Zakladatelka a lektorka taneční školy Salsa-Dance, Martina Anton
fShare
0
Pin It

Martina Anton začala tancovat před dvacet tři roky, bez jakékoli dřívější taneční průpravy, pakliže nepočítáme dětské tanyny tanyny při každé vhodné příležitosti.

Je živoucím důkazem toho, že skvělým tanečníkem salsy se může stát i ten, komu nekoluje v žilách horká latinskoamerická krev.

Sešli jsme se v jejím oblíbeném podniku a při sklence jablečného džusu jsme si povídali o tanci, přátelích a rytmu v těle.

THINK: Mohla by si mi na začátek říci několik základních informací o kurzech, které pořádáš?

MARTINA: Pracuji v moje studio na Mikulandské, kde pořádám soukromé a skupinové hodiny salsy a merenge. Začátečníci mohou být jak ženy tak muži, protože zprvu na pohlaví lektora nezáleží. V pokročilém stadiu musí pochopitelně tančit žena s mužem a muž se ženou.

Soukromá výuka je individuální, vše závísí na domluvě s klientem. Jedna lekce trvá 60 minut. Takový kurz probíhá v rozmezí od 6 do 12 měsíců. Jen jen na klientovy, jak moc se mu chce tancovat a kam až chce ve svém tančním umění dojít. Ten je naplánován na 10 učebních hodin základů, pro skupinku zhruba šesti lidí.

THINK: A jak je to se samotným tancováním?

MARTINA: Víš, tenhle tanec je spíš o tom, že muž vede ženu. Na druhou stranu, ženy jsou pohyblivější a vytváří celkový dojem. Středoevropští muži se často potýkají s pohybovými problémy, je to pro ně komplikovanější, protože musí poslouchat hudbu, dělat kroky a dobře vést partnerku, což je nejdůležitější.

Nikdo nemusí mít žádnou speciální průpravu. To je to při latině spíš nevýhoda. Salsa je lidový tanec, přináší naprosté uvolnění. Nevyžaduje žádné extrémní pohyby, žádné napětí. Evropské pojetí latinskoamerických tanců je jiné, dostalo se do extrémů.

Nejlepší je pochopitelně být od přírody pohybově nadaný a umět poslouchat hudbu. Nejrychleji postupuje člověk, kterému se podaří odbourat strnulost těla a stud. Zbavit se studu je ale na druhou stranu mnohem obtížnější pro lidi, kteří nikdy netancovali. Díky salse můžete skvěle poznat svoje tělo, dozvíte se, kam až můžete dojít a co všechno dokážete.

Latina je o pohybech pánve, proto je opravdu důležité se naprosto uvolnit. Pro mě osobně je to přirozené, ale velmi často se setkávám se stydlivým chichotem. U mužů jde víceméně o to, aby byli schopni hezky vést ženu, která se zkrátka a dobře pěkně hýbe. Nikdo se nemusí nepřirozeně kroutit, to je spíš na škodu.

Bát se toho nemusí ani starší páry. Přestože věkové rozmezí mých klientů je mezi 20 až 40, učila jsem i šedesáti letý pár. Pochopitelně jsem jim musela přizpůsobit rychlost hudby a délku lekce, ale výsledek byl opravdu krásný.

Výběr hudby je hodně důležitý. Začínám s pomalou hudbou, hlavně s takovou, kde je dobře znatelný rytmus. Mám vlastní mix, speciálně vytvořený pro svoje soukromé hodiny. Písničky na sebe musí navazovat. Evropani mají zpravidla potíže pochytit rytmus. Jejich uši na to zkrátka nejsou nastaveny.

Evropské tance a hudba jsou od latiny diametrálně odlišné. Potrpíme si na rovná, ztuhlá záda a vzpřímené postavy. Salsa je úplný opak. Proto první věcí, kterou každého učím, je zaposlouchat se do hudby a vžít se do rytmu. Já můžu naučit techniku téměř kohokoliv, ale bez vnímání rytmu a naprosté uvolněnosti vše ztratí potřebný efekt, výraz. Budete tancovat, ale nebude to hezké na pohled.

THINK: Pověděla by si mi něco o vaší taneční skupině?

MARTINA: Víš, ono je to složité. Tancujeme už tři roky, ale stále se mění jak jména, tak sestava. Naše obsazení je hodně mezinárodní. Tanečníci pocházejí z Dominikánské republiky, Kuby, Rumunska, Konga, Angoly, Venezuely...

Já jsem Češka, ale původ mojí rodiny sahá na Slovensko a na jih. Ani náš taneční program není přesně daný. Hodně improvizujeme. Každé představení je prakticky ušito na míru podle přání a potřeb klienta. Podle toho se určuje počet lidí, hudba, kostými..

Mimo to pořádáme představení v klubech po celé České Republice. Často si nás někdo objedná, abychom byli součástí určitého programu, v rámci soukromé párty nebo koncertu. Naposledy jsme vystupovali v Akropoli spolu s hudebníky z Afriky. Rádi bychom se zúčastnily festivalů, ale tady nic takového neprobíhá.

