MŮŽETE TĚŽE UŽITOVAT ČTENÍ TOTO >>
Jak se to má s placeným vzděláním Opět jsem se setkala během svého studia na anglo-americké University s názory, kdy si lidé myslí, že studuji na nějaké střední škole a že škola, kterou navštěvuji, je pouze továrna na dobré známky, kde se nic nemusí dělat, protože se zde platí školné. ...

Vin Diesel
fShare
0
Pin It

Ačkoliv se roční výroba domácích celovečerních snímků drží na setrvalé číslici (zhruba) patnáct, v Čechách se přesto točí čím dál víc.

Prosperitu Barrandova však samozřejmě ani v nejmenším nezajišťují produkce českých filmařů, ale naopak zahraniční společnosti, pro které se česká studia a zejména exteriéry staly rájem. Dosud vcelku levným.

I když se u nás za poslední dobu podmínky pro zahraniční štáby přece jen hodně změnily, napodobit zde kupříkladu viktoriánskou Anglii nebo Francii přelomu 19. a 20. století se pořád velmi vyplácí. Ovšemže „pravidla hry“ jsou zcela jiná, než před deseti dvaceti lety. Ano, i tehdy se u nás točilo za valuty. A překvapivě hodně.

Dodnes staří filmoví bardi vzpomínají na obdivování profesionality zahraničních filmových štábů při „válečném“ odstřelu nepoužívaných objektů na Starém Městě pro potřeby další adaptace románu Na západní frontů klid režiséra Delberta Manna (1979), na dotváření pražských exteriérů pro realizaci nostalgického muzikálu Yentl Barbary Streisandové (1983) nebo využívání kouzla Mariánských Lázní pro romanci Palčivé tajemství režiséra Andrew Birkina, v níž roku (1988) účinkovala Faye Dunawayová a Klaus Maria Brandauer.

Ale i když zahraniční produkce u nás pracovaly i před Listopadem nemálo, pytel se zahraničními zakázkami se u nás roztrhl pochopitelně až v letech devadesátých.

Česko se stalo mezi středoevropskými zeměmi jasným favoritem. Nikoliv jen díky pražským exteriérům, jejichž dobová rozmanitost za války unikla bombardování, ba i v husákovské stagnaci zůstala poměrně nedotčená. Ocenění se dostává především šikovnosti, profesionality a zejména flexibility českých filmařů, kteří na rozdíl od amerických specialistů na jednu práci s klidem shrnou několik profesí do jedné osoby.

Během první půle deváté dekády se začaly spolu s kvasem kolem vznikajících domácích filmových společností ozývat také zakázky ze zahraničí. V posledních letech si domácí trh rozdělilo především sedm hlavních produkcí: ETIC Film Production, Stillking Films, Milk and Honey Films, Etamp Film Production, Balzer International Films (BIF), Prague International Films (PIF) a EIS Production. Každá ze zmíněných společností spolupracuje s určitými skupinami klientů.

Luc BessonLuc BessonUž roku 1990 vznikla PIF, s.r.o., do jejíž zájmové sféry spadají především Anglie, Francie, Německo a Rusko. PIF se podílela například na Bessonově Johance z Arku roku 1999.

Šlo o natáčení s obrovským rozpočtem a díky historickým bojovým scénám také nesmírně náročné. A ovšem také velmi prestižní.

Pro zajímavost: jedním z příštích projektů PIF bude rozsáhlá freska Napolenon francouzského režiséra Yvese Simoneaua.

Především k frankofonním klientům směřují aktivity ETAMPu, existujícího od roku 1991. I této společnosti dopomohl k vůhlasu projekt Johanka z Arku. Nikoliv však už zmíněná verze v režii Luca Bessona, nýbrž se jednalo o záležitost televizní režiséra Christiana Duguaye s Leelee Sobieskou v titulní roli a natáčelo se například na soutoku Labe s Vltavou.

Jednou z prvních větších zakázek, které kdysi ETAMP získal, byl akční Střelec (1995) režiséra Teda Kotcheffa s Dolphem Lungrenem. V současnosti firma dokončila práci na d´Annově filmu Angelina a čeká se na natáčení dalších dvou pokračování Komisaře Maigreta. Už dvě z předchozích částí seriálu se točily částečně u nás a pro producentku Eve Vercelovou je realizoval Juraj Herz.

Zejména na zaoceánské objednávky se orientuje firma ETIC Film, která se rovněž zrodila roku 1991. O její dobrou pověst se zasloužila především nákladná televizní série Kronika mladého Indiana Jonese.

