roku skupina Monkey Business
fShare
0
Pin It

Monkey Business se za jediný rok své existence katapultovali na vrcholek české hudební scény, což potvrzují dvě získané ceny Akademie populární hudby v kategorii OBJEV ROKU a SKUPINA ROKU, na které kapela stejně víceméně kašle. Kapela, v jejímž pozadí stojí neúnavný šiřitel infekce zvané funk, kapelník J.A.R. a Sexy Dancers ROMAN HOLÝ, spolu s dalšími zkušenými muzikanty a mladým talentovaným zpěvákem MATTHEW RUPPERTEM

Na debutovém albumWhy Be in When You Could Be Out se kromě MB's podílela dvě světová esa, patřící k absolutní špičce žánru, který se MONKEY BUSINESS snaží rozvíjet. Je to geniální pozounista a aranžér dechových sekcí FRED WESLEY a producent, dvorní kytarista Michaela Jacksona a Madonny DAVID WILLIAMS. Prvním singlem z alba byla skladba MY FRIENDS, následovala hitovka PIECE OF MY LIFE se skvělřm videoklipem Zdeňka Suchého, PARTY SHIT a HI STEREO. Asi bych takhle mohl pokračovat ve výčtu oficiálních dat dále, ale nezdá se mi účelné psát tyhle informace pro lidi, kteří byli poslední dva roky ve vládním programu na výzkum kryogenického spánku.

Tak alespoň zmíním několik jmen exkluzivních hostů na nové desce SAVE THE ROBOTS, na které jsou MB velice pyšní - spolupráce s kytaristou Hiramem Bullockem (mj. Paul Simon, Chaka Khan, Pete Townsend, Sting, James Brown, Miles Davis, Eric Clapton), Dr. Robertem, leadrem kultovních The Blow Monkeys, Fredem Wesleym, vřbornřm česým zpěvákem Danem Bártou a originálními P-Funk zpěváky Parliament Funkadelic Ray Daviesem a Fuzzy Hoskinsem. Došlo i ke skvělé spolupráci s legendárním dirigentem české filmové hudby Mario Klemensem, který řídil 71 členný symfonický orchestr.

V době rozhovoru byli přítomni všichni, kromě Romana a Ondřeje, kteří prováděli ve studiu dokončovací práce na albu. Což nebylo vůbec na škodu, neb to tak umožnilo i ostatním členům kapely (především Pavlovi) se prosadit. Ve tvářích se jim zračila únava a představa lépe stráveného odpoledne než celodenní sérií rozhovorů, ale přesto to považovali za lepší než trávit denně dvanáct hodin v kolbenu...

Think: Ahoj. Baví vás dělat rozhovory?

Pavel: Ne. Teda jak s kým. Když přijde chlapík, co ho to vůbec nezajímá, má to jako zaplacený úkol a je z heavymetalovýho časopisu a navrch zkrachovalej muzikant, kterej má mindrák, tak to nás přesně baví.

Think: Co je příčinou toho, že v zemi, kde v hitparádách kralují popové loutky, se objevil velký zájem mezi širokou veřejností o Monkey Bussines a funky vůbec?

Pavel: Myslíme si, že velkou zásluhu na tom má Roman Holů, dělá to dlouho, hodně nám tu pozici připravil i svojí osobností. Ale je to zásluhou i nás všech, kapela působí sympaticky, na koncertech lidi poznají, že nás to baví a v tom je ta síla.

Olda: Lidi nemusí té hudbě rozumět, nemusí poznat jednotlivé nástroje, ale cítí z kapely nebo z nahrávky, že to ty lidi dělají rádi a upřímně.

Think: Deska vznikala jak - přípravou, nebo jste jamovali?

Matěj: V podstatě většina těch písniček vznikla u Romana na chalupě, kde má takové malé studio a většinou nápad na písničku dá dohromady on a pak společnou prací se to celé dotvoří. Já si třeba vymyslím nějakou zpěvovou linku, Pavel basovou figuru ... Asi takhle. Ale asi z 80% procent můžu říct, že tu desku spáchá Roman.

Think: Co je pro vás při tvorbě ideální?

Pavel: Ideální je točit si průběžně dema a...

Matěj: Nejlepší je mít kvalitní dokonalý superstudio doma...

Pavel: Já vůbec nevím proč jsem si ho ještě nekoupil. Asi jsem na to nějak zapomněl...

Think: Na desce opět není písnička v češtině. Vím, že je problém udělat k hudbě dobrej českej text, natož k funku, ale nezkusili jste to?

Matěj: Je to všechno v angličtině protože...

