MŮŽETE TĚŽE UŽITOVAT ČTENÍ TOTO >>
Vrchlabí Když se řekne Špindlerův Mlýn, každému je hned jasné, která bije. ...

Kultura velkoměst
fShare
0
Pin It

Obklopeno budovami velkoměstského labyrintu přichází za vámi nové číslo kulturní revue LABYRINT.

V tomto obsáhlém vydání najdete nejrůznější texty, které se většinou dotýkají života ve městech. Není to snad proto, že by editoři pohrdali venkovem, myslí si však, že konec našeho tisíciletí se nejvěrněji zrcadlí právě v obraze uspěchané, hektické a často schizofrenní metropole.

Tentokrát pro vás vybrali texty, které jste dosud neměli možnost si česky nikde přečíst, mnohé z nich byly pro Labyrint přeloženy exkluzivně.

V LITERÁRNÍ ČÁSTI najdete první třídu současné světové literatury: britské spisovatele Martina Amise a prozaika J. G. Ballarda, rodáka ze Šanchaje, italského prozaika a dramatika Claudia Magrise a dva mladé autory, kteří svými debuty dosáhli neočekávaného úspěchu, jak u čtenářů, tak i u kritické obce: Thomase Brussiga z Berlína a Arnona Grunberga z Amsterdamu. Nepřehlédnutelnou postavou je pak topograf, historik a spisovatel Geert Mak, z jehož tvorby jsme vybrali ukázku z knihy o nizozemské metropoli.

Z tuzemské produkce (české i slovenské) si můžete přečíst povídky od např.: Igora Chauna, Petera Pišťanka nebo Ivy Pekárkové. S básníkem a prozaikem Jáchymem Topolem jsme si povídali o jeho zkušenostech z poznávání cizích měst, o Praze a mongolském Ulánbátaru.

Rozhovor doplňuje rozsáhlá ukázka z rukopisu románu Mongolský vlk. Za nesporně zajímavý text - mezi těmi desítkami příspěvků, které nám začínající (i pokročilí) autoři z celé republiky posílají - lze považovat povídku dosud zcela neznámého Michala Bečváře ze severních Čech. Několik stran jsme věnovali fenoménu Vietnamců, kteří žijí roztroušeni po většině měst u nás, a o nichž téměř nic nevíme.

Na pomezí literatury faktu stojí ukázka z knihy Jerome Charyna New York jako mýtus, tržiště a magická zem, která místy až poetickým způsobem popisuje zrod moderního světového velkoměsta.

Autor, sám z rodiny židovských přistěhovalců z Polska, si v otištěné kapitole všímá malinkého ostrůvku Ellis, jenž je na dohled z manhattanského nábřeží, a kterým muselo projít 17 milionů přistěhovalců hledajících v Americe nový domov. Literární část je rozšířena o recenze téměř dvacítky (z našeho pohledu) zajímavých knih.

Z teoretických textů lze upozornit na: kritický esej francouzského filosofa Paula Virilia o postmoderní společnosti (Přeexponované město), esej bosenského architekta Raymonda Rehnicera o světovosti Prahy, polemický text americké feministky Griseldy Pollockové, ukázku z rozhovorů s americkým filosofem Noamem Chomským a na texty Miloše Vojtěchovského a Miroslava Petříčka jr. Samostatný blok je věnován "městu příštího tisíciletí" - Berlínu.

Kintera v metroKintera v metro

VÝTVARNÉ UMĚNÍ A FOTOGRAFIE - v Galerii Labyrint se představuje Krištof Kintera, fotografická dvojice: Lukáš Jasanský & Martin Polák a další umělecké projekty s městskou tematikou. V barevné příloze dále najdete:

1) reprodukce kontroverzních děl mladých britských výtvarníků, sdružených kolem osobnosti mecenáše a galeristy Charlese Saatchiho (např.: Billingham, Hirst, Hume, Ofili, Gordon, bratři Chapmanovi),

2) mladé německé fotografy (Struth, Ruff, Gursky) a konečně za 3) výtvarné projekty z letošního 48. Bienále v Benátkách.

