MŮŽETE TĚŽE UŽITOVAT ČTENÍ TOTO >>
Patrik Ouředník: Europeana, Stručné dějiny dvacátého věku Postihnout v kostce celé dějiny 20. století, století snad nejkrvavějšího a nejbrutálnějšího v celých dějinách lidstva, je těžkým oříškem pro každého fundovaného historika, natož pak pro literáta – „amatéra”. Patrik Ouředník toto pravidlo poměrn ...

S Jakubem Špalkem nejenom o divadle...
fShare
0
Pin It

Divadelním režisérům asi nikdy nepřipadnou takové ovace a nepadne tolik chvály na jejich hlavu, jako režsérům filmovým.

Alespoň u nás. Mezi výjimky rozhodně patří ředitel Divadla v Celetné a principál divadelního spolku Kašpar, Jakub Špalek. Po natočení kultovního filmu Jízda se stal hvězdou i pro filmové fanoušky.

Nechci zabředávat do jeho režisérské, filmové či divadelní minulosti, o které by se dalo napsat mnoho a mnoho napsáno bylo.

Nyní Jakub Špalek nastudoval s Kašparem novou divadelní inscenaci, Černí býci, podle předlohy současného britského dramatika Juliana Garnera, který za divadelní zpracování obdržel v roce 1989 Ibsenovu cenu. Hra vypovídá o síle lidského ducha, víry a konfrontuje odpuštění nejhoršího hříchu, jednoho z desatera, nezabiješ!

EVA: Před chvílí jsme měli možnost shlédnout předpremiéru vaší nové divadelní hry Černí býci autora Juliana Garnera. Jak jste se k tomu dostal?

ŠPALK: Milena Steinmasslová mi přinesla scénář asi před dvěma lety. Před námi hru uvedlo zlínské divadlo v české premiéře, tohle je vlastně pražská premiéra. Ale já jsem to tehdy nechtěl dělat, i když se mi text hrozně líbil, měl jsem za sebou jako režisér tři vážné kousky během jednoho roku. Vlastně až když jsem udělal jednu komedii o lásce, tak jsem po tom znovu sáhnul a napadlo mne, kdo by to mohl hrát. To rozhodlo, protože mne napadlo obsazení, které se zdá ideální, takže jsme to nazkoušeli.

EVA: Jak jste si vybral obsazení, okamžitě po přečtení scénáře jste věděl, kdo z vašeho spolku to bude?

ŠPALK: Ne, to jsem vůbec nevěděl. Jen jsem věděl, že Milena Steinmasslová chce hrát kapitánku Agnes a že by to asi mohla dělat. Pak mě napadli i ostatní. Probíhalo to postupně, nebylo to tak, že by mě to napadlo okamžitě.

EVA: Co vás konkrétně zaujalo na scénáři, který je bezesporu úžasný. Je to o víře, o lásce, o síle člověka...?

ŠPALK: Já nevím do jaké míry se lidé ptají, o čem ta hra je, já odpovídám, že je o temných vášních. Má vlastně trošku formu thrilleru, člověk neví, co bude následovat. A co mě na tom přitahuje... mě osobně teď přitahují takové temnější věci, protože si myslím, že se člověk s nimi musí naučit žít. Já osobně už nejsem tak naivní, jako když mi bylo dvacet. Jako že láska a pravda zvítězí nad lží a nenávistí.

Takže mně se to líbí a rozhodl okamžik, kdy jsem si představil herecké obsazení. Navíc mám rád, když cítím z textu, že je pro mě něčím novým. Vystavuje mě to do role panice. Tady jsem cítil úplně jiný jazyk. Je dost filmový, střihy prostředí, nálady i situace. Přitahovalo mě to z mnoha stránek a nejsilnější je vždycky ten okamžik, když cítím, že by to ti herci mohli zahrát hezky. Pak se to rozhodnu dělat. Mohl bych to odložit o deset let, ale když ty lidi mám, tak prostě začnu.

JARKA: Funguje vám tento instinkt dobře? Stane se vám, že herce, které si vyberete, musíte po několika zkouškách vyměnit?

ŠPALK: Ne, ne. Jenom se často stává, že si vyberu herce, o kterých si okolí myslí, že to nemůžou zahrát. To se mi stalo asi při každém druhém obsazení. Začalo to Honzou Potměšilem, kdy všichni říkali, že se na jeviště nikdy vrátit nemůže a volně to pokračovalo přes spoustu obsazení. Předposlední byl Václav Jakoubek, kluk, který byl nominován na Českého lva. Hraje zde od svých čtrnácti let a trochu mu šmajdá jazyk i tělo, ale tvrdím, že je velmi talentovaný. Už dlouho s ním pracuji a on je okolím stále vystavován tomu, jak nemůže. Ale vždycky to uhraje - je trochu „hrzánovskej" typ. Dávám hercům role, které ještě nedělali a zatím to vychází.

EVA: Jak probíhá spolupráce s herci? Patříte mezi neoblomné režiséry, kteří si vždy stojí za svým nebo jste ochoten diskutovat? Jste tvrďák, nervák?