Pavel: Protože Matěj neumí zpívat česky...

Matěj:... protože čeština mě nezní když zpívám česky. Tonya umí zpívat líp česky než já.

Olda: Na druhou stranu je škoda, že tam není českej text, protože ty texty taky dělají hodně. Prostě zkoušeli jsme to, k první desce jich hodně vzniklo, i dobrý, ale v češtině to opravdu tak dobře nezní.

Tonya: Já si myslím že to není důležitý, jestli jsou tam český nebo anglický texty, důležitá je naše hudba.

Think: Jak to máte s hraním v cizině? Hráváte někde?

Olda: Jenom na Slovensku jsme hráli.

Think: Nezval vás někdo z těch vašich hostů z desky k nim za moře?

Olda: Třeba jsme pozvaní k Fredovi do Jižní Karolíny, ale jenom na návštěvu. Na koncertování musí být agent, který je schopný dát všechno dohromady, sehnat peníze na dopravu. Ale ještě se neobjevil.

Pavel: Divil by ses, za kolik peněz jezdí velký hvězdy třeba jazzu. Je to dost těžký.

Matěj: Některý z nich jezdí zadarmo. Naopak, někdy si za to platí i ti muzikanti.

Think: Byl tady rozdíl mezi první a druhou deskou, co se týče tvoření? Změnili jste nějak postupy? Dělali jsme to stejně. A vývoj hudby?

Pavel: Vývoj jde do více stylů. Není to tak striktně daný, my se vyhýbáme termínu funky, protože jednak si to bere každej do huby a hlavně se za tím schovává množství sraček. Není to vůbec jakoby funková deska.

Think: Taky je tam více použito elektroniky...

Olda: To je právě ten jeden z žánrů, které se tam vyskytují. Jdeme tam do elektroniky, je tam vážná filmová muzika... Deska se jmenuje Save the Robots, měli jste tím něco konkrétního na mysli, jako když jste na předchozí desce šili do konzumu?

Pavel: Každopádně s robotama to nemá nic společného. Ta deska se jmenuje podle podniku v New Yorku, je to palírna, která otvírá v 6 ráno pro lidi, který jsou úplně vyřízení a chlastali celou noc a pak potřebují ráno chlastat dál. A druhej je třeba konzumní společnost, která lidem něco strká a všichni jedeme v těch kolbenech a člověk stráví celej život blbě tím, že dělá něco co nechce a za 40 let měl nějakej podělanej důchod a mohl sedět na zahrádce a opejkat buřty.

Think: Ale někdo to dělat musí, všichni nemůžou být muzikanty...

Pavel: To jo, někdo to dělat musí. Každý máme tu míru svobody nějakou jinou. U nás je zase to riziko, že ten důchod mít nebudeme.

Think: Muzikanti se ho většinou ani nedožívají... (Matěj pro pobavení předvádí 80-letého muzikanta) Taky máte tu kolbenku v tom, že tu musíte celej den sedět a dělat rozhovory.

Pavel: Tak to je pořád ještě přijatelný. Je to skvělej džob. Mimochodem my jsme ještě před pól rokem chodili do práce...

Matěj: Teď co se stal Pavel celebritou, tak už nemá zapotřebí chodit do práce. Odhodil pracovní rukavice a třímá jen nástroje hudební...

Think: K desce vyšly remixy. Jste s nimi spokojení?

Pavel: Jsme spokojení. Kdybychom s nimi spokojení nebyli, tak je nechceme. Dneska je trend, že každá kapela musí mít remix a že někdy vznikají až zbytečně. Ale naše remixy jsou opravdu zajímavý, dokonce jsme se tam remixovali i my sami.

Think: Zabíjí kopírování hudbu, nebo jí spíš pomáhá rozšířit mezi širší vrstvy?

Pavel: Zabíjí to určitě ty menší kapely, nemají pak možnost vydávat další desky. Nebo i nás by to mohlo zabít, protože máme takový náklady na desku, už jen co se týče hostů, a pokud na tom bude firma prodělávat, tak další deska nevznikne, pokud neseženeme sponzory.

Olda: Ale to je taky finanční otázka. Kdo má 4 tisíce měsíčně, tak si těžko to CD koupí a radši si ho nechá vypálit.

Matěj: Chápeme, když si ho vypálí student na kolejích, ale známe spoustu lidí, který vydělávají  200 tisíc měsíčně a mají vypálených 300 cédéček. To je sprostota. To jsou lidi co si to můžou dovolit a navrch jsou mezi nimi lidi, kteří mají ještě tu drzost pak říct: ... že ta česká hudba jde úplně do prdele!". Já jsem se s takovejma lidma setkal.

