Aftermath DB
fShare
0
Pin It

Pro mne jako klasického muzikanta pojem drum'n'bass nic neznamenal.

Nebo jsem si to alespoň myslel, než jsem si několikrát v Terminal baru (hrají tam každý měsíc) poslechl 'aftermath db.' Fascinovalo mě to. Uvědomil jsem si, že bych rád přišel na kloub tomu, co se vlastně děje, odkud se berou všechny ty abstraktní basové linky, které zjevně nevycházejí z konvenční harmonické struktury.

Kde se berou nezávislé zvuky, které vycházejí ze dvou zásadních nástrojů (bubny, basová kytara)? Krátce řečeno, jak se dělá drum'n'bass. Rozhodl jsem se, že si to od muzikantů z 'aftermath' nechám objasnit.

THINK/HELE: Fungujete od začátku v téhle sestavě? 

Stephen Diekes, klávesy, programování	Stephen Diekes, klávesy, programování STEPHEN: Kapela vznikla v červnu 1998. Odstartovali ji Alvin, Colin Stuart a já. Asi za týden se k nám přidal Regan a mladý Colin Roger. Původně jsme měli zpěvačku. Byla to Tonya Graves, ale bohužel se angažovala ve spoustě různých projektů a měla hrozně málo času. Kromě toho ji break beat úplně přesně neseděl.

THINK/HELE: Hráli jste úplně od začátku drum'n'bass?

ALVIN: Jo, původně to byly volné aranže kolem Tonyina zpěvu. Já jsem hrál normální model s breakdowny a ostatní si s tím pohrávali podle sebe a podle jejích textů. Když odešla, nastal chaos, přibylo nástrojů a samplerů, bylo fakt náročný udržet to pod kontrolou.

THINK/HELE: Nepoužíváte ani verš ani refrén ani dvanáctitaktovou bluesovou strukturu. Jak vytváříte drum'n'bassovou kompozici?

Alvin van der Kvech, bicí, programováníAlvin van der Kvech, bicí, programováníALVIN: Hraju dvaatřicetitaktový verš a breakdown mezi osmým a šestnáctým taktem. 

THINK/HELE: Co je to breakdown?

ALVIN: Breakdown je pauza mezi hlavní melodií či rytmem, která označuje přechod na nějaký jiný rytmus nebo tempo.

THINK/HELE: Existují pro drum'n'bass nějaká pravidla?

ALVIN: Jo, na začátku nějaká pravidla vznikla...

STEPHEN: Pro drum'n'bass je specifické velmi rychlé tempo a breakdown. U hip hopu je normální tempo 90 taktů za minutu, u nás je jich obvykle 160. Takže breakdown je nutný pro zachování zdraví. Nebo řekněme, alespoň co se týče duševního zdraví. Naše cykly jsou tak čtyřikrát delší než u pop songů, hlavní téma jede v kuse alespoň sedm minut. Pak to potřebuje breakdown, aby tanečníci nezešíleli. To k tomu duševnímu zdraví.

THINK/HELE: Jakou roli má počítač?

ALVIN: Zajišťuje hudební pozadí, všechny ty podivné zvuky, které zdůrazňují určité pasáže. Klikání počítače, které slyšíme ve sluchátkách, drží zvuk celé kapely pohromadě.

THINK/HELE: Takže jde v podstatě o taneční muziku?

Colin Stuart, basová kytara, programováníColin Stuart, basová kytara, programováníCOLIN: Do jisté míry. Uvědomíme-li si, že to všechno byla původně DJská záležitost, tak se o taneční muziku jedná a mnohým posluchačům se tancovat chce, i když je to tak rychlé. Ale často po koncertně říkají, že vlastně nemohli, protože zvuk pro ně byl tak nový, že radši seděli a pohroužili se do muziky.

Naše muzika je vlastně podobně jednoduchou soustavou zvuků jako hip hop, rock, pop. Co je však typické hlavně pro drum'n'bass a break beat je rozličnost zvuků, desetkrát větší množství tónů než u jiných stylů. Kdybys odňal drum'n'bassový prvek, slyšel bys jenom neustále se měnící zvuk různé intenzity. V každé skladbě lze nalézt velmi avandgardní zvukové schéma. A avandgardní je koneckonců i způsob, jak hraje Colin na kytaru.

THINK/HELE: Jo, funkcí basy vždycky bylo udržovat harmonii, ale Colin provádí něco mnohem abstraktnějšího.

