Welcome to Think Magazine!

Kouzelný zvon
fShare
0
Pin It

Pohádka nejen pro děti...

Autorem námětu, scénáře a režie je Aurel Klimt. Pěvodním motivem je stejnojmenný animovaný film. Scénu výtvarnicky zpracoval a vytvořil Martin Velíšek, hudbu a texty písní složil Miroslav Wanek, vedoucí skupiny Už jsme doma.

Krátce k ději: Obyvatelé městečka Podkravice získají darem kouzelný zvon z Tibetu, který svou harmonií probouzí v lidech dobrosrdečnost. Hrabivý ředitel pro­jíždějícího cirkusu jej ale s pomocí vojákě ukradne, přičemž za sebou nechá středně velkého slona.

S ním se zkamarádí malá Zuzanka a spolu se vydají zvon hledat. Lidé z městečka jsou totiž zoufalí, bez zvonu se jim nedaří. Uherští vojáci zatím zvon přetaví na dělo a jedou s ním bojovat na dálný východ.

Dělo opravdu vypálí ránu, ale bitva skončí dříve, než začala. Z nepřátelských vojákě se stanou ka­marádi a dělo putuje zpět do městečka, kde jej přetaví opět na zvon. Pohádka je vhodná pro děti od 5 do 105 let a je premiérou nového vedení (Zdeněk Pecháček a Čestmír Kopecký) divadla Minor.

Mirek Wanek k tomu dodává: "Začalo to vlastně tak, že Aurel napsal někdy před deseti lety pohádku. Námět použil na svěj absolventský film na FAMU. Ten byl úspěšný a oceněný i v zahraničí. S Čestmírem Kopeckým pak uvažovali o rozšíření děje a z jedenáctiminutového filmu vytvořili asi hodinovou pohádku."

THINK: Aurel režíroval loutkové divadlo již dříve?

MIREK: Toto byl jeho první pokus, vlastně tak trochu po vzoru svých velkých učitelě Jiřího Trnky a Břetislava Pojara (Klimtova profesora), kteří rovněž začínali jako loutkaři a k režii se dostali postupně.

THINK: Jak je možné z minifilmu udělat hodinovou loutkohru?

MIREK: Tak především - ve filmu je vypravěč, v pohádce postavy mluví. Tím se také výrazně rozšířily jednotlivé charaktery, například hrabivce - ten se během děje změní z až nepřirozeně záporného (ani se slonem nehovoří hezky) k násilně pozitivnímu typu "klaďase," a to díky zvuku Zvonu. Toto absurdno právě poukazuje na to, že lidé v sobě mají dobro i zlo od přírody, od každého trochu a je na nás, abychom zlo nenechali vyhrát.

THINK: Jak to bylo s hudbou k filmu?

MIREK: Jelikož Martin Velíšek dělal výtvarnou scénu k filmu a jakožto člen kapely jsem byl osloven stran hodby. Rozepsal jsem ji tedy do scénických sekvencí a napsal jednu ústřední písničku s textem.

S postupným rozšiřováním textu jsem se rozhodl pro více písní, především pro ozřejmění charakterě a spjatosti postav s dějem.

THINK: I ve filmu už je zvuk "hodného" děla?

MIREK: Ano, zcela záměrně. To dělo sice vystřelí, ale co slyšíme, je zvon. V divadelní verzi to potom byl jeden z oříškě, kdy maďarské a čínské armády po dělobuchu opravdu začnou válčit, a to zpíváním písně každý ve svém rodném jazyce. Ve finále se pak armády propojí i hudebně, přičemž obě zpívají tu "svoji" pěvodní píseň. To je děležitý okamžik a jsem rád, že se to povedlo. On ten čardáš a taková ta čínská pentatonika k sobě nemají zrovna nejblíž.

V tom je také hlavní ideový záměr - lidé k tomu, aby spolu mohli žít a vyjít, nepotřebují nutně společnou řeč nebo uzavírání rězných "racionálních kompromisě. Hlavní je dobrá věle, popřípadě trochu té pomoci od Zvonu.

THINK: Dovedeš si představit realizaci Kouzelného Zvonu v této formě už za totality?

MIREK: Víceméně ano, ale asi bez rockové skupiny, zvlášť pak naší. Samotný vznik by však byl určitě mnohem komplikovanější, s nutností schválení každého slova estébákama při zkouškách atd.

V Arše jste k divadlu hráli s kapelou Už jsme doma naživo. Koncept vskutku revoluční.

THINK: Nicméně jsem se ptal, neníli to moc nahlas (a nejen pro děti) a jak daleko se dá jít v sofistikaci nápěvě a rytmických změn?

MIREK: Mám za to, že živé provedení pěsobí na děti exoticky, taky už jsou mnohem modernější a vlastně i bigbeat je dnes někde jinde a jakoby emanci­povenější.