V tomto případě Praha dokázala, že zvládne - s pomocí trikařů - zahrát snad každou evropskou metropoli. Krom nákladných Bídníků (1998) režiséra Bille Augusta s Liamem Neesonem a nedávného Příběhu rytíře Briana Helgelanda, který právě běží v našich kinech, se patrně nejlukrativnější zakázkou této firmy stal film Hartova válka režiséra Gregory Hoblita s Brucem Willisem, který si pobyt v „neklidném srdci Evropy“ tak zamiloval, že si koupil starobylý dům v blízkosti Hradčan.

Počátek firmy BIF, s.r.o. se datuje do června roku 1993, kdy byla ukončena činnost skupiny zahraničních zakázek Filmového studia Barrandov. Tak lze vlastně do historie firmy počítat už legendární natáčení Formanova Amadea (1986) či Sodeberghova Kafky (1991) s Jeremym Ironsem.

V této produkci také proběhlo natáčení epizody z Beethovenova života Nehynouci laska (1994, režie Bernard Rose) nebo dosud posledního projektu s názvem Iery, realizovaného italským režisérem Silviem Soldinim od dubna do června 2001 v Dobříši, Žatci a Praze.

Patrně největším konkurentem ETICU je Stillking Films, který se rovněž ohlíží po objednávkách především v USA. Zmíněné firmě dopomohl k renomé zejména Jake Scott, který u nás roku 1998 natáčel svůj historický příběh Plunkett a MacLeane.

Od té doby se Stillking podílel například na dramatu z Londýna 19. století (jenž byl postaven například ve vesničce Ořech za Prahou). Z pekla (2001, režie Albert a Allen Hughesovi) nebo projektu Bad Company v režii Joela Schumachera.

O něco později, roku 1994, vznikla EIS Production, firma orientující se především na oblast německy mluvících zemí. Mezi její nejprestižnější zakázky patřila předevší Pinocchiova dobrodružst (1996), televizní film Die heilige Hure (1997), Steve Barrona, Dívky tvých snů (1998) španělského režiséra Fernanda Trueby i Bazén (2000) Borise von Sychowskiho. Naposledy se v EIS Production podíleli na televizním filmu ZDF Ob ihr wollt oder nicht! (2009), režírovaný Benem Verbongem.

Nejmladší ze zmíněných firem je Milk and Honey Pictures, s.r.o., vzniknuvší oddělením od mateřské Milk and Honey, specializované především na natáčení reklam. Společnost, do jejíž zájmové oblasti spadá nejvíce ČR, USA a VB, má za sebou už například megaprodukci Duna, snímek Anna Franková anebo právě dokončené pokračování upírského hororu Blade 2.

Obecně platí, že u nás neexistuje místo, kde by nebylo možné natáčet. Ale například ve Vladislavském sálu lze získat povolení jen vyjimečně. Přesto právě historické objekty jsou jedním z největších taháků, jimiž Česko a Praha pro zahraniční filmaře disponují.

Pražský magistrát však filmové štáby drží na krátké uzdě. I když pro zručného „local managera“ není vyloučené získat za pár dnů všechna potřebná razítka a povolení, úřady omotaly sítěmi zákazů a nezdolných pravidel snad všechny filmově zajímavější objekty v Čechách.

Staří si vzpomenout na rozčilení amerického týmu režiséra Briana De Palmy, natáčejícího v Praze roku 1996 akční Mission Impossible s Tomem Cruisem. Od té doby se však mnohé změnilo a pro filmování historických objektů jsou určeny pevné ceny. Patrně nejžádanější z nich je Karlův most, jenž přijde bratru na 250,000Kč na den. Což není příliš, ale na druhou stranu je filmování zde zatíženo nepředstavitelnou škálou zákazů a nařízení. Například natáčet lze pouze v noci a do deseti ráno, než začne stánkový prodej...

Národní divadlo vás může stát už sice 250,000 až 1000,000Kč za natáčecí den, ale vše ostatní je věcí dohody. Za malebný objekt Karlštejnu se musí zaplatit asi 300,000Kč na den. Nicméně záleží také na tom, zda je, či není sezóna. Stejně jako u hradu Křivoklát (50,000 až 70,000Kč za den) nebo Hluboká nad Vltavou (35,000 až 200,000Kč na den).