Pavel: Taky se nám stalo, že jsme seděli v nějaké restauraci a přišel za námi pingl, že je strašnej obdivovatel Romana a JARu a dejme tomu nás trošku a přiklusal celej štastnej s nějakým bulharským originálem", tak jsme ho poslali do prdele, ale pak jsme si řekli, že dostat se k Bulharům není špatný, protože jakmile seš na bulharským seznamu, tak něco znamenáš. Voni jedou jenom Madonny a takovýhle tituly.

Matěj: Na druhou stranu vóbec nechápu vypalování Cdéček a vůbec používání Cdéček , protože je tu mnohem lepší médium a to minidisk.

Think: Je určitě dobře, že kapely jako vy, nebo Mig 21 vyprodáváte Lucernu...

Pavel: Je to lepší, než kdyby tam hopsala Csáková.

Tonya: Máš číslo na Macháčka? Nebo nějaké další číslo, třeba na Hanáka.

Think: Proč?

Tonya: Jenom se tak ptám...

Pavel: Tonya shání muže.

Matěj: Nebo nemáš číslo na sebe? Pozor, Tonya je náročná: slivovice, gin-tonic...

Tonya: Jo v pití? V tom jsem náročná...

Think: Snaží se ještě něco říct česky, ale nikdo jí nerozumí, ani kluci z kapely ne...

Pavel: Co je dobrý, že Tonya mluví dobře česky.

Matěj: To je taky důvod, proč zpíváme anglicky.

Poetry: The Great Smoke Off
Shel Silverstein The Great Smoke Off

In the laid-back California town of sunny San Rafael, lived a girl named Pearley Sweetcake, you prob [ ... ]

5 Reasons Why the Time Is Right to Buy a Mac
Tech Desk 5 Reasons Why the Time Is Right to Buy a Mac

The trend is starting to shift from the long dominant PC platform

The product is you.
Jeffree Benet "Consumer Way" by Martin Laksman

An exploration of the mediascape that shapes our perceptions.

Be Yourself - Love has no colour
Jean Baptiste Corot Be Yourself - Love has no colour

Some words of wisdom by Jean Baptiste Corot (1796 - 1875), who was a French landscape and portr [ ... ]

I Was a Star Fleet Flunky...
Jeffree Benet Star Fleet officer by Jeffree Benet

I always wanted to be an extra on Star Trek...

Donna's New Tattoo
Jack Sargeant Donna's New Tattoo of a skull and crossbones

Mark sat and watched as the fat man tattooed Donna's chest. The needle riding over the carefully exe [ ... ]

Ranting and raving without a mention of Trump
Dave 'Dejvická' Tuttle Ranting and raving without a mention of Trump

This is a real letter. 

Satan's Cause; The Shocking Truth about Santa Clau...
Brian Taraz St. Nick and the devil

WARNING: The following story deals with America's only "sacred" figure; Santa Claus. It c [ ... ]

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Bohuslav Today : Sandra Tomorrow : Bartoloměj After tomorrow : Radim

Internet ve válce...
David Navara

... nebo si to nazvěte jak chcete.

Makin' hell calling it house...
Spejbl

"Na podcenění vkusu lidí nikdy nikdo neprodělal." Citoval kohosi můj přítel Boo Taubman, kdy [ ... ]

Zavřete oči, odcházím
Petra Matušinová Vladimír Mlynář

Začal jsem raketově a ještě se z toho furt nemůžu vzpamatovat...

Balada Sedičova, aneb metro nám byl čert dlužen...
Petr Tomaides

Sedím rád... Sedím na lavičkách, židlích i sedačkách. Sedím rád snad na všech místech.  [ ... ]

Další na spadnutí?
Eva Kolářová Slavná Šlechtova restaurace v dobách největší slávy

Náš seriál o schátralých památkách v našem hlavním městě pokračuje v rozsáhlém parku S [ ... ]

GARBAGE - Version 2.0
Keith Kirchner GARBAGE - Version 2.0

Jako dítě jsem měl představu „swingujícího Londýna", Londýna, kde byli Beatles, Rolling St [ ... ]

Proč lidé huli?
d-X Proč lidé huli?

Když jsem začal psát článek na toto téma, naivně jsem se domníval že půjde o jednod [ ... ]

Závislost na ‘Big Easy’
Lance P. Martin New Orleans

Řeknete-li někomu, že bydlíte v New Orleansu, vzbudíte jeho obdiv a zároveň i lítost.

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.