Co to obnáší začít podnikat?
Pin It

Ověřte si uskutečnitelnost svojí myšlenky...

Zeptejte se lidí, jestli by si výrobky nebo služby koupili za cenu, za jakou si je vy budete moct dovolit prodávat. Zjistěte si, jestli budete mít zákazníky předtím, než začnete podnikat.

Postupujte efektivně při marketingu výrobku
Musíte mít jasnou představu, kdo od vás bude kupovat. Dejte zákazníkům vědět, že existujete. K tomu budete potřebovat strategie návazností, prodeje a reklamy.

Buďte osobně a finančně připraveni začít podnikat
Úspěšní podnikatelé jsou vytrvalí, mají dostatečnou kázeň, aby uřídili podnik a vědí, kdy musejí požádat o pomoc. Také se sami sebe ptejte, jestli zvládnete přežít do doby, kdy si vyděláte na to, abyste sami sobě zaplatili.

Návody k tomu, jak si vytvořit vlastní zaměstnání.

Podnikatelé se shodují, že k tomu, abyste v malém podniku měli úspěch, potřebujete deset věcí:

  • najděte obor, který vás bude bavit
  • vyzkoušejte si svůj nápad a ověřte si, že od vás zákazníci budou kupovat za cenu, kterou jste určili
  • vytvořte marketingový plán, který upoutá pozornost vašich zákazníků, a dejte jim vědět, že podnikáte
  • vždycky mějte na paměti na prvním místě potřeby zákazníka
  • udržujte si přehled o svých financích
  • vytvořte si dlouhodobé a krátkodobé cíle a potom je uskutečňujte
  • napište si podnikatelský plán a obnovujte ho
  • obklopte se vynikajícími lidmi
  • vždy vyhlížejte nové možnosti
  • nikdy se nedívejte zpátky, jenom proto, abyste se z minulosti poučili a aplikovali ji na budoucnost

Jedenáctá nezbytnost je... realistický obchodní plán


UDELEJ SI SAM
Maya Květny

Jednatřicetiletá Maya Květny žije v Praze už více než 6 let. Během této doby tu nalezla velkou inspiraci, založila ne jeden, ale dva podniky, které dodaly zdejší módní scéně mnoho barev. „Bylo mi nanic z toho dívat se, jak jiní lidé zneužívají mojí energie.

Bylo mi nanic z uskutečňování cizích snů. Uvědomila jsem si, že si zasloužím stejnou šanci," říká, když si vzpomíná na dny otročení pro peníze. Trvalo to dobrých pár roků, než v sobě shromáždila energii na projekt Mýrnyx Týrnyx, originální obchod s oblečením v Saské ulici u Karlova mostu. Na otázku o jejích zdarech a nezdarech při zakládání toho obchodu odpovídá, „Kaliforňané jsou od přírody optimističtí a Češi dokážou být velmi pesimističtí. Musela jsem vložit mnoho energie do přesvědčování lidí, že to, co jsem chtěla, lze uskutečnit. Cítila jsem, že ti kolem mne tomu nevěřili."

Maya Květny Maya Květny Myrnyx Tyrnyx byl otevřen v roce 1997 a byl pro slečnu Květny základním kamenem. Poté se pustila do modelingového manažmentu. Založila Myrnyx Tyrnyx Alternative Models, radikální výzvu často usedlým a běžným modelingovým agenturám ve městě. Samozřejmé ekonomické úspěchy a neúspěchy ji od jejího snu neodradily,

„Promílání konceptů krásy, pozorování, to vše kvůli mým spolupracovníkům, kteří si nemysleli, že jsou krásní, přesvědčit je, aby se považovali za krásné a oblékali se do věcí, které zdůrazní jejich osobnost. Američané považují za samozřejmost, že krása vychází z individuality a jsou

od raného věku vychováváni, aby věřili v sebe sama. Chci se podělit o své přesvědčení, že každý z nás je svým způsobem úžasný." Rozhlédněte se od Meccy po Roxy a všude mezitím uvidíte plody Mayiny inspirace.

Mít svůj vlastní podnik je závislost, není snadné si představit muset se znovu zodpovídat šéfovi. „Díky Myrnyxu jsem se stala velmi disciplínovanou a naučila jsem se vidět do projektů. Jsem dokonce i puntičkář." Věc, kterou potřebujete, je sebedůvěra, ta byla pro schopnou svobodnou matku klíčová. „Musela jsem fungovat bez pochybností," říká Maya. „Myslím, že je důležité, aby každý získal co nejvíce rad od lidí, kteří dělají podobné věci ještě předtím, než s podnikáním začne. Ujistěte se, že tu existuje trh pro to, co chcete vyrábět a neztrácejte víru v sebe nebo v lidi s nimiž pracujete. A také nepodceňujte účetnictví, nakonec vás dostane."


Jak si vypočítat vlastní zisky

Při obchodování musíte rozumět konceptu čistého a hrubého zisku. Hrubý zisk je množství peněz, které jste přijali, ale čistý zisk je množství peněz, které vám zbyde po tom, co zaplatíte všechny výdaje.