ŠPALK: Asi se to špatně vysvětluje někomu, kdo divadelní práci ještě nikdy nedělal a nemá s ní zkušenost. Velmi záleží na textu. Je tu text, který pracuje s nějakou režijní zkratkou, s nějakou metaforou. Tím více je ten text realistický, tím více se herci musí dát svoboda, aby reálné situace řešil. V téhle hře je problém ve druhém dějství, kde jsou situace krátké a mají na sebe navazovat - tady přišla na řadu práce režiséra, dát hře ve střizích tempo a vyrovnat se s filmovým jazykem hry.

Ve filmovém jazyce se prolínají situace, a to divadlo neumí - herec musí odejít a přijít. Doslova jsem se na tom vyřádil. Dlouho jsme vymýšleli scénu, aby nebylo zapotřebí přestaveb (je zde šest různých prostředí), snažili jsme se jemně a pracně zacházet s krásnou a nezvyklou muzikou od Michala Pavlíčka. Při těchto formálních věcech jsem tvrdý. Vím, co chci, vím, jak to bude. Když jsem vysvětloval hercům, že vězení se bude hrát takto a v této dekoraci, tak se stále ptali, jak se to udělá, aby to vězení bylo malé.

Říkám, to bude světlama, to prostě neřešte. To jsou okamžiky, kdy je diskuse zbytečná. Je to moje práce, abych udělal světla, zvuk a pohlídal rytmus inscenace. Věc druhá jsou reálné situace - tam chci herci pozorně naslouchat. Je pravda, že jsem pověstný určitými srážkami s herci - je to proto, že mám představu o tom, co by mohlo být moderní herectví - musí být hrozně rychlé v myšlení. Už Havel kdysi řekl, že moderní divák je chytrý a nemá čas.

Divák to pochopil a dál! A v okamžiku, kdy mně, jako divákovi, na jevišti někdo lže nebo ze mne dělá hlupáka a říká mi něco třikrát a ještě to pomalu podtrhává červenou čarou, tak to nesnáším! To jsou okamžiky, kdy jsem tvrdý k herci a říkám dost, to už jsi zahrál, už to neopakuj a jdi dál! Ale jinak si myslím, že jsem režisér, který má rád svobodné herce. Mám rád, když herci tvoří a tvar je stále čerstvý i po 250 reprízách, jako Růže pro Algernon.

EVA: Nelákala vás hlavní role v této nové inscenaci?

ŠPALK: Ne, ne, ne. Já budu alternovat Rosťu Čtvrtlíka, jenž hraje Iversena, na tom jsme se dohodli předem, protože on není úplně volný s termíny. Příští rok plánuji hrát i režírovat jednu malou noční komedii se svou talentovanou sestrou, ale to je taková legrace. Jinak bych to nechtěl nikdy spojovat - hrát a režírovat. A pokud jde o hlavní roli v této hře, já si upřímně myslím, že Petr Vobecký, se kterým spolupracuji asi 12 let, mě nesmírně mile překvapil. Myslím, že hraje skvěle. Jsem nadšen, že to hraje právě on.

EVA: Jak probíhá další nové představení, kterým by měl být Richard III. s Honzou Potměšilem v hlavní roli? Říkalo se, že jej stihnete do prázdnin.

ŠPALK: Ne, my jsme letos udělali tři velké premiéry a vedle toho dvě malé premiéry Nočníků. A stihnout odehrát zhruba 240 představení za rok a vedle toho nasadit ještě tři, čtyři premiéry, když máme pouze jednu produkční, je problém. A Richarda chceme dělat v klidu. Plánujeme výrazné úpravy textu a s Honzou Potměšilem rádi zkoušíme ve zkušebnách mimo Prahu, které máme k dispozici, a tam se nejlépe zkouší v létě. Tím pádem nás čeká hlavní práce příští červenec, srpen a vylezeme s tím začátkem října roku 2000. 

EVA: Co ještě stihnete do divadelních prázdnin? Účastníte se bohnického festivalu Mezi ploty?

ŠPALK: Já bych nerad někoho urazil, ale na festival Mezi ploty už nikdy nepojedu. Mám velké výhrady k produkci. Nechápu smysl toho festivalu a už jsem jednou řekl, že Kašpar tam nepojede, dokud já budu naživu a ten názor nezměním, protože jsme tam byli dvakrát nebo třikrát a mně to stačilo.

Do konce sezóny chystáme dvě věci. Jedeme na festival evropských regionů do Hradce. Pozvali nás, těšíme se. (pozn. redakce. viz náš článek o HK, žádné informace o divadelním festivalu se k nám nikde ani po usilovném pátrání nedostaly). V červnu jedeme velké turné po Slovensku s nesmrtelnou Růží pro Algernon. Mezi říjnem a prosincem připravujeme tři nové premiéry a vedle toho v listopadu bude třetí ročník festivalu Kašparův týden, který děláme v Brně a během sedmi dnů připravujeme asi 16 představení - vedle našich nových představení zde vystoupí i Buchty a loutky, Petr Tyc a CD 94.