STEPHEN: V drum'n'bass potřebuješ poloviční tempo, hlavní motiv běží skutečně rychle a je těžké se do toho zapojit. O to se starají basové linky vycházející z pomalejších hudebních stylů. Colin také zdůrazňuje konec cyklu. Mimochodem, co také miluju na drum'n'bass, jsou různé úrovně tempa fungující simultánně v jedné skladbě. K tanci si můžeš zvolit tempo, které ti sedí a jet podle něho. Velmi rychle nebo podle pomalé linie.

ALVIN: To, co hraju já, je pěkně rychlé, většinou v tempu 180. Ale baskytara hraje v polovičním tempu, můžeš se soustředit na ni. Některé perkuse mohou hrát rychle jako já, některé mohou jet v polovičním tempu a kromě toho můžou být na začátku a na konci cyklu ještě další mnohem pomalejší.

THINK/HELE: Funguje to v tak malém prostoru, jako je tenhle? (Suterén Terminal baru)

Colin Rodger, pedálová steelkytaraColin Rodger, pedálová steelkytaraRODGER: Jo. Díky tomu, že máme živé bubny, vytváříme trochu jazzový pocit. Fungujeme dobře v různých prostorech, protože děláme tolik abstraktních věcí. 

THINK/HELE: Jak na sebe pohlížíte v rámci drum'n'bass žánru?

ALVIN: Je rozhodně rozdíl mezi drum'n'bass, který hrajeme my a tím, co roztáčejí DJové v klubech jako třeba Punto Azul. Spíš bych nás nazval živou elektronickou než živou drum'n'bassovou kapelou. Někdy zníme jako jungle, někdy hrajeme v pomalejším tempu. Snažíme se měnit věci vlastním způsobem. 

STEPHEN: Myslím, že jsme s drum'n'bass žánrem spojeni, ale jsme otevření dalším hudebním možnostem, novým rytmickým nápadům a harmoniím. Asi jsme více spojeni s žánrem jako takovým než s nějakými konkrétními kapelami.

THINK/HELE: Co to znamená „db aftermath" (následky drum'n'bassu)? Drum'n'bass přece není mrtvý.

ALVIN: Drum'n'bass byl pro západní svět skutečný šok. Původně to byly jenom zrychlené hip hopové rytmy, ale otevřely celou škálu nových zvuků a způsobů, jak hrát muziku. A my jsme prostě něco poté, následky původního úderu.

STEPHEN: Říká se, že drum'n'bass má něco společného s 60. a 70.léty. Britská reinterpretace amerického rock'n'rollu 70.let a amerického hip hopu 80.let. Je to skutečně první žánr totálně zaměřený na break beat, což je synkopovaný rytmus. 

THINK/HELE: David Bowie řekl, že čím víc hraje elektronickou hudbu, tím víc se mu chce zpátky do lesa. Jak vidíte budoucnost hudby v tomto ohledu?

ALVIN: Lidi budou vždycky chtít vidět živé kapely.

COLIN: Budoucnost hudby. Rád bych si myslel, že tou budoucností jsme my.

STEPHEN: Celá záležitost rozdílu mezi elektronickou a akustickou muzikou není ve skutečnosti zásadní záležitostí. V 19.století nikdo neřešil, jestli muzikant hraje na piano nebo na spinet. Rozvoj technologie je samozřejmostí, z počítače si můžeš stáhnout MP, udělat si vlastní CDéčko a vyměňovat ho s kámošema. O nic moc nejde. V kapele nehraje zásadní roli fakt, kdy se elektronické mění v akustické a naopak. Všechno jsou spíše hračky a jde o to, jaké používáme. 

Regan Browns, dechové nástroje, perkuseRegan Browns, dechové nástroje, perkuseRODGER: Je to otázka rafinovanosti. Pro mě jsou DJové a techno záležitosti neuvěřitelně programované a téměř stejně nevinné a přímočaré jako symfonie. Vždycky tu bude zájem o živou muziku, o živý elektronický mix a jiné věci, záleží to na posluchačově zaměření. Nemyslím si, že jedna volba vylučuje druhou. Není točerné ani bílé. A vždycky tu bude nějaký nový revoluční zvuk, který přebere něco z minulého a použije to pro budoucí.

THINK/HELE: Zmiňujete tu mnoho různých stylů, house, jungle, hip hop, break beat. Co vás nejvíc ovlivnilo? 

COLIN: Každý na to pohlíží jinak. Mne osobně napadá šest nebo sedm odlišných vlivů, které relativně silně cítím ve způsobu, jak hraju. Ale není to o tom, že bych se aktivně učil, jak hrát v určitém stylu. Poslouchám, obdivuji a na základě toho dělám své vlastní věci. Snažím se vytvořit něco nového.