Tyto dvě částky se mohou výrazně lišit. Řekněme, že si otevřete firmu na zalévání kytek a seženete deset zákazníků, z nichž každý bude ochotný platit stovku týdně za to, že jim zalijete jejich květiny.

Najmete si zaměstnance, který vám bude pomáhat a dáte mu čtyřicet korun na hodinu. Tento váš zaměstnanec bude pracovat pět hodin týdně.

Takže i když za týden dostanete tisíc korun (hrubý zisk), musíte zaplatit dvě stě, takže váš čistý zisk je osm set korun.

A to jsme nezapočítali cenu za konvičku na vodu nebo cenu za váš čas, ve kterém služby nabízíte.

UDELEJ SI SAM
Devět kroků k úspěchu

1. Poučte se

Možná toho o svém výrobku nebo službách víte hodně, a přesto nejste seznámeni se všemi praktickými aspekty zakládání a řízení firmy. Když odhadujete svoje znalosti, buďte upřímní a využijte všeho, co je k dispozici. Učte se z chyb druhých!

2. Nechejte si poradit

Nemůžete být expertem na všechno. Nechejte si poradit včas a z tolika zdrojů, kolik seženete. Promluvte si s právníkem, účetním a finančníkem. Promluvte si s přáteli, rodinou a konkurencí.

3. Plánujte

Hlavním důvodem pro obchodní neúspěch je nedostatek plánování. Když špatně plánujete, plánujete dopadnout špatně. Připravte si pro své obchodování strategický plán, který bude jasně definovat vaši misi, vaši současnou situaci, vaši strategii a kde chcete být za tři až pět let. Tento plán bude vaše mapa při tvoření efektivních rozhodnutí.

4. Pojistěte se

Než začnete podnikat, ujistěte se, že jste chránění z právního a pojistného hlediska. Vyberte si legální obchodní strukturu (poraďte se s právníkem) a vytvořte takový pojistný program, který je pro vaši firmu nejvýhodnější (promluvte si s nezávislým pojišťovacím agentem). NIC neponechávejte náhodě!

5. Z počátku se vyhněte najímání lidí

To není vždycky možné, ale odkládejte to, jak dlouho to jen jde. Právní spletitost přijímání a udržení si zaměstnanců (i jednoho!) může být skličující a zabrat vám hodně času.

6. Kupte si počítač a naučte se ho používat

Pokud budete řídit firmu bez použití počítače, budete okamžitě v nevýhodě. Počítače jsou zkrátka velice cenné coby spořiče času. Nenechte se zdánlivou složitostí používání počítače odradit, jakmile jednou začnete, bude ovládání docela jednoduché. Díky počítači budete také moci využívat výhod internetu, což je na poli komunikace (e-mail: posíláte vzkaz kamkoli na světě a neplatíte přitom žádné poplatky za velkou vzdálenost) a získávání informací v poslední době ten nejpřevratnější pokrok (světové webové stránky neboli WWW jsou neuvěřitelným zdrojem obchodních informací ve všech možných oborech).

7. Vytrvejte

Přijdou dobré časy a zlé časy. Buďte vytrvalí a tvrdohlaví - na každý neúspěch se dívejte jako na zkušenost, ze které se můžete poučit a jako na příležitost, jak se nadále zlepšovat.

8. Představte si úspěch

Mějte na paměti svoje cíle a očekávejte, že jich dosáhnete. Neztraťte svůj cíl z dohledu... přibližujte se k němu. Až nakonec...

9. Neodkládejte dobré nápady na později

I skvělá myšlenka je na nic, když s ní nic neděláte.


Lighthouse prahaLighthouse prahaUDELEJ SI SAM
Lighthouse

Josef Sedloň, Igor Hamko a Marek Vavroš založili agenturu Lighthouse v roce 1995 s úmyslem rozšířit povědomí o taneční kultuře. Nyní Lighthouse zajišťuje koncerty, party, přiváží DJe ze zahraničí, zajišťují tuzemské DJe, organizují velké hudební akce.

Začátky nebyly samozřejmě snadné. Všechno, co měli, bylo nadšení. Museli najít místo, kde fungovat, museli se uživit. Nejdříve používali kancelář kamaráda, až po roce se přestěhovali do své vlastní. Začínali od píky, všechno se museli naučit sami. I takové věci jako je účetnictví, což je za současných podmínek v naší republice opravdu tvrdý oříšek, chcete-li to dělat legálně. Ale přesto na otázku, zda by nyní měnili, odpovídají, že ne. „Mnohé jsme se naučili. Víme, že byly chyby. Někdy jsme si nevybrali pro spolupráci ty správné lidi. Někdy jsme také špatně odhadli popularitu interpreta. A taky nám nedocházela celá ta odpovědnost."

Kultura je typická neustálými potížemi s financemi. Lighthouse chce lidem poskytovat kvalitní moderní muziku, přiváží DJe ze zahraničí. Ale...

