Pin It

Pětatřicátýročník karlovarského filmového festivalu je na spadnutí. Festival je tradičně rozdělenýna několik sekcí.

Chceme vám blíže představit několik režisérů filmů přihlášených do Mezinárodní soutěžní sekce. Držíme jim palce a doufáme, že si je nenecháte ujít ani vy ani filmoví distributoři.

Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba (ČR)

Režie: Drahomíra Vihanová (1930).
Pohed do světa většinové společnosti "bílých" a do světa romské komunity. Názory na věc spravedlnosti a trestu se diametrálně rozcházejí. Akademická polemika přeroste posléze v zásadní konflikt životních postojů. Na čí straně je pravda?

"Romská tematika byla přítomna už v mém filmovém debutu Zabitá neděle. Hrdinou filmu je důstojník Arnošt, kterýčástečně vlastní vinou, částečně vinou okolí ztrácí půdu pod nohama a propije se až k vlastně náhodné sebevraždě. Jde o existenciální problém, ale politické vedení v tehdejší době ho patrně pochopilo jako nebezpečně namířené proti režimu, protože byl film zakázán. To se domnívám, protože skutečnýdůvod zákazu jsem se nikdy nedozvěděla.

Smůla byla v tom, že to byl můj první film a že mi zákaz uzavřel na léta možnost pracovat ve filmu. Film jsme tehdy točili jsme v Josefově, a to bylo městečko zabydlené vojáky, polskými dělnicemi, starými dědečky a babičkami a také Romy.

Proto se naprosto zákonitě v davových scénách (ale těch tam moc nebylo) Romové objevili.

Ale přímo v cikánské komunitě jsem nikdy nežila. Na obecné škole jsem měla romskou kamarádku na život a na smrt. To, že je Romka, jsem si ani neuvědomovala, prostě to byl člověk, kterými byl velice blízkýa na kterém jsem přímo visela.

Ale bohužel moje znalosti jo jejich zákonech a tradicích sou převážně vyčtené nebo odposlouchané od odborných poradců Dr. Hübschmannové a Dr. Davidové. Hlavní postavy Petra a Jakuba ve filmu jsou vysloveně modelové, i když snad mají některé vnější znaky dnešních studentů.

Záměrně modelové jsou proto, že oba jsou nositeli určitých, v tomto případě protichůdných názorů, a určité životní filozofie. Jde o střet těchto postav, tedy o schéma, které s takovým "pravdivým obrázkem ze života" nemá nic společného. Vím, že mi tato "modelovost" bude kritikou určitě vytýkána.

Ačkoli spor dvou studentů je naprosto fiktivní, vychází z reálné atmosféry, kterou cítíme kolem sebe a je nastartován skutečnou událostí, která se v romské komunitě v obci Jarabiná na Slovensku opravdu stala.

Měli jsme k dispozici vyšetřovací spis, hovořili jsme s pamětníky a našli jsme dokumentační fotografie oné události v Koudelkově knize Cikáni.

Film jsme natáčeli na Slovensku v oblasti Slovenského ráje v romské osadě Latanovce a v Praze ve věznici na Borech. V reálech, bez staveb v ateliéru. Herce jsem hledala dlouho, chtěla jsem neznámé tváře, už s ohledem na to, že ve filmu hraje hodně Romů - neherců.

Pracovalo se mi s nimi výborně, herci i neherci mně byli velkou oporou. Teď se chystám do Latanovec za paní Kroščenovou, za Milanem, za všemi, kteří mě tam tak srdečně přijali a těším se. Do festivalové soutěže jsem se snad ani nehlásila.

Film byl vybrán. Samozřejmě, že jsem při shánění peněz na natáčení narážela na zásadní a hrozně ponižující potíže. Všichni oslovení podporu odmítli buď proto, že považovali scénář za příliš intelektuální, nekomerční, ideově kontroverzní atd. A příspěvek Fondu kinematografie byl tak malý, že se rovnal téměř nule. Právě nedostatek finančních prostředků mě nutil k celé řadě kompromisů."