Ve filmové části je např. rozhovor se členem Monthy Python, režisérem Terry Gilliamem (o architektuře, drogách a jeho novém filmu Strach a hnus v Las Vegas/Fear and Loathing in Las Vegas), studie k legendárnímu černobílému filmu Fritze Langa Metropolis a ukázka z nově vydaných pamětí herečky Marlen Dietrichové (Ich bin Berlinerin).

V příspěvku Dnešní divadlo je kritický portrét her, které byly dosud poctěny Cenou Nadace Alfréda Radoka.

Dvojčíslo doplňuje praktická příloha, která přináší výběr téměř 1000 knih, které by měly vyjít do konce roku, tipy na výstavy, galerie a další praktické informace.

WalingerWalinger


Z rozhovoru s JÁCHYMEM TOPOLEM

Sbíráš ještě po Praze příběhy?

To dělám celej život. Poslouchám lidi. Městskej kolorit. Když mi bylo kolem dvaceti, byl sem od OPBH najatej na nošení uhlí. Tahal sem ho ze zatopenejch krysích smíchovskejch sklepů do třetích čtvrtejch pater starejm a nemocnejm lidem. Já, pošťák a sociální pracovnice jsme byli jediný, kdo se s nima stýkal.

Vždycky mě zatlačili do křesla a chtěli si se mnou povídat. Připadal sem si jako houba, někdy sem přímo skučel, nechtěl jsem být obtěžkanej tolika příběhy. No, je pravda, že jako houba trochu funguju pořád.

Bavěj mě městský mýty. Jako si v Haarlemu černoši vyprávěj o candymanovi, zabijákovi, kterej prolejzá záchodama, v Praze se po hospodách mezi hostinskejma vyprávělo o jeptišce, která se zjevuje ve sklepích s pivem. To je asi pět let.

Nebo v Hospodě U dvou koček zabili kuchaře a usekli mu ruce a dodnes mezi pražskejma pinglama o týhle vraždě kolujou neuvěřitelný historky.

A okolo smíchovský křižovatky Anděl sem zaslech spousty vyprávění, který sou promíchaný s romskejma příběhama. Třeba legenda o svatý holčičce, která kdysi tragicky zemřela a pak dělala zázraky.

Na smíchovským hřbitově má náhrobek, ke kterýmu za války moje babička vodila mou mámu, když byla malá.

Poprvý sem tuhle legendu slyšel od svý mámy, potom sem se s ní setkal v knihách Jakuba Arbesa, kterýho čtu hlavně kvůli Smíchovu. Dodnes k tomu náhrobku nosej malý cikáňata čerstvý kytky, bonbony, svíčky i peníze. Stačí mít nastražený uši a oči dokořán.


Z rozhovoru s Krištofem Kinterou

Zajímá tě v rámci velkoměstského organismu fenomén subkultur?

Subkulturu považuji za neviditelný generátor kultury a společnosti. Osobně bych se však k nějaké konkrétní subkultuře nerad přiřazoval.

Navíc je potřeba upozornit na to, že mnohé projevy zdánlivě subkulturního charakteru jsou široce ovlivňovány a někdy dokonce iniciovány tržními mechanismy. Chápu tedy termín subkultura víc v rovině individuální jako konkrétní rozpoložení, usilování, poctivost.

Taková subkulturnost snad může být obranou proti principu spotřeby, který se zdá být na konci tohoto tisíciletí současným náboženstvím euroamerické civilizace. Vyjádřením této situace je pozice supermarketů, které se stávají svatyněmi rituálu nakupování.

Ostatně v jedné z mých prací (SUPER-M-DRIVE, 1997) jsem chování lidí při nakupování zaznamenal, neboť jej považuji za typický sociální jev.

