungle se tady rozjel v roce1993.

Na chvíli potom zmizel a znovu se objevil v roce 1995 a 1998. „Právě teď probíhá v pražských klubech revoluce. Mladý lidi vzali konečně věci do svých rukou. Nečekali, až majitelé klubů stanoví změnu, ale naopak změny přišly od promotérů. Nebude to trvat dlouho a i nudné kluby na vesnicích budou mít jungle večery.”

Naše mise

1. Chcete-li si myslíte
Uděláte-li si lidé myslí si myslí, budou tě miluju. Pokud jste opravdu si myslí, budou vás nenávidět.
2. Sdělit světu pravdu
Když si jen říct pravdu, začnete vydělávat důvěru, jako novináři, naším posláním je říkat pravdu.
3. Aby se budete smát
Chceme, aby se budete smát, smích, úšklebek, škleb, nebo úsměv, když se snažíme najít vzhůru života ve vší zla kolem nás.

Name Day/Svatek

Yesterday : Jáchym Today : Petra Tomorrow : Helena After tomorrow : Ludvík

Humana People to People Movement
Marie Sommerová Humana People to People Movement

Mezinárodní organizace Humana People to People Movement byla založena v říjnu r. 1998.  [ ... ]

Footbag, bláznivý sport
Sports Desk Footbag, Foto: Adrian Šetlík

Řekne-li se footbag, hakisak, sípa nebo hak, znamená to vždy tu samou věc - [ ... ]

SOUNDTRACK - The X-Files
Keith Kirchner SOUNDTRACK - The X-Files

Tak jako předchozí soundtrack televizních Akt X, i nový soundtrack filmu je eklektickou směsí  [ ... ]

ASIAN DUB FOUNDATION - Facts and Fictions
ASIAN DUB FOUNDATION - Facts and Fictions

Tahle deska je sice z roku 1997, a je to nejlepší rapová deska roku (včetně Goldieho Digital).

Povídání s debutujícím filmovým režisérem; Eliška ...
Eva Kolářová Otakáro Schmidt

Poslední měsíc roku, poslední období tisíciletí pro někoho znamená zlom, pro n& [ ... ]

Rozhovor Klára Nademlýnská
Marie Sommerová Klára Nademlýnská

Klára Nademlýnská pracovala od roku 1989 v Paříži jako návrhářka a modelistka střihů. V  [ ... ]

Zvuková vylepšení
Joe Bodia Zvuková vylepšení

Nepostradatelné součásti vybavení do 3,000 Kč...

Je Radio 1 nezávislé?
Tomáš Sláma

Pražské Radio 1 se rádo nechá nazývati jedinou nezávislou, nekomerční stanicí u nás. Proč [ ... ]

Ostatní články

Computer Engineering Program Basic engineering education And computer science of computer systems At Faculty of Information Technology Sriprathum university Emphasis on the design of embedded systems, both hardware and software, instruction set, VLSI technology and networking. To meet the needs of the industry.

System stakes. Stakes or system are mainly interesting if you want to play with stakes that are high-risk. In order to bet on that just 3 out of FOUR stakes must be right.Although, on the flip side, it's necessary for you to take a drop-off of your ( ZCode System - zcodesystemexclusive ) general odd by doing this, on-the-one-hand, your chances to win grow ... But in the event that you bet on two or one underdogs you perform quite profitably and nevertheless can shove your chances again, Click here for more information and see ...