Nevěsta ohně (Irán)

Režie: Khosrow Sinai (1941)
Příběh o vztahu, kterýnení zatíženýtradicemi a je založen na vzájemné toleranci a respektu.

"V Íránu stále u některých rodů a ve venkovských oblastech Íránu přetrvává tradice naplánovaných manželství? Je tu velkýrozdíl v partnerských vztazích mezi vesnicemi a městy. Mladí lidé v Íránu s bojují s konvencemi, zvláště mladí lidé, kteří žijí ve větších městech mají úplně odlišnýpřístup k tradičním hodnotám a snaží se je změnit. Film Nevěsta ohně jsme natáčeli 45 dní na jihu Íránu (Ahvaz, Abadan, Shadgan).

Samozřejmě, že jsem měla problémy s financováním. Vždycky je mám. Už jsem si na to zvykla. Film je založenýna rozsáhlém průzkumu, kterýzahrnoval rozhovory s deseti vrahy ve dvou věznicích v Ahvazu a s ženou s velmi podobným osudem. Průzkum vyhrál minulýrok v Íránu cenu ze Nejlepší přípravu uměleckého díla.

Ve filmu mi jde hlavně o nutnost poukázat na potřebu "dialogu mezi civilizacemi," kterýby mohl být pro současnýsvět velmi užitečný. Ale musíme se snažit porozumět, proč některé subkultury v našich vlastních zemích dosud věří tradicím, které patří do minulých století.

Pokud se nepokusíme pochopit pohledy těch ostatních, které jsou odvislé od ekonomických a kulturních okolností, skončí to katastrofou. Já trvale žiji v Teheránu. Dva mé filmy - "Viva.. a The Inner Devil byly promítány na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech v letech 1980 a 1984."

Maršál (Chorvatsko)

Režie: Vinko Brešan (1964).
Na pohřbu někdejšího komunisty se ve městečku na jednom ostrůvku v Jadreském moři objevil duch Josipa Broze Tita.

"Je pro pro mě těžké mluvit o Titově roli v historii, protože zemřel v roce 1980, kdy jsem ještě nechápal politické problémy okolo mne. Nejdůležitější pro mne bylo získat nahrávku Doors a originální džíny.

Jestli těm okolnostem rozumím teď, je otázkou. Na Tita pohlížím jako na mýtus a legendu.

Proto jsem s ním nemohl nakládat jako s politikem, nýbrž jako s rockovou hvězdou. Kdybych se narodil ve Státech, patrně bych natáčel film o farmářích, kteří narazili na ducha Elvise. Jugoslávie nemá žádné jiné legendy kromě Tita. Proto je Tito v mém filmu spíše popovou ikonou než osobností. Možná že existuje nějaká podobnost mezi Miloševičem a Titem?

Ale pouze z vnějšího pohledu. Spíše je to záležitost všech vůdců národa. Snažili se napodobovat Titův způsob vládnutí a vyjadřování, jeho gesta. Ať si o Titovi kdokoli myslí cokoli, byl politickým faktorem. Miloševič a jemu podobní jsou jenom provincionální tyrani.

Tito něco vybudoval bez ohledu na to, že inklinoval k diktátorství. Ale Miloševič je patrně ta nejničivější osoba v této části světa za posledních 50.let. Ve filmu se nesnažím vysvětlit nebo najít příčiny války. Můj první film se jmenoval Jak začala válka na mém ostrově.

Je to černá komedie o začátku války v Chorvatsku, ale nikdy bych si nedovolil ve filmu někomu něco vysvětlovat o příčinách. Byly velmi komplexní, racionální i iracionální. Na jednu stranu je válka výsledkem malých věcí, které se přihodily včera, na druhé straně příčiny vycházejí z dávné minulosti. Dvouhodinovýfilm na to nestačí. Mnoho mých kolegů se o to pokusilo a sklouzli do propagandy.