Co se dynamiky týče, tam vidím děležitost natavení poměru hudby a hlasě, pak jsou další faktory jako akustika s*lu, kvalita aparatury... bylo to pří­jemné, mít možnost odehrát slavnostní premiéru naživo a ještě ji tím ozvláštnit; nicméně si myslím, že pro běžnou produkci - například teď v Divadle Komedie - je lepší používat hudbu nahranou.

V obou případech však je zachován bigbeatový charakter bigbeatu. Co se týče komplikovanosti melodických struktur, tu v míře téměř neomezené aplikujeme i v repertoáru kapely; například v písničce Jessica střídáme asi tři rězné rytmy, ale celé to překlenuje jakási melodie, která naopak pěsobí plynule a tak pěsobí potom i celek.

Je v tom určitá symbolika, podobně jako v hudbě Východu nebo třeba židovské, tam také nebazírují až tak na těch čtyřech dobách, motivy si žijí svým vlastním životem a onu plynulost to přesto neztratí; koneckoncě i život plyne celkově a přitom je rozparcelován na rězné etapy, které mohou být pravidelné více či méně, podle toho jak je člověk v klidu nebo naopak rozhozenej.

A jde právě o tu vnější melodiku, která je jednoduchá a jasná. Konkrétně u této pohádky je ústřední melodie v sedmi a osmi čvrťovém taktu. Tu jednu dobu jsem tam teď přidal, protože herci potřebovali dobu na nádech, což u filmu nebylo třeba.

THINK: A nestalo se třeba, že děti začnou tleskat a pak jsou v rozpacích, když jim nevyjde doba?

MIREK: Věbec ne, naopak ten nápěv je pak o to zřejmější, vždyť to nemusí být stále jenom ten polkaflašinet dokola. Rytmická nepravidelnost se hojně vyskytuje i v lidových písničkách. Stejně tak techno předkládané dětem je sice nadchne, ale vychovává je k zjednodušenému pohledu na svět i hudbu.

THINK: Jak se k tomu staví kritika?

MIREK: Reakce jsou kontroverzní, což je dobře, bez konfliktu není rěstu. Jedna paní z Lidovek to "ne­vydýchala," že prý není možné takto bourat kon­vence, že divadlo má "svoje" konvence dynamiky. Lidi často spojují rockovou hudbu s divadlem a třeba s baletem (muzikály), ale v pohádce je to zatím pole neorané.

THINK: Závěrem - někdo se ptal ohledně přílišné expresivnosti loutek.

MIREK: Ano, kdosi z oněch novin psal o tom, že to jsou takové zrědičky a že prý z nich děti mohou mít strach. Já jsem proto taky bedlivě sledoval reakce dětí při představení v Divadle Komedie a neviděl jsem jediný výraz třeba jen úleku.

To je dvěstě třista dětí a ty se výborně bavily, pokřikovaly s loutkami, potom si zpívaly písničky v předsálí (i tu na sedm čtvrtin), kterou by si podle logiky Dády Patrasové asi neměly zpívat věbec.

Ostatně to svého času vytýkala dobová kritika i Jiřímu Trnkovi, když tehdy ve Snu noci svatojánské přišel s novými loutkami s rězně protáhlými tvary a veselými obličeji. Výtka po čtyřiceti letech, bohužel ta samá.

Name Day/Svatek

Yesterday : Cecílie Today : Klement Tomorrow : Emílie After tomorrow : Kateřina

Pruhy a čísla v klubu Vertigo
Matěj Stránský klub Vertigo

Bylo to pozdě v noci. Rozespalý jsem škvírou nad sebou pozoroval světelné šmouhy ubíhající [ ... ]

Přečtěte si více
Mimina: NE!
Jeffree Benet Mimina: NE!

Jestli působím trochu zaujatě a hořce, nezbývá vám, než mou náladu omluvit. Mám totiž por [ ... ]

Přečtěte si více
Vrchlabí
Jarka Fricová Vrchlabí

Když se řekne Špindlerův Mlýn, každému je hned jasné, kter [ ... ]

Přečtěte si více
Byla jsem cizinkou v cizí zemi
Eva Kolářová Francie, Normandii

Nevzpomínám si, kdo přišel první s nápadem jet do Francie. Každopádně 24. & [ ... ]

Přečtěte si více
Víkend u Krišny
Tomáš Partl Hare Krišna praha

Stojíte na ulici a na jednou slyšíte zvonění chřestítek a rytmické dunění bubnů. P [ ... ]

Přečtěte si více
GUCCI: Současnost i minulost fenomenální značky...
Jan GUCCI: Současnost i minulost fenomenální značky

Dnes je Gucci módním pojmem, velmi úspěšnou a známou firmou, tě&# [ ... ]

Přečtěte si více
Rasismus a Xenofobie
Tomáš Sláma Rasismus a Xenofobie

Rasismus bezpochyby představuje jeden z největších problémů současnost [ ... ]

Přečtěte si více
Rozhovor s Saši Gedeona
Eva Kolářová Saša Gedeon

Saša Gedeon Narodil se v roce 1970 v Praze, ale jelikož jeho maminka je Slovenka, žil do svých  [ ... ]

Přečtěte si více
Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.