Vnímáš nějaký rozdíl mezi naším prostředím, které se ještě stále nachází v procesu transformace, a tzv. západním světem?

Na první pohled velký rozdíl patrný není, neboť globalizace světa nezadržitelně postupuje a výrazné odlišnosti jednotlivých zemí nebo regionů se postupně rozpouštějí.

Samozřejmě existují jemné nuance ve společenských, ekonomických či kulturních oblastech, ale do jejich rozborů bych se nerad pouštěl, protože nejsem politik a snažím se udržet si od politiky odstup. Upozornil bych však v této souvislosti na problém se zařazením českého umění do širšího kontextu.

Příbuznost současného českého umění s tím, co vzniká ve světě, není důsledkem plagiátorství, nedostatku originality či snahy za každou cenu prorazit, nýbrž neustálého přibližování základních východisek.

Zvláštnost středoevropské kultury, specifičnost českého výtvarného umění jsou záležitostí tradice a minulosti. V individuální rovině snad z nich lze ještě čerpat nějakou inspiraci, ale celkový pohyb směřuje ke vzájemnému prostupování.

Naše mise

1. Chcete-li si myslíte
Uděláte-li si lidé myslí si myslí, budou tě miluju. Pokud jste opravdu si myslí, budou vás nenávidět.
2. Sdělit světu pravdu
Když si jen říct pravdu, začnete vydělávat důvěru, jako novináři, naším posláním je říkat pravdu.
3. Aby se budete smát
Chceme, aby se budete smát, smích, úšklebek, škleb, nebo úsměv, když se snažíme najít vzhůru života ve vší zla kolem nás.

Name Day/Svatek

Yesterday : Zdeňka Today : Jan Tomorrow : Ivan After tomorrow : Adriana

Hypnóza v džugli předsudků
Ryška Hypnóza v džugli předsudků

Hypnóza je způsob léčení, při kterém léčitel využívá uměle vyvolaný stav zvýšené su [ ... ]

Sexuální revoluce - Úvod do seriálu
Šimon Formánek

Sexualita jako projev ducha...

RIP Ivan Khunt
Michael Kyselka Ivan Khunt

Na úpatí letošního roku nás opouští osobnost na&sca [ ... ]

Ultramix žije dál...
Michael KyselkaUltramix žije dál...

Nulté číslo na světě Moravy a Čech ve všech kvalitních trafiká [ ... ]

COMPILATION - Everybody Dance, Remixed!
Keith Kirchner COMPILATION - Everybody Dance, Remixed!

Ačkoli zde najdete pár dobrých remixů populárních disko hitů, nepochybuji, že pokud to budet [ ... ]

Muchow k Sv. Janovi
Michael Kyselka Jan P. Muchow

2.2.2000 se dočkala premiéry adaptace Shakespearova 'Snu noci svatojánské' v Divadla Komedie.  [ ... ]

Hit List: Kdo a co?
Jarka Fricová Moby, umělec roku 1999

Připravila Jarka Fricová s použitím zahraničních materiálů...

Mezinárodní kampaň za Tibet
Michael C. van Walt Mezinárodní kampaň za Tibet

Přes milión Tibeťanů zemřelo za čínské okupace na následky mučení, hladu a během popra [ ... ]

Ostatní články

Computer Engineering Program Basic engineering education And computer science of computer systems At Faculty of Information Technology Sriprathum university Emphasis on the design of embedded systems, both hardware and software, instruction set, VLSI technology and networking. To meet the needs of the industry.

System stakes. Stakes or system are mainly interesting if you want to play with stakes that are high-risk. In order to bet on that just 3 out of FOUR stakes must be right.Although, on the flip side, it's necessary for you to take a drop-off of your ( ZCode System - zcodesystemexclusive ) general odd by doing this, on-the-one-hand, your chances to win grow ... But in the event that you bet on two or one underdogs you perform quite profitably and nevertheless can shove your chances again, Click here for more information and see ...