Nejlepší filmy o naší válce nemluví o příčinách, ale o důsledcích. Lidé v mé zemi naneštěstí stále ještě potřebují silné vůdce a vládce. Důvodem je asi absence demokratické tradice a skutečnost dlouholetého pevného vedení vůdců typu Tita. To jsou důvody, proč má mnoho lidí vnitřní, často až dětinskou potřebu silného "otce," kterýje "přísnýale správný."

V myslích lidí po Titovi zůstala mezera, proto měli další nacionalističtí vůdci šanci. Ale doufám, že to nebude trvat navěky. S financováním filmů je to u nás mimořádně těžké. Nemáme žádné instituce zaměřené na tvorbu filmů. Obvyklá procedura je: něco od Ministerstva kultury, spolupráce s televizí a zbytek od sponzorů, což je díky špatné daňové politice stran financování kultury téměř nemožné.

Doufám, že se to změní, po lednových volbách 2000 shledávám nějaké pozitivní změny. Ale přesto se to nakonec podařilo. Mimochodem můj předchozí film se promítal na festivalech v Berlíně, Torontu a Montrealu. Maršálův festivalovýživot začíná teď ve Varech."

Top 10 parks in Prague to enjoy the summer
Kateřina Bartoň Letná Park. Photo: Lancelot Purdue

Slacking off is a centuries-old art in Czechia, and finding a place is easy

Eye of the Jackal: An excerpt from Rick Pryll's no...
Rick Pryll Eye of the Jackal: An excerpt from Rick Pryll's novel, Wallow

I don't know why I was running. I was just running.

On love, Kampa Park and some guy from Denmark
Daisy Blaze

I believe that good food, good wine and hot kisses can determine a lot on a first date.

Sounds like... issue 16
Keith Kirchner & guests Music reviews from the pages of Think Magazine...

Music reviews from the pages of Think Magazine...

Did Jesus smoke pot?
Family Council on Drug Awareness Jesus and marijuana

An interesting question indeed. One I'm sure we'll never know the answer to. We do know that h [ ... ]

How to be as Horny as a Guy
Lady J.

You too can learn why guys are walking woodies and use their secrets!

The Art and Words of Micheal Lennea
Think Magazine Micheal Lennea

Michael Lennea is a graphic artist, photographer and writer specializing in exotica and the esoteri [ ... ]

Love is the answer (Humanifesto 37)
Keith Kirchner Einstein was right!

Did we leave Babylon, or were we spit out? Is this press pass valid? Are you going to finish those b [ ... ]

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Zlata Today : Andrea Tomorrow : Jonáš After tomorrow : Václav

Láska
Tomáš Sláma Láska

Od nepaměti vděčné téma všech umělcě. Kolik stránek papíru jí bylo zasvěceno básníky a [ ... ]

Profil osobnosti: Niké Papadopulosová
Jen Maxa Niké Papadopulosová

Nedokážu si představit že bych jen natočila film a pak už do něj [ ... ]

Red Bull Mezinárodní DJský Workshop
Jan Babka Red Bull Mezinárodní DJský Workshop

Když DJ chodí do školy...

Úplně normální Marilyn Manson
Keith Kirchner Marilyn Manson

„Ne, vy to nechápete; tomu kuřeti není jen zle," řve nějaký neznámý člen technického š [ ... ]

Jak jsem ... la na ryby, tedy spí... pro ryby
Petra Šedinová

V touze pořídit si další nenáročné zvířátko do svého prostorem limitovaného příbytku j [ ... ]

Chuck D promluví!
Joe Bodia Chuck D (foto: Mika Väisänen)

Protože víme, že vyjímečný Chuck D z Public Enemy k nám přijíždí se svou kapelou do Sky C [ ... ]

METALLICA - Garage Inc.
Keith Kirchner METALLICA - GARAGE INC.

V kariéře známé rokové kapely přichází čas, kdy jsou její členové nezastavitelně pos [ ... ]

Jamajka - Everytin Irie Mon?
Pavel Jirat Rastaman Jamaica

Jamajka - ostrov v Karibském moři. Ostrov barev a ganji. Člověka napadá množství jmen a při [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.