Welcome to Think Magazine!

Hollywood
fShare
0
Pin It

Vyhnout se hollywoodskému mýtu je pro filmaře z Los Angeles téměř nemožné. Při tom stačí tak málo: škrábnout pod povrch naleštěné fasády filmového průmyslu a vykoukne na nás úplně jiná LA Story. Tady je.

Kalifornie státní pečeťKalifornie státní pečeťHollywood se musí zpovídat z mnoha hříchů. Kdyby tam v roce 1912 neuprchla partyzánská skupina newyorských filmařů, viděli bychom dnes Los Angeles zcela jinak.

Ale nezávislí producenti, kteří přišli na západ, aby se vymanili monopolu, který jim na Východním pobřeží znemožňoval točit, udělali víc, než že jen založili jeden z největších průmyslů na světě: pomohli vytvořit mýtus, který zahaluje Los Angeles jako smog před přijetím zákonů o znečišťování ovzduší.

Žádné jiné město na světě není tak úzce spojováno s nějakým průmyslovým odvětvím jako Los Angeles s filmovým, a žádné jiné město nevyužívá sama sebe jako kulisu, která mu pomáhá prodávat své produkty. Turisté se v Los Angeles mohou napoprvé cítit zmateni: jedou po Sunset Boulevardu, ale stále si připadají, jako by to byla zkušenost z druhé ruky.

Silné pocity déjá vu zažívají návštěvníci zejména v oblastech, které se pravidelně objevují na plátnech kin a v televizi, a za kterými tam turisté nakonec jezdí. Všichni víme, jak vypadá Beverly Hills, i když v záběru zblízka by tamní napodobeniny staroanglických domů a francouzských zámků klidně zapadly mezi budovy ambasád na Hradčanech. To samé platí o Venice Beach a její každodenní přehlídce pozérů.

Tento syndrom však nepostihuje jen turisty: ani obyvatelé Los Angeles nejsou imunní. Všichni vědí, jak vypadá jižní střed Los Angeles, i když tam nikdy nebyli. Stejně jako my totiž viděli filmy „Menace II Society” (Hrozba společnosti) a „Boyz N the Hood” (Kluci z předměstí).

Vyhnout se mýtu je opravdu těžké a většině turistů se do toho ani nechce. Většinou mají dost práce s orientací ve městě, ve kterém se počet obyvatel od roku 1880 do současnosti zvýšil ze 2 000 na 16 milionů, které zabírá přes 100 kilometrů pobřeží a nemá žádné centrum. To však neznamená, že Evropané Los Angeles nepoznají.

Podobně jako Londýn nebo Paříž je to vlastně spousta vesnic pohromadě až na to, že ony vesnice jsou od sebe na kilometry vzdáleny. Díky tomu se auta v Los Angeles těší neobyčejné vážnosti. I když autobusy jedou všude, málokdo je používá jinak než z nutnosti. Pokud se rozhodnete využít služeb nového metra, budete mít pravděpodobně vůz sám pro sebe. Bez auta se v Los Angeles setkáte asi s takovým pochopením, jako když řeknete v Etiopii, že držíte dietu.

Hollywood policieHollywood policieNicméně to, že los angeleská autobusová síť je nejdokonalejší v celých Spojených státech ukazuje mnohé o ekonomické situaci většiny populace města: pokud nejedete do jižní části centra nebo východního Los Angeles, klidně byste mohli uvěřit, že je to město boháčů.

Booking.com

Náctileté slečny se kolem vás prohánějí v kabrioletech BMW s vtipnými poznávacími značkami, ve sdělovacích prostředcích se dovídáte, kdo kolik vydělal na svém posledním filmu, albu nebo sponzorské smlouvě, a chudých lidí v ulicích téměř nevidět. Nakonec, ten chlap, co vám sříhá trávník za minimální mzdu 15 000 dolarů ročně (asi 37 000 korun měsíčně, ehm) a bydlí víc než hodinu cesty na předměstí, o kterém jste nikdy neslyšel, je pryč dřív, než se vrátíte z práce.

Pro chudé obyvatele Los Angeles je těžké upozornit na sebe tak, jako v New Yorku nebo v evropských velkoměstech. V rámci své politiky k bezdomovcům se je město snaží udržovat v pohybu, takže veškerý svůj majetek tlačí před sebou v nákupních vozíčcích. Chceš zůstat na jednom místě celý den? Zapomeň na to.

Všechny parky v Los Angleles za soumraku zavírají a mají kropicí systémy, které porůznu zalévají trávníky celou noc (to kdyby se ti otravní vagabundi chtěli náhodou vyspat). Pláže jsou v noci také nepřístupné a hlídá je policie v buginách. Lavičky na autobusových zastávkách jsou navrženy tak, aby se na nich nedalo spát a, co vám v turistických příručkách neřeknou, veřejné záchodky by v Los Angeles na prstech spočítal.

bezdomovecbezdomovecStrach z nejnižších vrstev se proje­vuje i v cedulích před domy úředníků v lepších čtvrtích, které varují potenciální lupiče před „ozbrojenou odpovědí”.

Jsou tam i přesto, že většina zločinů se v Los Angeles stane v místech, která většina příslušníků střední vrstvy nikdy nenavštíví. Kdyby navštívili, zažili by šok, neboť policie proslulá svým rasismem tyto oblasti udržuje pod kontrolou takovým způsobem, jaký zavedla britská armáda v Severním Irsku.

LA story je vlastně příběh dvou měst, která se však narozdíl od Evropy málokdy prolnou. Tak si to zakladatelé Los Angeles přáli a tak to uskutečnili ti filmaři, kteří v roce 1912 přišli na zelenou louku nebo spíš pomerančový sad zvaný Hollywood. Oni a jejich dědici přinesli místu nejen miliardy dolarů, ale zadarmo přidali i svou představu o soužití a vztazích mezi lidmi.


Fotky: Jeffree Benet

Name Day/Svatek

Yesterday : Cecílie Today : Klement Tomorrow : Emílie After tomorrow : Kateřina

Pražské Graffiti Underground
Fantomas

Graffiti v té podobe, jak ho známe dnes, vzniklo na přelomu 60. - 70. let v New Yorku jako specif [ ... ]

Přečtěte si více
Spokojený život
Salah M. Spokojený život

Rozhodně jsem zastáncem toho, brát všechno v pohodě. Tím nemyslím jen takov [ ... ]

Přečtěte si více
Chceme znát!?
Hana

Mám ráda takové ty sobce, co si berou do úst Hesseho a interpretac&iacut [ ... ]

Přečtěte si více
Klid: Aromaterapie
Marie Sommerová Klid: Aromaterapie

Aromaterapie patří mezi nejstarší a rozhodně i nejpříjemnější metody léčby, podpory zdra [ ... ]

Přečtěte si více
FATBOY SLIM - On the floor of the Boutique
Keith Kirchner FATBOY SLIM - On the floor of the Boutique

V současné době dominuje The Big Beat mnoha klubovým scénám Velké Británie.

Přečtěte si více
Kouzelný zvon
Michael Kyselka Kouzelný zvon

Pohádka nejen pro děti...

Přečtěte si více
Kosovo: Jak to vidí
Jakub Trnka Kosovo: Jak to vidí

Dne 19.3.1998, po definitivním ztroskotání mírových rozhovorů na zámku v Rambouill [ ... ]

Přečtěte si více
Z metalového fanzinu velký hudebního časopisu. Thi...
T. Navara Jarda Hudec

Díky své práci je spíše zvyklý při rozhovorech někoho zpovídat, než [ ... ]

Přečtěte si více
Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.