„Ta práce je jako ruleta. Kultura nikdy neměla peníze, hlavně kultura pro náctileté a pro generaci do věku 30 let. Tyto lidé většinou nemají dostatek peněz, takže to musí být levné. Ačkoli jsou průměrné příjmy nás pětkrát nižší, platíme honoráře zahraničních interpretů v jejich cenové relaci. Je to trochu problém."

I když jsou akce Lighthouse především o muzice, není to jenom o ní. Snaží se o zvláštní dekorace, používají ke svým akcím netypická místa, dělají zábavu na místech, kde by ji nikdo neočekával. Uspořádali DJské hudební festivaly v Národním památniku na Vítkově a na letišti v Letňanech.

„K muzice od začátku přistupujeme jinak než ke klasickému undergroundu, který tu byl. Jasně, vždycky je tu něco z historie hudby a pak se to dá do kontextu s hudbou novou. Používali jsme takové věci, které tu předtím nebyly (chill- out room, mental fitness machine), plus muziku, která si myslíme byla na vysoké úrovni. Hodně záleží také na lidech, se kterými spolupracujete. Všichni se museli všechno učit, dělali to úplně poprvé."

Představa Lighthouse o ideální party je spokojenost všech lidí. Dávají přednost velkým akcím: „Mejdan pro stovky nebo tisíce lidí je příležitost, kde se lidi můžou projevit, uvolnit, otevřít, načerpat novou energii, tančit. Tanec je, jak víme, rituál, jeden z nejlepších způsobů relaxace a uvolnění."

Je nesporné, že má agentura Lighthouse obrovský podíl na rozmachu taneční kultury. Jejich nadšení si zaslouží náš vděk. Přejme si, aby je nic nedokázalo zastavit. Hudební scéna u nás by tím bezpochyby utrpěla.

Far away, so close! - humanifesto 45
Keith Kirchner

There's always that search for equilibrium, that rush back to the infuriating center, annoying becau [ ... ]

Dining in Prague for the Literary Minded
Alena Papayanis

When you're looking for some great places to eat in Prague, trust the team at Think to steer you in  [ ... ]

Bloom! (humanifesto 32)
Keith Kirchner Bloom!

"For, lo! The winter is past, the rain is over and gone; the flowers appear on the earth; the time o [ ... ]

Baretta Pizza & Pasta
Alex Barber & Alexander Zaitchik The eclectic interior of Baretta Pizza & Pasta

Like Superman with Kryptonite dentures, I can bare the burden no longer.

The Ugly Three
J. Hurewitz Photo by Jurgen Reisch

Seen on the streets of Prague...

The Hetero Voice
Cher Tan All sexual orientations are natural

Cher Tan explains that there is a thin line differentiating between what is 'natural' and what is 'u [ ... ]

Taking Animals Seriously
Dr Paul Kail

 I recently came across an article on the CNN website....

Winters of Discontent - humanifesto 23
Keith Kirchner Winter in Prague

Well, I survived my first winter in Prague, and having lived in a temperate climate for many years I [ ... ]

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Vendelín Today : Brigita Tomorrow : Sabina After tomorrow : Teodor

Jeff Mills: Můžeš to být právě ty, koho napadne ně...
Joe Bodia DJ Jeff Mills

Jeff Mills je vysoce uznávaný techno DJ ze Spojených států, který se přestěhoval do New York [ ... ]

Přečtěte si více
Viva la Mexico!
Pavel Jirat

Tak jsem se zase jednou vrátil ze země „machos“ a tekily. Tenhle rok jsme se rozhodli jet až  [ ... ]

Přečtěte si více
Ananas v krvi
Petr Lisý Ananas v krvi

Je hodina po poledni. Právě jsme s Egonem vstali a po ranní očistě se pořád ještě trochu zb [ ... ]

Přečtěte si více
Detoxikace člověk je na to absolutní sám.
Jarka Fricová

Detoxifikace - postupné vysazování drogy a překonávávání tělesných obtíží neboli první [ ... ]

Přečtěte si více
Hifi hrdina naší doby.
Ondřej Skalický Tobiáš Jirous v filmu Cabriolet

Jsou dvě hodiny odpoledne, hebké dubnové slunce září optimismem.

Přečtěte si více
Vizuální verbalizace Roberta Williamse
Steven Cerio Self-Portrait with Extraneous figments 1997 Oil on canvas 30 x 36 Tony Shafrazi Gallery, New York

Dámy, ostré sváry a silná auta...

Přečtěte si více
Zatopený les
Tereza Nekudová Ilustrace: Martin Němec

Přišla dřív. On právě dorazil. Dlouho se neviděli. Nedřív se ptal o [ ... ]

Přečtěte si více
NEW POWER GENERATION - New Power Soul
Tomas Otradovec NEW POWER GENERATION - New Power Soul

New Power Generation, hudba, recenzeA zase Princátko! Tentokrát v poněkud veselejším balení, i [ ... ]

Přečtěte si více
Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.