EVA: Přímo o vás a ne o divadle, stále ještě spolupracujete s Českou televizí? Myslím ten seriál, ktery právě běží?

ŠPALK: Ne, už se netočí další díly a myslím, že se ani točit nebudou - takže s televizí už nespolupracuji.

EVA: A nedáte si zase nějaky film, třeba Jízdu 2 nebo něco podobného?

ŠPALK: Je to bohužel tak, že jsem v loňském roce odmítl z časových důvodů dva filmy a letos jeden - když vám zavolá česky režisér v srpnu, že vás chce v září, říkám, vy jste se zbláznili, já už teď vím, že mám tři pátky volné a to je všechno, vždyť já pracuji v divadle. Kvůli těmto časovym důvodům jsem nic netočil a nevím, jestli budu.

V této chvíli hodně hraju v divadle, produkuji, ještě režíruji a řediteluji - mám toho dost. A teď potřebuji klid na Richarda III. - chci se tomu plně věnovat. A s tím souvisí i to, že na to musím sehnat peníze - potřebuji spoustu peněz, tehdy měli krásné kostýmy... 

JARKA: Kdo vás financuje a od koho můžete čekat pomoc?

ŠPALK: Nás z části dotuje ministerstvo, z části magistrát. Oproti minulým letům, kdy to bylo k smrti, se podíl změnil tak, že se dá přežít. Ale na Richarda potřebujeme hodně - tady bude rozpočet asi 800.000 Kč - musíme sehnat sponzora.


Julian Garner: Černí býci. Obsazení: Milena Steinmasslová, Petr Vobecký, Eva Elsnerová, Rostislav Čtvrtlík/ Jakub Špalek, režie: Jakub Špalek, scéna: Ondřej Nekvasil, kostýmy: Katarína Hollá, hudba: Michal Pavlíček, producent: Jakub Špalek, překlad: Luboš Trávníček, dramaturgická spolupráce: Ondřej Pilný

 

Naše mise

1. Chcete-li si myslíte
Uděláte-li si lidé myslí si myslí, budou tě miluju. Pokud jste opravdu si myslí, budou vás nenávidět.
2. Sdělit světu pravdu
Když si jen říct pravdu, začnete vydělávat důvěru, jako novináři, naším posláním je říkat pravdu.
3. Aby se budete smát
Chceme, aby se budete smát, smích, úšklebek, škleb, nebo úsměv, když se snažíme najít vzhůru života ve vší zla kolem nás.

Name Day/Svatek

Yesterday : Lukáš Today : Michaela Tomorrow : Vendelín After tomorrow : Brigita

DJ Bidlo - Nechci být šoumen
Petra Matušinová DJ Bidlo

DJ OO Bidlo patří v současnosti mezi nejlepší české DJe...

Hradec Králové - Lidé, probuďte se!
Jarka Fricová a Eva Kolářová Hradec Králové - Lidé, probuďte se!

Hradec Králové je město ve východních Čechách, má zhruba 93. [ ... ]

Jak je skvělé být ...
Think Magazine Jak je skvělé být ...

Svet se zmensuje, divne smrdi a myslim, jestlize uz mame sdilet planetu s nekolika biliony cizince, [ ... ]

Kvalita versus množství
Emma Goldman Emma Goldmannova

Kdybych měl jedním slovem shrnout tendenci naší doby, řekl bych Kvantita.

Jedinec a dav
Filip Šebek Lucie Myslíková, 16 let, se stala internetovou hvězdou po tom, co její fotka nakoupila neonacistu na české rally šel virální.

V Praze proběhla nedávno nejmasovější demonstrace od dob "Sametové revoluce".

Apex Mixer od Intimidation
Joe Bodia The original white edition of the UK built Intimidation Apex from the 90s

Firma Intimidation představuje Apex Mixer.

Tento způsob jara zdá se být poněkud podivný.
Renata Kalenská

Tak je to v háji. Jaro nás zase pěkně přelstilo. Vůbec nedorazilo. Mráz, sychravo, plískanic [ ... ]

Zenový experiment s televizí
Bernard McGrane Zenový experiment s televizí

"Kolik z vás ví, jak se dívat na televizi?" zeptal jsem se jednoho dne ve své třídě. Po [ ... ]

Ostatní články

Computer Engineering Program Basic engineering education And computer science of computer systems At Faculty of Information Technology Sriprathum university Emphasis on the design of embedded systems, both hardware and software, instruction set, VLSI technology and networking. To meet the needs of the industry.

System stakes. Stakes or system are mainly interesting if you want to play with stakes that are high-risk. In order to bet on that just 3 out of FOUR stakes must be right.Although, on the flip side, it's necessary for you to take a drop-off of your ( ZCode System - zcodesystemexclusive ) general odd by doing this, on-the-one-hand, your chances to win grow ... But in the event that you bet on two or one underdogs you perform quite profitably and nevertheless can shove your chances again, Click here for more information and see ...