roku skupina Monkey Business
fShare
0
Pin It

Monkey Business se za jediný rok své existence katapultovali na vrcholek české hudební scény, což potvrzují dvě získané ceny Akademie populární hudby v kategorii Objev Roku a Skupina Roku, na které kapela stejně víceméně kašle. Kapela, v jejímž pozadí stojí neúnavný šiřitel infekce zvané funk, kapelník J.A.R. a Sexy Dancers Roman Holý, spolu s dalšími zkušenými muzikanty a mladým talentovaným zpěvákem Matthew Ruppertem.

Na debutovém album Why Be In When You Could Be Out se kromě MB's podílela dvě světová esa, patřící k absolutní špičce žánru, který se MONKEY BUSINESS snaží rozvíjet. Je to geniální pozounista a aranžér dechových sekcí Fred Wesley a producent, dvorní kytarista Michaela Jacksona a Madonny David Williams.

Prvním singlem z alba byla skladba 'My Friends', následovala hitovka 'Piece Of My Life' se skvělřm videoklipem Zdeňka Suchého, 'Party Shit' a 'Hi Stereo'. Asi bych takhle mohl pokračovat ve výčtu oficiálních dat dále, ale nezdá se mi účelné psát tyhle informace pro lidi, kteří byli poslední dva roky ve vládním programu na výzkum kryogenického spánku.

Tak alespoň zmíním několik jmen exkluzivních hostů na nové desce Save the Robots, na které jsou MB velice pyšní - spolupráce s kytaristou Hiramem Bullockem (mj. Paul Simon, Chaka Khan, Pete Townsend, Sting, James Brown, Miles Davis, Eric Clapton), Dr. Robertem, leadrem kultovních The Blow Monkeys, Fredem Wesleym, vřbornřm česým zpěvákem Danem Bártou a originálními P-Funk zpěváky Parliament Funkadelic Ray Daviesem a Fuzzy Hoskinsem. Došlo i ke skvělé spolupráci s legendárním dirigentem české filmové hudby Mario Klemensem, který řídil 71 členný symfonický orchestr.

V době rozhovoru byli přítomni všichni, kromě Romana a Ondřeje, kteří prováděli ve studiu dokončovací práce na albu. Což nebylo vůbec na škodu, neb to tak umožnilo i ostatním členům kapely (především Pavlovi) se prosadit. Ve tvářích se jim zračila únava a představa lépe stráveného odpoledne než celodenní sérií rozhovorů, ale přesto to považovali za lepší než trávit denně dvanáct hodin v kolbenu...

THINK: Ahoj. Baví vás dělat rozhovory?

PAVEL: Ne. Teda jak s kým. Když přijde chlapík, co ho to vůbec nezajímá, má to jako zaplacený úkol a je z heavymetalovýho časopisu a navrch zkrachovalej muzikant, kterej má mindrák, tak to nás přesně baví.

THINK: Co je příčinou toho, že v zemi, kde v hitparádách kralují popové loutky, se objevil velký zájem mezi širokou veřejností o Monkey Bussines a funky vůbec?

PAVEL: Myslíme si, že velkou zásluhu na tom má Roman Holů, dělá to dlouho, hodně nám tu pozici připravil i svojí osobností. Ale je to zásluhou i nás všech, kapela působí sympaticky, na koncertech lidi poznají, že nás to baví a v tom je ta síla.

OLDA: Lidi nemusí té hudbě rozumět, nemusí poznat jednotlivé nástroje, ale cítí z kapely nebo z nahrávky, že to ty lidi dělají rádi a upřímně.

THINK: Deska vznikala jak - přípravou, nebo jste jamovali?

MATĚJ: V podstatě většina těch písniček vznikla u Romana na chalupě, kde má takové malé studio a většinou nápad na písničku dá dohromady on a pak společnou prací se to celé dotvoří. Já si třeba vymyslím nějakou zpěvovou linku, Pavel basovou figuru ... Asi takhle. Ale asi z 80% procent můžu říct, že tu desku spáchá Roman.

THINK: Co je pro vás při tvorbě ideální?

PAVEL: Ideální je točit si průběžně dema a...

MATĚJ: Nejlepší je mít kvalitní dokonalý superstudio doma...

PAVEL: Já vůbec nevím proč jsem si ho ještě nekoupil. Asi jsem na to nějak zapomněl...

THINK: Na desce opět není písnička v češtině. Vím, že je problém udělat k hudbě dobrej českej text, natož k funku, ale nezkusili jste to?