Co se Evropy týče, mohli bychom mluvit třeba o Itálii nebo Německu, kde se festivaly čas od času pořádají, ale bohužel to není nijak zvlášť dobře zorganizováno. Kolikrát jsem hledala něco specifického na internetu, ale získala jsem víc informací o tom, co se děje v Americe než tady v Evropě.

"Novinky" odsud byly třeba taky dva roky staré. A to samé se dá říci o soutěžích. Je to opravdu škoda.

THINK: Jak se tady žije tvým kolegům, kteří přišli do Prahy z různých koutů světa?

MARTINA: Pro většinu z nich bylo asi dost těžké se aklimatizovat, protože rozdíl v jejich a našem životním stylu je obrovský. Asi nejtěžší je zvyknout si na život bez rodiny. Jsou zvyklí na velké rodinné klany, kde si všichni povídají o svých problémech, pocitech, záčitcích. V Čechách se to příliš často nevidí, což jim připadá zvláštní a nepřirozené.

A bohužel se také potýkají s rasismem. Přijedou sami do zcela jiného světa a velmi často jsou naprosto dezorintovaní. Místo pomoci se však spíš setkávájí s neporozuměním. Je to také jeden z důvodů, proč tancují. Zpravidla sem nepřijeli proto, aby učili salsu, ale chyběl jim domov, a tak si ho nahradili tímto způsobem. Učit ale nemůže každý, kdo se dokáže hýbat. Člověk musí mít hodně trpělivosti, aby dokázal pracovat s těmi, kteří nemají latinskoamerickou krev a rytmus v těle. Každý učitel musí být připraven na to, že se tělem i duší zcela odevzdá s veškerou svojí energie těm, které učí. Jinak by to ani nemělo cenu.


- Jestli si chcete osvojit umění vlnění boků v rytmu salsy, volejte Martinu na Phone: +420 721 821 821. E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Zápis do tanečních kursů: www.salsa-dance.cz.

Horn-blowin' mad man Maceo Parker
Adam Keane Stern Maceo Parker

Not unlike how a brand name like Xerox now refers to the actual photocopying process, the name Maceo [ ... ]

The Trial of Henry Kissinger by Christopher Hitche...
Alexander Zaitchik The Trial of Henry Kissinger by Christopher Hitchens

Human rights abuses overseen and committed by a superpower’s agents are ignored while those do [ ... ]

Sounds like... Issue 08
Keith Kirchner & Chris Sadler Music reviews from the pages of Think Magazine

Sounds like, music reviews from the pages of Think Magazine...

Ranting and raving without a mention of Trump
Dave 'Dejvická' Tuttle Ranting and raving without a mention of Trump

This is a real letter. 

Both Barrels: The Curtis Jones Interview
Justin Hamilton Salem Curtis Jones of Prague in Think Magazine

"I am not interested in who you were or what you were before you met me."

Smash the smirk (humanifesto 41)
Keith Kirchner

That 'what me worry' thing?? That bloody smirk on his face, that 'where's Waldo'?? That thing he doe [ ... ]

India in Prague?
Phil Abbot Govind Sahai Rajpoot of Om Centrum

Think's Phil Abbot spins chakras with Prague's reluctant guru, Govind Sahai Rajpoot.

The Plague of Prague
Ken Shifrin Why are so many British louts vomiting all over the cobblestones of Prague?

Why are so many British louts vomiting all over the cobblestones? Queen's Subject Ken Shifrin invest [ ... ]

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Tereza Today : Havel Tomorrow : Hedvika After tomorrow : Lukáš

Profil: Oskar Petr
Michael Kyselka Oskar Petr

Muzikant, který se vlastně vždy soustředil spíše na nekomerční sf&ea [ ... ]

Nebojte se Ducha, nekouše!
Luděk Wellner

Úvaha na současné společenskopolitické téma...

Poptrash
Joe Bodia DJ Bobo

Pokud jste nestrávili posledních pět let ve stavu paranoidní deprese, zamčeni ve svém  [ ... ]

Země Maorů
Štěpán Hospodka Nový Zéland Maori

Historie Nového Zélandu spadá do poloviny 14.století našeho letopočtu. [ ... ]

ANKETA: VIKING se ptá
Michael Kyselka

Jaký je rozdíl mezi prknama divadelníma a muzikantskýma?

Péče o krásu vlasů - Tajemství lesklých vlasů...
Alice Bles a Eva Kolářová

Vlasy ovlivňují naši psychiku. Jestliže naše vlasy nejsou v pořádku, něco se děje. Chlubím [ ... ]

Vyjel jsem si do Bolívie, ale musel jsem se vrátit...
Petr Straka (Foto: Subodh Bharati)

Když proslulí desperáti Butch Cassidy a Sundance Kid přijeli vlakem do Bolívie, aby se zde ukry [ ... ]

Graffiti - komunikace stala tváří města
Pavel Koška VYTARNE UMENI  Graffiti

Když přijíždíte do německého Bayreuthu, je ze silnice lemují [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.