ALVIN: Já nevím, nikdy jsem doopravdy neposlouchal a nezbožňoval žádného akustického bubeníka. Abych řekl pravdu, mými idoly byli vždycky elektroničtí programátoři. Když jsem s bubnováním začal, líbil se mi trip hop, acid jazz, ještě předtím jsem měl rád hip hop beat. Říkal jsem si: 'To by znělo skvěle na normálních bubnech.' Nebylo to těžké. Tak jsem se do toho obul a zkoušel živě.

STEPHEN: Já jsem studoval moderní klasickou hudbu. Myslím, že jeden z důležitých prvků současné západní klasické hudby je způsob, jak skladatelé vytvářejí zvuky v logických systémech, které je pro ně jedinečný. Zbavit se systému vyžaduje určitou dávku intelektuální otevřenosti. Myslím, že to je jeden z důvodů, proč mě zajímá tolik různých druhů muziky. Co se týče zvuku Aftermath, necítím potřebu být za každou cenu harmonický, jako je třeba pop. Cítím u drum'n'bass mnohem větší spojení s italskými futuristy, s dadaistickým hnutím a s průkopníky v otevírání rytmických struktur v klasické hudbě, než jaké kdy měla populární hudba během minulých 20. let.

Naše cykly jsou tak čtyřikrát delší než u pop songů, hlavní téma jede v kuse alespoň sedm minut.


- Fotky: Jeffree Benet
Have We Evolved Yet?
N.W. Pledger Have We Evolved Yet?

What many of us seem to be neglecting is the fact that every one of these dysfunctional patterns [ ... ]

A Brief History of the Future
James M. Ward & Gary Jaquet

A Preface from the Gamma World...

Top 10 parks in Prague to enjoy the summer
Kateřina Bartoň Letná Park. Photo: Lancelot Purdue

Slacking off is a centuries-old art in the Czech Republic, and finding a place is easy

Watch what you say - ECHELON is listening!
Niall McKay ECHELON listening station

Echelon is reportedly able to intercept and record and translate any electronic communication: Be i [ ... ]

The Masons are still at it after all these years!
Barbara Holland The Masons are still at it after all these years!

Rudyard Kipling wrote the story a hundred years ago and Sean Connery and Michael Caine starred in t [ ... ]

Music Extras: CD Rarities reviewed in Think Magazi...
Keith Kirchner Music Extras: CD Rarities

Some rare CD releases you should find in this lifetime, as reviewed by Keith Kirchner...

Sounds like... Issue 07
Keith Kirchner & Chris Sadler Music reviews from the pages of Think Magazine

Sounds like... music reviews from the pages of Think Magazine!

Around Prague - Jdi do háje!
Levi Davis

Travel brochures would lead us to believe that Prague, the city of a thousand spires, is just that,  [ ... ]

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Bohuslav Today : Sandra Tomorrow : Bartoloměj After tomorrow : Radim

NAČEVA - Fontanela
Vlastimil Beránek NAČEVA - Fontanela

Také svým dalším, v pořadí už čtvrtým albem Načeva do [ ... ]

New York, město, které nespí
Pavel Jirat New York

New York město měst nebo dobře zvládnutý chaos?

Muchow k Sv. Janovi
Michael Kyselka Jan P. Muchow

2.2.2000 se dočkala premiéry adaptace Shakespearova 'Snu noci svatojánské' v Divadla Komedie.  [ ... ]

A hranice vzplála...
Jiří Němeček (Jiří Hodač - Foto: BBC)

V kauze ČT je mnoho otazníků. Záleží na informacích, dlouhodobé znalosti poměrů v naší r [ ... ]

Chystáte se ke kadeřníkovi?
Petra Šedinová

Vlasy již dlouho nejsou pouze potřebnou pokrývkou hlavy před slunečním žárem či nočním ch [ ... ]

NATALIE MERCHANT - Ophelia
Keith Kirchner NATALIE MERCHANT - Ophelia

Začala napodobováním sirény Kristen Hersh z „The Throwing Muses”, pak se jí zmocnil pocit n [ ... ]

PENEŘI STRÝČKA HOMEBOYE - Repertoár
Ondřej Skalický

Kromě hulení nemá u nás tradici ani hip-hop. S ohledem na snahu  o upř&i [ ... ]

Zapomeňte na Futuramu!
Joe Bodia Zapomeňte na Futuramu!

Myslíte, že se musíte nechat hluboce zmrazit, abyste se probudili do budoucnosti plné technický [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.