MATĚJ: Je to všechno v angličtině protože...

PAVEL: Protože Matěj neumí zpívat česky...

MATĚJ:... protože čeština mě nezní když zpívám česky. Tonya umí zpívat líp česky než já.

OLDA: Na druhou stranu je škoda, že tam není českej text, protože ty texty taky dělají hodně. Prostě zkoušeli jsme to, k první desce jich hodně vzniklo, i dobrý, ale v češtině to opravdu tak dobře nezní.

TONYA: Já si myslím že to není důležitý, jestli jsou tam český nebo anglický texty, důležitá je naše hudba.

THINK: Jak to máte s hraním v cizině? Hráváte někde?

OLDA: Jenom na Slovensku jsme hráli.

THINK: Nezval vás někdo z těch vašich hostů z desky k nim za moře?

OLDA: Třeba jsme pozvaní k Fredovi do Jižní Karolíny, ale jenom na návštěvu. Na koncertování musí být agent, který je schopný dát všechno dohromady, sehnat peníze na dopravu. Ale ještě se neobjevil.

PAVEL: Divil by ses, za kolik peněz jezdí velký hvězdy třeba jazzu. Je to dost těžký.

MATĚJ: Některý z nich jezdí zadarmo. Naopak, někdy si za to platí i ti muzikanti.

THINK: Byl tady rozdíl mezi první a druhou deskou, co se týče tvoření? Změnili jste nějak postupy? Dělali jsme to stejně. A vývoj hudby?

PAVEL: Vývoj jde do více stylů. Není to tak striktně daný, my se vyhýbáme termínu funky, protože jednak si to bere každej do huby a hlavně se za tím schovává množství sraček. Není to vůbec jakoby funková deska.

THINK: Taky je tam více použito elektroniky...

OLDA: To je právě ten jeden z žánrů, které se tam vyskytují. Jdeme tam do elektroniky, je tam vážná filmová muzika... Deska se jmenuje Save the Robots, měli jste tím něco konkrétního na mysli, jako když jste na předchozí desce šili do konzumu?

PAVEL: Každopádně s robotama to nemá nic společného. Ta deska se jmenuje podle podniku v New Yorku, je to palírna, která otvírá v 6 ráno pro lidi, který jsou úplně vyřízení a chlastali celou noc a pak potřebují ráno chlastat dál. A druhej je třeba konzumní společnost, která lidem něco strká a všichni jedeme v těch kolbenech a člověk stráví celej život blbě tím, že dělá něco co nechce a za 40 let měl nějakej podělanej důchod a mohl sedět na zahrádce a opejkat buřty.

THINK: Ale někdo to dělat musí, všichni nemůžou být muzikanty...

PAVEL: To jo, někdo to dělat musí. Každý máme tu míru svobody nějakou jinou. U nás je zase to riziko, že ten důchod mít nebudeme.

THINK: Muzikanti se ho většinou ani nedožívají... (Matěj pro pobavení předvádí 80-letého muzikanta) Taky máte tu kolbenku v tom, že tu musíte celej den sedět a dělat rozhovory.

PAVEL: Tak to je pořád ještě přijatelný. Je to skvělej džob. Mimochodem my jsme ještě před pól rokem chodili do práce...

MATĚJ: Teď co se stal Pavel celebritou, tak už nemá zapotřebí chodit do práce. Odhodil pracovní rukavice a třímá jen nástroje hudební...

THINK: K desce vyšly remixy. Jste s nimi spokojení?

PAVEL: Jsme spokojení. Kdybychom s nimi spokojení nebyli, tak je nechceme. Dneska je trend, že každá kapela musí mít remix a že někdy vznikají až zbytečně. Ale naše remixy jsou opravdu zajímavý, dokonce jsme se tam remixovali i my sami.

THINK: Zabíjí kopírování hudbu, nebo jí spíš pomáhá rozšířit mezi širší vrstvy?

PAVEL: Zabíjí to určitě ty menší kapely, nemají pak možnost vydávat další desky. Nebo i nás by to mohlo zabít, protože máme takový náklady na desku, už jen co se týče hostů, a pokud na tom bude firma prodělávat, tak další deska nevznikne, pokud neseženeme sponzory.

OLDA: Ale to je taky finanční otázka. Kdo má 4 tisíce měsíčně, tak si těžko to CD koupí a radši si ho nechá vypálit.