Určitou nevýhodou filmování v Čechách pro zahraniční investory představuje fakt, že máme sice spoustu půvabných zákoutí, ale jen málo skutečných ateliérů. Monopol Barrandova se prostě nedá obejít.

A tak je nutno se vyrovnat se stále vyššími cenami. I když barrandovské prostory již nejsou ultramoderní, jsou veliké, dobře zařízené a solidně fungující. A schválně si proveřte srovnání sami: Ateliér Universal Studios č. 25: 1630 m2, výška 10 m ... - 98,8000Kč na den. Ateliér AB Barrandov č.6: 2000 m2, výška 12 m... - 64,919Kč na den.

Samozřejmě, žádným chudým příbuzným není ani natáčení zahraničních reklam, které se zejména v tajemné Praze odbývá často v hojném počtu. Například Michael Bay, jehož Pearl Harbor právě útočí na česká kina, naše hlavní město navštívil v létě 2000, aby zde realizoval novou reklamu Pepsi pro celosvětový trh. Filmovalo se právě v onom už zmíněném Vladislavském sále, který je tak těžko k pronajmutí. A hlavní roli si ve spotu zahrála Kim Cattrallová (Samantha z amerického seriálu Sex ve městě).

Nebo abychom zůstali u tvůrců, jejichž filmy jsou právě pro domácího diváka aktuální - Tim Burton, režisér Zrozeni planety opic. Ten zhruba před rokem vytvořil dvě reklamy na hodinky Timex. Následován pracovníky produkce Milk and Honey vyhlédl si Týnskou uličku, střechu Rudolfina a Národní divadlo.

Nakonec natočil excelentní třicetisekundové dílko, v němž jeho partnerka Lisa Marie pomocí hodinek Timex přelstí hrůzného chlapíka s ostrými břity místo rukou, a prohlásil, že Praha je krásná a pro jeho temné a bizarní vize jako stvořená…

Také:

Naše mise

1. Chcete-li si myslíte
Uděláte-li si lidé myslí si myslí, budou tě miluju. Pokud jste opravdu si myslí, budou vás nenávidět.
2. Sdělit světu pravdu
Když si jen říct pravdu, začnete vydělávat důvěru, jako novináři, naším posláním je říkat pravdu.
3. Aby se budete smát
Chceme, aby se budete smát, smích, úšklebek, škleb, nebo úsměv, když se snažíme najít vzhůru života ve vší zla kolem nás.

Name Day/Svatek

Yesterday : Jáchym Today : Petra Tomorrow : Helena After tomorrow : Ludvík

Voyager I
Voyager I

VOYAGER 1 v současnosti nejvzdálenější uměle vytvořený objekt ve ves [ ... ]

Japonsko - kluby a drogy
Don Al Fonso

Jak to asi doopravdy vypadá v zemi vycházejícího slunce?

Dr. MAX - MAXimální pohoda
Jarka Fricová

Je to soustavný boj o zákazníka.

S Nikkitou nejen o barvách...
Jarka Fricová Nikkita

Nikkita je módní návrhářka. Má za sebou už desetiletou praxi. Pracovala na divadelních kost [ ... ]

Adam Holý, povolání fotograf
Eva Kolářová Foto z výstava

Volba povolání: To tak vyplynulo, když jsem šel na grafárnu, tam se ukázalo, že v mém příp [ ... ]

Pojďte do našich řad
Pavel Košek Pojďte do našich řad

Samozřejmost nedostatku informací, myšleno informací vztahujících se k [ ... ]

My vs. my
T. Navara

Docela nedávno jsem přemítal o tom, co mi ze všech dětských radovánek schází a po čem se m [ ... ]

Co se dá dělat, když se nudíš
Joe Bodia Co se dá dělat, když se nudíš

Věci, které můžeš dělat bez ničeho, věci, které můžeš dělat s málem, věci, kter [ ... ]

Ostatní články

Computer Engineering Program Basic engineering education And computer science of computer systems At Faculty of Information Technology Sriprathum university Emphasis on the design of embedded systems, both hardware and software, instruction set, VLSI technology and networking. To meet the needs of the industry.

System stakes. Stakes or system are mainly interesting if you want to play with stakes that are high-risk. In order to bet on that just 3 out of FOUR stakes must be right.Although, on the flip side, it's necessary for you to take a drop-off of your ( ZCode System - zcodesystemexclusive ) general odd by doing this, on-the-one-hand, your chances to win grow ... But in the event that you bet on two or one underdogs you perform quite profitably and nevertheless can shove your chances again, Click here for more information and see ...