MATĚJ: Chápeme, když si ho vypálí student na kolejích, ale známe spoustu lidí, který vydělávají  200 tisíc měsíčně a mají vypálených 300 cédéček. To je sprostota. To jsou lidi co si to můžou dovolit a navrch jsou mezi nimi lidi, kteří mají ještě tu drzost pak říct: ... že ta česká hudba jde úplně do prdele!". Já jsem se s takovejma lidma setkal.

PAVEL: Taky se nám stalo, že jsme seděli v nějaké restauraci a přišel za námi pingl, že je strašnej obdivovatel Romana a JARu a dejme tomu nás trošku a přiklusal celej štastnej s nějakým bulharským originálem", tak jsme ho poslali do prdele, ale pak jsme si řekli, že dostat se k Bulharům není špatný, protože jakmile seš na bulharským seznamu, tak něco znamenáš. Voni jedou jenom Madonny a takovýhle tituly.

MATĚJ: Na druhou stranu vóbec nechápu vypalování Cdéček a vůbec používání Cdéček , protože je tu mnohem lepší médium a to minidisk.

THINK: Je určitě dobře, že kapely jako vy, nebo Mig 21 vyprodáváte Lucernu...

PAVEL: Je to lepší, než kdyby tam hopsala Csáková.

TONYA: Máš číslo na Macháčka? Nebo nějaké další číslo, třeba na Hanáka.

THINK: Proč?

TONYA: Jenom se tak ptám...

PAVEL: Tonya shání muže.

MATĚJ: Nebo nemáš číslo na sebe? Pozor, Tonya je náročná: slivovice, gin-tonic...

TONYA: Jo v pití? V tom jsem náročná...

THINK: Snaží se ještě něco říct česky, ale nikdo jí nerozumí, ani kluci z kapely ne...

PAVEL: Co je dobrý, že Tonya mluví dobře česky.

MATĚJ: To je taky důvod, proč zpíváme anglicky.

Enron stinks like shite...
Justin Hamilton Salem Enron scammer Kenneth Lay

With a war so intangible that no one can quite finger on it; the hard times of recession gearing up  [ ... ]

Colours of Ostrava 2017 news
News Desk Lenka Morávková and Bohemian Cristal Instrument

Lenka Morávková and Bohemian Cristal Instrument in collaboration with William Close and the Earth  [ ... ]

Do you even know what you're smoking?
Jeffree Benet Does your doctor smoke Camels? If so, he's an idiot.

Dear Think readers, I'm publishing this open letter I wrote to the WHO and the European Commissioner [ ... ]

An Adventure in Predatory Club Life
Gavin Bellour

Fade in: late night dance club... Prague, Czecho Republic.

There is no home for Ivan Král
Michael Kyselka

Young Ivan Král left for the States together with his parents in the late 1950's. Later on he becam [ ... ]

Just another pig on the go?
Anonymous Just another pig on the go?

THE CONSPIRACY OF NORMALS™, INC. In association with THE CLUB WIRED CABAL AND COMPANY INC. STATE [ ... ]

Bottoms up!
Jeffree Benet Platform lifted shoes from Taming of the Shoe

Mama never wore shoes like these…

Waiting for the Future: Where do we go from here?
Jeffree Benet Waiting for the Future

Reflections on what the future was meant to be...

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Michaela Today : Vendelín Tomorrow : Brigita After tomorrow : Sabina

Vítejte v „Ossislandu“!
Tomáš Lachman

Thomas Brussig: Na kratším konci ulice. Praha, Odeon

Youcef Hadj Moussa
Hynek Alt Youcef Hadj Moussa

Youcef Hadj Moussase narodil v Praze v roce 1970. Je česko-alžírského původu a část dětství [ ... ]

Tento způsob jara zdá se být poněkud podivný.
Renata Kalenská

Tak je to v háji. Jaro nás zase pěkně přelstilo. Vůbec nedorazilo. Mráz, sychravo, plískanic [ ... ]

Načeva: Hlava otevřená experimentům
Vlastimil Beránek Monika Načeva

Načeva patřila po celou druhou polovinu devadesátých let mezi nejoriginálněj [ ... ]

Support Lesbiens nebo Support Les Biens?
Barbora Horáčková

"Hrajeme o Životě, jak nás baví, jak nás nebaví"...

Co je vaší závislostí?
Tomáš Sláma Co je vaší závislostí?

Samotný název tohoto preparátu vyznívá velmi pozitivně.

Internet ve válce...
David Navara

... nebo si to nazvěte jak chcete.

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.